Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Dana Borșan, membră a juriului Concursului Internațional "George Enescu"

Publicat: luni, 23 Septembrie 2024 , ora 12.25

În 22 septembrie 2024 s-a desfășurat finala secțiunii pian din cadrul Concursului Internațional "George Enescu". Premiul I i-a revenit lui Roman Lopatynskyi din Ucraina, în vârstă de 31 de ani, care a interpretat Concertul nr. 2 op. 83 în Si bemol major pentru pian și orchestră de Johannes Brahms. Premiul al II-lea a fost câștigat de Tatiana Dorokhova din Rusia, în vârstă de 33 ani, în timp ce locul al III-lea i-a revenit pianistului rus Evgeny Konnov, în vârstă de 32 de ani. Concurenții au fost acompaniați în finală de Orchestra Filarmonicii "George Enescu" dirijată de Christian Reif.

Cei trei pianiști au evoluat în fața unui juriu alcătuit din Lilya Zilberstein (președinte), Vovka Ashkenazy, Luiza Borac, Martin Campbell-White, Sina Kloke, Andrei Pisarev, Alexander Shtarkman, Simon Trpèeski și Dana Borșan, care a vorbit în ediția de matinal Radio România Muzical din 23 septembrie despre desfășurarea competiției.

Pianista Dana Borșan în direct la Musica viva. Bună dimineața!

Bună dimineața!


Vorbim despre Secțiunea Pian din cadrul Concursului Internațional "George Enescu" de anul acesta, unde au fost înscriși și trei interpreți români. Cum s-au prezentat ei în etapele de dinaintea semifinalei și, în general, care a fost nivelul competiției de anul acesta?

A fost un nivel foarte bun, aș spune. Când vorbim despre nivel ne referim la nivelul mediu, de obicei, nu la vârfuri. Și nu mă mir să fie un nivel bun după atâtea preselecții și selecții. Gândiți-vă că au fost 150 de pianiști care au trimis înregistrări online și dintre aceștia juriul a selecționat 50, din care au venit în concurs 35. Așa se întâmplă întotdeauna la orice concurs, de când eram eu concurentă, nu se prezintă toți cei care și-au exprimat inițial intenția de a se prezenta.

Au fost multiple etape de selecție: prima etapă, după care au rămas 12 concurenți, apoi a doua, după care au rămas 6... Se cântă foarte bine în lume. Se cântă foarte, foarte bine! Și, pentru a reuși să ajungi în finală, trebuie să ai ceva în plus pe lângă a cânta foarte bine.

Mă bucur că această ediție a Concursului Enescu ne-a descoperit, ne-a dezvăluit un talent pe care-l consider excepțional și care sunt convinsă că va face o carieră importantă, câștigătorul Premiului I, ucraineanul Roman Lopatynskyi.


A concurat alături de Tatiana Dorokhova și de Evgeny Konnov din Rusia în finala de ieri seară. Care a fost misiunea juriului? Cum s-a defășurat finala de ieri seară, de la Ateneul Român?

În primul rând, s-a cântat foarte bine. Au cântat concerte extrem de grele; vârful romantismului ca dificultate, ca frumusețe... și pentru public a fost un concert excepțional și foarte lung. S-au cântat capodopere ale romantismului, cele două concerte de Brahms pentru pian și concertul de Ceaikovski. Acum noi știm, cei care suntem înăuntrul acestui fenomen, că Ceaikovski întotdeauna are priză la public și e un concert captivant. Brahms este foarte greu, dar e o muzică pentru marle public puțin mai greoaie, care curge puțin mai greoi, lung. În orice caz, toate trei concertele au fost o mare bucurie pentru public.

Eu cred că fiecare membru din juriu, când notează ordinea premiilor - pe cine propui la premiile I, II, III, în secret; nici un membru al juriului nu știe ce a votat celălalt coleg al lui și nici nu va ști nici după ce se termină concursul - se gândește și la parcursul concurentului, din etapele precedente, pentru că dacă am nota strict numai pe cum s-a cântat concertul, atunci nu văd rostul celorlalte etape. Atunci s-ar face un concurs de concerte și asta ar fi foarte simplu. Și în acest fel, cred că fiecare gândește și își concepe propria ierarhie.

Și a ieșit, nu a fost balotaj, a fost foarte simplu. A ieșit, cumva, de la sine. Deși au avut punctaje foarte apropiate, dar a ieșit natural. Toți trei, de fapt, au fost buni și probabil că ați observat, că s-a tot spus și în programul de sală, și în prezentarea de pe scenă a domnului Constantinescu, aveau toți peste 30 de ani. Este un lucru relativ neobișnuit în peisajul competițiilor mari pentru instrumente. 31, 32, 33, deci niște oameni cu un trecut în spate, cu premii, cu o experiență, cu concerte cu orchestră cântate, ceea ce a fost bine. Era un super-nivel, aveau o maturitate. Eu sper ca aceste premii să-i ajute în carieră, că e foarte greu în ziua de astăzi să răzbești și să-ți găsești drumul.


Important, cred eu, este că Roman Lopatynskyi, cel care a câștigat Premiul I, a obținut și un premiu special, Premiul "Radu Lupu" pentru cea mai bună interpretare a unei lucrări de George Enescu. De ce și acest premiu? Cu ce a reușit el să...

În primul rând, a fost singurul concurent care a interpretat Sonata a III-a în Re major, deosebit de complicată, de dificilă. Apoi, el are un cântat foarte viu. Deci, Lopatynskyi dă sens fiecărei fraze, fiecărui sunet, muzica lui are o direcție, are o semnificație expresivă, vrea să spună ceva, caută diverse imagini, diverse sensuri, ceea ce e foarte important. Nu înșiră doar note. Și opțiunea pentru acest premiu se decide după semifinală, în care se cântă lucrările de Enescu. Acest premiu nu are nici o legătură cu finala. În etapa a doua s-a cântat domnișoarei Diana Rotaru și atunci s-a hotărât cine a luat premiu pentru cea mai bună interpretare a acelei piese și a luat domnișoara Tatiana. Pentru semifinală, unde s-a cântat Enescu, au fost 6 semifinaliști și, după ce s-a terminat semifinala, s-a votat separat opțiunea fiecărui membru al juriului pentru cea mai bună interpretare a piesei de Enescu, și a ieșit Roman Lopatynskyi, indiferent dacă intra sau nu în finală. A fost o coincidență fericită și mi se pare normală ca laureatul Premiului I să ia și Premiul pentru cea mai bună interpretare a piesei de Enescu. A fost foarte frumos și emoționant că premiul a fost înmânat de doamna Delia Bugarin, soția marelui Radu Lupu, care a venit special din Elveția pentru acest eveniment.


Mulțumim pentru toate aceste informații! În direct, la matinalul Radio România Muzical a fost pianista Dana Borșan, membră a juriului Concursului Internațional "George Enescu", Secțiunea Pian. Mulțumesc pentru prezența în Musica viva!

Interviu realizat de Lucian Haralambie