Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Maria Diana Petrache

Publicat: vineri, 10 Octombrie 2025 , ora 12.53

Violonistul Valeriy Sokolov și pianista Maria Diana Petrache vor susține un recital la Ateneul Român miercurea viitoare, 15 octombrie 2025, începând cu ora 19.00. În programul propus sunt înscrise pagini semnate de Maurice Ravel, George Enescu și Johannes Brahms.

În cadrul recitalului de la Ateneul Român veți prezenta publicului, împreună cu violonistul Valeriy Sokolov, un program dedicat lui Maurice Ravel și lui George Enescu. Povestiți-ne, vă rog, despre acest program.

Îi vom omagia, așa este, pe compozitorii Maurice Ravel și George Enescu, deoarece se împlinesc 70 de ani de la moartea lui Enescu și 150 de ani de la nașterea lui Ravel. Pe lângă asta, ei au fost și buni prieteni și știm că amândoi au fost elevii profesorului și compozitorului francez Gabriel Fauré. Știm, de asemenea, că au cântat pe scenă o singură dată ei doi, în Sala Érard din Paris, ocazie cu care au cântat Sonata a II-a de Ravel, cea pe care o vom cânta și noi în recitalul de pe 15 octombrie.

De asemenea, vom cânta Sonata a III-a de Enescu, într-o manieră deosebită, aș spune, pentru că Valeriy Sokolov, pe lângă faptul că fix acum 20 de ani a câștigat locul întâi la Concursul Enescu, a câștigat și premiul special chiar pentru interpretarea acestei sonate de Enescu, pe care ulterior a și înregistrat-o la o casă de discuri. Așa că experiența lui cu această sonată e cu adevărat deosebită și multifațetată.

De asemenea, vom interpreta, pe lângă Sonata a II-a de Ravel de care am spus, încă două lucrări de Ravel, fiind un an important Ravel - "Habanera", o lucrare mai timpurie, și "Tzigane".

Și, pe lângă Enescu și Ravel, vom interpreta și Sonata a III-a de Brahms, pentru vioară și pian, deoarece știm că Brahms a fost mereu un fel de idol pentru Enescu, un fel de exemplu. Și desigur că putem să observăm o influență stilistică pe care Brahms a avut-o în creația lui Enescu, mai ales în cea timpurie.


Ați interpretat nucleul acestui program și într-un recital la Sinaia, cuprins în seria de evenimente propuse de Muzeul "George Enescu" în cadrul Festivalului Internațional "George Enescu". Așa cum ați spus, abordați Sonata nr.3 "în caracter popular românesc" de George Enescu, pentru a cărei interpretare violonistul Valeriy Sokolov a primit și un premiu. i putea să ne povestiți mai multe despre cum ați lucrat împreună asupra acestei sonate?

El mi-a oferit încă de la început, mai ales în această sonată, o foarte mare libertate - de care m-am bucurat, recunosc. Prima oară când am început să o lucrăm, mi-a zis "știu că la pian este foarte, foarte grea această sonată, așa că tu cântă-ți muzica acolo și eu voi fi cu tine". Ceea ce m-a impresionat, având în vedere că el avea mult mai multă experiență, de fapt, cu această sonată decât aveam eu când am început să lucrăm amândoi. Deși este extrem de minuțios notată, îți oferă și o mare libertate și o mare bucurie în interpretare, pentru că niciodată nu poți să o cânți la fel. De fiecare dată, îți mai vine o idee, trebuie nu numai să te concentrezi pe ce ai tu de făcut, desigur, și să-l asculți și pe celălalt... și dacă lui pe moment, pe scenă, îi vine, cum am spus, o idee nouă sau stă mai mult într-un loc sau simte nevoia să accelereze mai mult într-un anumit moment, să fii alături de celălalt, să-l simți și să mergeți în aceeași direcție.

Așa că e o muzică cumva paradoxală - deși este extrem de detaliată, probabil cea mai minuțios notată muzică pe care am cunoscut-o și eu și el vreodată, este, în același timp, foarte liberă și deosebit de șarmantă. E chiar o plăcere să cânți împreună cu celălalt, pentru că e ca un fel de dans în care, sigur, respecți anumite reguli, dar ai și o anumită libertate.


Cântați împreună cu violonistul ucrainean Valeriy Sokolov de mai mulți ani. Ați desfășurat, între altele, un proiect în 2024 intitulat "Împreună pentru libertate". Cum s-a născut colaborarea cu Valeriy Sokolov și cum ați descrie această colaborare?

Colaborarea a început cumva întâmplător. Eu fusesem invitată să cânt alături de Filarmonica de la Târgu Mureș, Concertul Triplu de Beethoven - asta în 2022. De fapt, invitația fusese făcută mai devreme, dar a apărut pandemia și concertul a fost amânat un an, după care a început războiul din Ucraina și a fost din nou amânat concertul. Eu, inițial, nu știam cu cine voi cânta, am aflat ulterior și m-am bucurat foarte mult. Dar nu știam dacă se va ține concertul, pentru că ei erau blocați în Ucraina atunci... și a fost o situație foarte specială, pentru că abia cu câteva zile înainte, cam cu cinci zile înainte, am fost sunată și mi s-a spus că Valeriy Sokolov și violoncelistul cu care urma să cânt, Aleksey Shadrin, au reușit să fugă din Ucraina într-o situație la limită și că vin spre Târgu Mureș și că o să cântăm. Și vă dați seama că primul lucru a fost să mă sperii, pentru că, sigur, studiasem concertul, dar nu mă așteptam să-l cânt peste câteva zile. M-am apucat să studiez repede, am ajuns acolo și a ieșit foarte bine până la urmă.

Atunci ne-am cunoscut. I-a plăcut de mine lui Valeriy și m-a invitat la mai multe recitaluri apoi, să cântăm în formulă de duo. Am cântat și în Polonia, în Italia, am cântat și în România, în mai multe orașe, am cântat uneori și în formulă de trio, alături de Aleksey Shadrin, cu care am spus că am cântat și Concertul Triplu de Beethoven.

Da, așa a început colaborarea, și apoi, de fiecare dată când avem ocazia să cântăm împreună, e o bucurie foarte mare.


În final, ați putea să ne spuneți ce alte proiecte aveți în agendă?

În continuare, urmează la mine niște proiecte care se concentrează mai mult pe latura solistică. Voi pregăti niște recitaluri exclusiv Haydn, pentru că în urmă cu un an m-am concentrat foarte mult pe sonatele de Haydn pentru pian. Le-am analizat pe multe dintre ele și le-am cântat, iar acum voi avea niște recitaluri - cu o parte dintre ele, sigur, că ele sunt 62. Și cel mai frumos va fi că voi interpreta două lecture-recitals, adică recitaluri conferință, la Eisenstadt, orașul de lângă Viena unde Haydn chiar a locuit foarte, foarte mult timp și unde a scris foarte multă muzică. Le voi interpreta acolo, la Conservatorul din Eisenstadt.

Și, de asemenea, pregătesc și un concert - Saint-Saëns, numărul 2, pentru perioada de primăvară.

Interviu realizat de Ariadna Ene-Iliescu