Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu pianistul de jazz Adi Stoenescu
Pianistul Adi Stoenescu și trompetistul Dima Bondarev vor susține două concerte în duo, vineri la Universitatea Transilvania din Brașov și sâmbătă la Green Hours. Adi Stoenescu este un artist de jazz consacrat în deceniul trecut pe scena autohtonă, care activează în momentul de față la Berlin. Îl avem chiar acum la telefon ca să aflăm direct de la sursă despre evenimentele din zilele următoare, dar și despre alte proiecte importante din cariera lui muzicală.
Adi Stoenescu îți spunem bun găsit la Radio România Muzical!
Bună ziua, bine v-am găsit!
Este vorba de un duo pe care l-am inițiat recent, practic debutăm în România cu aceste două concerte, la inițiativa pianistului, compozitorului și curatorului Lucian Ban, care se ocupa de programul Chamber Jazz de la Universitatea Transilvania.
Deci, asta se întâmplă pe 28, iar pe 29 cântăm la Green Hours.
Avem în repertoriu compoziții proprii, de-ale mele, de-ale lui Dima și abordăm și alte piese; de exemplu, piese din repertoriul standard de jazz sau chiar și câteva piese de la grupul KRiSPER pe care îl coordonez și din care Dima face parte.
Fiindcă ai pomenit despre Dima Bondarev, împreună cântați în KRiSPER, cel mai longeviv proiect al tău. L-ai început în România și îl continui la Berlin. Dacă poți să ne faci o scurtă istorie a acestei formații…
KRiSPER este un proiect mai vechi, cred că l-am inițiat prin 2016, a funcționat până prin 2019-2020, cu un line-up românesc. Am cântat la foarte multe festivaluri în România, am scos și un album în 2018 care se numește Landing on the Comet și odată cu venirea mea la Berlin, acum trei ani, m-am gândit să repornesc acest proiect cu oameni de la Berlin.
Dima este un tip foarte valoros, anul ăsta a primit Deutscher Jazzpreis. Așadar, este trompetistul anului, iar premiul reprezintă ceva deosebit.
Întorcându-ne puțin în timp, în a doua jumătate a deceniului trecut, în anii de dinainte de pandemie, erai foarte prezent pe scena românească. În afară de KRiSPER, aveai și alte proiecte ca lider sau ai lucrat cu alți muzicieni. Unele proiecte au apărut și sub formă de album. Ai putea să ne faci un rezumat al acelei perioade pre-berlineze a carierei tale?
În KRiSPER cânt la Fender Rhodes, pian electric cu efect, dar îmi place să cânt și la pian acustic. Am două albume în care cânt la pian acustic, în format de cvartet și în format de trio, albumele se numesc Waking Light și Surfacing, ambele sunt pe Bandcamp.
Am avut foarte multe colaborări, am un album cu Alexandru Arcuș, Arcuș Trio, a apărut în 2016, dacă nu mă înșel, Allotropy. Am mai colaborat cu Iordache, apar pe albumul lui care se numește Suita Titan și în ultimii ani, înainte de pandemie, am colaborat cu niște artiști mai tineri, de care, la fel, m-am atașat puternic, trupa 7th Sense, a Laurei Benedek, și Marta Popovici.
KRiSPER, în formula berlineză, după toate aparențele, este alcătuită din expați.
Nu a fost ideea să aleg doar expați, dar bateristul este neamț get-beget.
Ați cântat destul de des acolo, din ce văd. Aveți programat un concert și în decembrie, în această formulă. Bănuiesc că există și material de album.
Am cântat în cluburile mai importante din Berlin, cum ar fi B-Flat, Donau, Peppi Guggenheim și recent am cântat și la prestigiosul A-Trane. Iar în decembrie avem un concert din nou la B-Flat. Am strâns suficient material încât să încerc să programăm niște înregistrări și să scoatem și albumul 2. Sigur, ăsta ar fi un pas destul de firesc.