Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Bogdan Vaida despre turneul „Classic Unlimited”

Publicat: marți, 17 Septembrie 2024 , ora 15.12

În perioada 20-25 septembrie, pianistul Bogdan Vaida aduce muzica clasică în spații neconvenționale prin turneul Classic Unlimited. Despre actuala serie de recitaluri ne vorbește Bogdan Vaida într-un dialog cu colega noastră, Ioana Țintea.

Bogdan Vaida, turneul Classic Unlimited revine anul acesta cu o nouă serie de concerte intitulată In Harmony. Ce v-a inspirat să alegeți această temă?

Tema repertoriului din acest an se referă la natură, iar titlul se referă la faptul că încercăm să fim în armonie cu natura, iar repertoriul este format din lucrări din baroc și până la muzica contemporană, în care compozitorii s-au inspirat într-un fel sau altul din natură sau din fenomenele naturii sau modul în care ei au interacționat cu natura.


Povestiți-ne, vă rog despre program, care de altfel, îl variați la fiecare ediție. Ce lucrări va avea ocazia să asculte publicul în acest an?

Este un program din cele mai faine programe din ultimii ani. Pentru noi sunt niște piese extraordinare, foarte pozitive poate, va fi un intermezzo de Brahms, ca la toate concertele Classic Unlimited de până acum. Voi cânta de Bach o arie aranjată pentru pian dintr-o cantată Schafe können sicher weiden, apoi o piesă scrisă de Jean Philippe Rameau, un compozitor din perioada barocului care se intitulează La poule (Găina). Este o piesă foarte amuzantă. Apoi, două piese din anii de pelerinaj scrise de Franz Liszt Pastorale și un Au lac de Wallenstadt. Este un lac din Elveția unde am avut întâmplător plăcerea de a cânta un concert, într-o sală de pe malul lacului. Apoi două piese de compozitorul finlandez Jean Sibelius, piese care evocă legătura compozitorului cu copacii, unul este mesteacănul și celălalt este pinul, apoi două piese de George Enescu, marele nostru compozitor Pavana și Carillon Nocturne. Mai avem două piese contemporane scrise de compozitorii clujeni, Anamaria Meza și Ciprian Pop și, în sfârșit, Clair de lune, una dintre cele mai cunoscute din literatura muzicală pentru de pian scrisă de compozitorul francez Claude Debussy.


În general, aveți o regulă pe care o urmați în alegerea pieselor sau este pur și simplu o opțiune ce ține de
preferințele personale?

Ține de preferințele personale. Aleg piesele care mi se par extraordinare, care mă fascinează și le cânt din convingerea că ceea ce este așa de frumos în aceste piese și mă entuziasmează pe mine, va avea același efect asupra publicului. Însă, bineînțeles că alegem o tematică în fiecare an și piesele sunt alese în funcție de tematica respectivă și bineînțeles și cu aportul celorlalți membri din echipa Classic Unlimited .


Prima oprire va fi la mina Petrila pe 21 septembrie, un eveniment sold-out. Ce v-a atras în mod special la acest spațiu?

Mina Petrila este un loc foarte special. Noi am fost acolo deja de patru-cinci ori, de când am început să facem proiectul Classic Unlimited. În fiecare an am mers acolo. Este un loc încărcat de o istorie. Acolo sunt niște oameni extraordinari care reușesc să transforme locul acela din puterea culturii, a artei, a muzicii, a sculpturii. Sunt niște oameni extraordinari și mergem cu mare plăcere de fiecare dată. Probabil că filmul Planeta Petrila este cunoscut foarte multor ascultători.


Cum ați perceput reacția publicului la evenimentele organizate
în spații neconvenționale, având în vedere edițiile anterioare?

Feedback-ul publicului a fost foarte pozitiv și este o bucurie mare să vedem că la concerte vin tot mai mulți oameni. După cum ați spus, acum începem cu un concert la care toate locurile sunt rezervate, așa cum de fapt au fost și majoritatea concertelor din anii trecuți. Este o bucurie mare să vedem că oamenii sunt interesați, mai ales de mulți tineri la concerte, este o adevărată bucurie.


Privind în urmă, cum a pornit seria Classic Unlimited și cum ați perceput evoluția sa de-a lungul anilor?

Proiectula început practic în 2015, în Germania, când, din încercarea de a face niște concerte la care publicul care nu era obișnuit cu sălile de concerte și cu concertele de muzică clasică să vină fără nici un fel de rețineri. Am făcut un concert într-un atelier de motociclete la un prieten, care mi-a oferit spațiul lui pentru două concerte și acolo au fost alți oameni cu ateliere de mașini de epocă și atelierul unui fizioterapeut care s-au oferit și ei și tot așa am mers mai departe, până când proiectul s-a dezvoltat destul de mult în Germania și în 2017 am adus proiectul în România sub numele "Classic Unlimited". Aici, cu ajutorul finanțărilor de la AFCN și cu sprijinul foarte important al sponsorilor am reușit să facem proiectul în fiecare an din 2017 încoace, inclusiv în perioada pandemiei, ceea ce a fost un privilegiu de care mulți colegi muzicieni nu s-au putut bucura de a susține concerte și în timpul pandemiei și de la an la an a venit tot mai mult public la concertele noastre și acum încercăm să mergem în cât mai multe orașe mai mici, locuri unde oamenii au mai puțin acces la concerte, la cultură, locuri unde oamenii sunt cu atât mai necunoscători și mai dornici de a asculta un concerte de pian.


Considerați că s-a format deja o comunitate Classic Unlimited?

Cu siguranță s-a format o comunitate. În multe din locurile unde mergem, de exemplu, vorbeați despre mina Petrila unde am mai fost de câteva ori, ne reînâlnim cu oameni care au mai fost la concerte în anii trecuți, povestim despre piesele contemporane cântate în anii trecuți și cele din anul acesta. De exemplu, compozitorul clujean Ciprian Pop are o adevărată masă de fani la mina Petrila unde toată lumea așteaptă în fiecare an să audă noua compoziție scrisă de Ciprian Pop pentru noi. Cu siguranță există o comunitate și noi ne bucurăm de fiecare dată să vedem oamenii cu care ne-am mai întâlnit ca pe niște vechi prieteni și cu atât mai mult, vedem și fețe noi, care vin de curiozitate la concerte.


Interviu realizat de Ioana Țintea