Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Raluca Știrbăț

Publicat: vineri, 22 Iulie 2022 , ora 10.39

Doamnă Raluca Știrbăț, sunteți implicată de mulți ani în cercetarea și interpretarea creației lui George Enescu, iar acum ne oferiți, iată, acest volum de o mare importanță pentru cultura românească, "George Enescu, creația pentru pian", după ce ați lansat în 2015 albumul discografic Integrala creației pentru pian de Enescu. Vă rog să ne vorbiți despre conținutul acestui volum apărut la Editura Muzicală. Cum este el structurat?

Mă bucur din tot sufletul să fie acest volum un instrument de lucru pentru tinerii și nu neapărat tinerii pianiști, dar mă gândesc și m-am gândit în primul rând la ei atunci când am început acest drum. El a venit ca o continuare firească a realizării Integralei pe disc și este practic o variantă revizuită și cu multe lucruri adăugate față de teza mea de doctorat din 2014. Cuprinde totalitatea lucrărilor pentru pian de Enescu, finite, semnate și datate de George Enescu. Sunt toate piesele de tinerețe, începând însă cu Preludiul și Scherzo în fa diez minor, scris la 15 ani fără o zi, pentru că eu consider că aceasta este borna de la care putem vorbi de foarte tânărul George Enescu, toate celelalte rămânând totuși încercări geniale ale unui copil extrem de talentat, după care, evident, urmează Suitele pentru pian, Suita în stil vechi, Suita op. 10, piesele Improptu, dar și cele două sonate, piesa Hommage pentru Faure, dar și acel Sonatensatz din 1812, scris cu 12 ani înainte de varianta definitivă, adică prima parte a primei sonate în fa diez minor. Pe lângă analiza de formă, armonică, ritmică,de limbaj, deci analiza muzicologică propriu-zisă, cei interesați vor găsi și foarte multe informații importante, zic eu despre contextul în care au fost scrise, nu doar contextul biografic al lui Enescu sau al celor dragi, importanți lui, dar și contextul epocii, ce se scria în epoca respectivă, ce l-a influențat probabil sau nu și am încercat să abordez cât mai mult probleme strict pianistice, probleme de pedalizare, din păcate de foate multe ori neglijate, știind că pedala era de o importanță capitală pentru George Enescu, atât în propriile lucrări, cât și atunci când se referea la alți pianiști. Vărul său Cosmovici spunea că Enescu clasa pianiștii cu predilecție în funcție de modul lor de utilizare a pedalei.


Unde anume putem găsi acest volum?

Acest volum poate fi găsit la librăria Mihai Eminescu din București, atât fizic cât și online pentru comenzi și din țară și din străinătate și fizic la magazinul Muzica de pe Calea Victoriei și tot fizic la librăria Muzicală, la Editura Grafoart din București. Sper încă o dată că va fi un tovarăș de lucru pentru tinerii pianiști. Vorbim acuma chiar într-o foarte scurtă pauză de masă, aflându-mă la Mihăileni, unde, la casa lui George Enescu, unde timp de o săptămână lucrez cu nouă tineri pianiști foarte talentați din Botoșani, Iași, București, Bacău, Piatra-Neamț, un masterclass organizat în cadrul evenimentelor Concerte pe Siret, aflat anul acesta la a doua ediție. Duminică, în 24 iulie, copiii vor susține și un concert în final, iar în 25 și 26 iulie vor avea loc concertele Orchestrei de Tineret a Iașului la casa lui Enescu din Mihăileni. Mai întâi în 25 și apoi în 26 la conacul Miclescu din Călinești, iar în data de 27 va avea loc un recital cameral al lui Răzvan Suma la conacul Moruzi din Vârfu Câmpului. Intrarea este liberă la aceste concerte și așteptăm public cât mai curios și cât mai numeros.


Interviu realizat de Larisa Clempuș