Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu pianista Daria Tudor
Ateneul Român va găzdui în 15 noiembrie un recital-eveniment din seria "Moștenitorii României muzicale", inițiată și derulată de Radio România Muzical. Îl vor susține Maria Marica, violonista care a câștigat în 2022 premiul I la Concursul Internațional "George Enescu" și pianista Daria Tudor. Cu această ocazie, Ioana Țintea a stat de vorbă cu Daria Tudor.
Daria Tudor, recitalul pe care-l veți susține miercuri, 15 noiembrie, alături de violonista Maria Marica se desfășoară sub egida proiectului "Moștenitorii României muzicale". Ce însemnătate are pentru dumneavoastră acest demers inițiat de Radio România Muzical?
Este un proiect căruia îi sunt recunoscătoare. Este o onoare pentru mine să fac parte din el. Este proiectul care m-a adus acasă făcând ceea ce iubesc cel mai mult, și anume muzica de cameră. Nu e prima dată când iau parte la acest proiect. Și, prin intermediul lui, în afara faptului că am revenit pe scenele din România, am cunoscut oameni minunați cu care am împărțit scena, care au deschis uși către repertorii noi și pentru noi, muzicienii, dar și pentru publicul de acasă. Și, iată-ne, pe 15 noiembrie, pentru prima dată pe scena Ateneului! Mă bucur că acest proiect se reinventează și mă bucur că am onoarea de a fi reinvitată și îi mulțumesc pe oricare cale.
Ați mai avut ocazia să cântați până acum alături de violonista Maria Marica?
Da. Noi ne cunoaștem de foarte, foarte mult timp. Suntem din aceeași generație, însă muzical ne-am legat abia în anul 2023, tot sub cupola Radio România, într-o sesiune de înregistrări speciale care au avut loc în iulie.
V-aș ruga să ne vorbiți despre lucrările pe care le veți interpreta pe scena mare a Ateneului Român împreună cu violonista Maria Marica. Vor fi pagini semnate de Schumann, Prokofiev și Franck. Cum ați gândit alcătuirea programului?
În primul rând, Sonata de Schumann este pentru mine o bucurie pentru că mă apropii cu pași repezi de încheierea repertoriului de duo scris de Robert Schumann. Asta pe de-o parte, iar pe de altă parte, este o lucrare extrem de rar cântată, lucrare despre care suntem convinse că nu s-a mai cântat pe scenele românești de foarte mult timp, dacă nu cumva e prima dată. Două părți din această sonată - Intermezzo și partea a IV-a - sunt părțile pe care Schumann le-a compus pentru mai mult cunoscuta sonată F.A.E și ulterior a compus cele două părți (prima și a doua). Lucrări de o complexitate greu de descris în cuvinte și, în același timp, și pentru muzicieni dar și pentru public, o lucrare care poate fi orice, dar confortabilă nu e. Iar la partea cealaltă a recitalului, avem Sonata de Franck. A trecut foarte mult timp de când nu am mai cântat-o și mă bucur să descopăr o "nouă" sonată. Mulți mi-ar spune "Ți-am spus noi că nu era vremea pentru Sonata de Franck!". Cred că e o sonată atât de versatilă, care-și are locul în viețile tuturor la orice vârstă și care, cu siguranță, deschide cutii închise bine cu lacătul în sufletele oamenilor. Iar puntea dintre aceste două mari lucrări o reprezintă cele cinci melodii ale lui Prokofiev, pentru vioară și pian.
Cu ce gânduri așteptați reîntâlnirea cu publicul din România?
Cu o foarte mare bucurie, cu mulțumirea că muzica clasică există și va dăinui indiferent de ceea ce se întâmplă în lumea, hai să-i spunem, reală, că suntem acolo cât se poate de sinceri noi, ca muzicieni, și că încercăm pe o cale mult mai curată, mult mai directă și mai puțin riscantă să vorbim despre lucrurile importante care ne înconjoară. Și sperăm să întâlnim un public la fel de deschis. Eu sunt extrem de recunoscătoare pentru această oportunitate și aștept cu drag ziua de miercuri, 15 noiembrie.
După recitalul de la Ateneul Român, ce urmează în agenda dumneavoastră?
Un recital care mi-e foarte drag, în data de 12 decembrie, pe care-l voi susține la Ploiești împreună cu pianistul Florian Mitrea, cu un program absolut minunat, de Crăciun. Apoi, voi încheia studiile la Berlin și mă voi bucura în continuare de posturile pe care le am acum, pe care le-am obținut. Dar aștept cu nerăbdare să treacă perioada de examene și să pot să spun că o foarte importantă parte din viața mea s-a încheiat. Iar apoi, proiectul pe care-l am împreună cu mezzosoprana Verena Tonjes, proiect numit "Songs of the Clown", care și-a avut premiera în Staatstheater Mainz în iunie 2023, a fost recerut de același teatru pentru stagiunea actuală, așa că vor exista pe parcursul întregii stagiuni reprezentații ale propriului nostru proiect, copilul nostru, "Songs of the Clown".
Credit foto: Mark Taratushkin