Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianista Axia Marinescu

Publicat: vineri, 21 Ianuarie 2022 , ora 9.14

Axia Marinescu este una dintre cele mai apreciate pianiste române din Franța. Are o activitate concertistică impresionantă și a înregistrat până acum patru albume, cel mai recent fiind lansat în noiembrie 2021, la casa de discuri Klarthe. Discul a fost imprimat în luna aprilie a anului trecut la Sala Gaveau din Paris și este dedicat creațiilor de dans din repertoriul pentru pian, o trasare din punct de vedere istoric, de la epoca barocă până la cea contemporană.

Axia Marinescu, în data de 30 ianuarie are loc concertul de lansare în format fizic a discului „Les Femmes Dansent”. Este cel mai recent album dintre cele patru înregistrate de dumneavoastră până acum. De unde a pornit această idee de a prezenta o evoluție a muzicii de dans prin prisma viziunii femeilor compozitoare franceze?

Este o idee la care mă gândesc de ceva timp și cred că factorul declanșator a fost pandemia (a avut un rol pozitiv, în acest sens). M-am tot gândit acum doi ani care ar putea fi materialul pentru următorul meu disc și, pornind de la această pasiune a mea pentru dans pe care o am de când eram mică, am ajuns la concluzia că un repertoriu dedicat acestei forme muzicale și acestui gen muzical ar fi binevenit. Am descoperit multe creații ale femeilor compozitoare franceze, unele dintre ele necunoscute publicului, care nu au fost niciodată cântate sau înregistrate. A fost o muncă de manuscris până la urmă, de cercetare în bibliotecă, o muncă pe care eu o iubesc foarte mult și care mi-a dat ocazia să descopăr chiar unele bijuterii din muzica pentru pian. Este, totodată, și o ocazie de a trasa un drum și o dezvoltare a acestui gen muzical din baroc până în zilele noastre. Deci, pornim cu o compozitoare foarte cunoscută la curtea regelui Ludovic al XIV-lea, Élisabeth Jacquet de la Guerre, și terminăm cu o compozitoare contemporană născută în 1963, Sophie Lacaze.


După cum ați menționat, există pe acest disc piese înregistrate pentru prima dată, scoase la lumină în urma cercetării unor valoroase manuscrise. După acest demers, s-a pus problema tipăririi manuscriselor?

Da. Trebuie menționat faptul că în Franța există mai multe asociații care se dedică revalorificării repertoriului scris de către femeile compozitoare, pentru că ar trebui să depășim această mentalitate, dacă aș putea-o numi, feminist-extremistă. Nu este vorba de așa ceva. Este, pur și simplu, vorba de faptul că multe din aceste compozitoare femei au fost uitate dintr-un motiv sau altul de istorie și este un lucru, din perspectiva mea, lamentabil. De aceea, multe asociații din Franța se ocupă astăzi de tipărirea, de descoperirea, de valorificarea acestor manuscrise. Noi sperăm ca în urma acestui CD să se realizeze cât mai multe din aceste promisiuni. În orice caz, ele sunt în curs de realizare și reprezintă un proiect destul de important.


Discul „Les Femmes Dansent” a fost imprimat în luna aprilie a anului trecut la Sala Gaveau din Paris și va fi lansat în format fizic printr-un recital susținut în aceeași sală. Ce ecouri ați primit până acum din partea publicului francez?

Din fericire, am avut numai ecouri pozitive până în acest moment. În urma lansării digitale, care a avut loc la sfârșit de octombrie 2021, discul s-a clasat în top 10 pe platformele de streaming. A fost, de asemenea, desemnat și unul din discurile anului în Franța, ceea ce ne-a bucurat foarte mult. Deci, ecourile au fost pozitive atât din partea criticii, cât și din partea publicului, ceea ce pentru mine este cel mai important, având în vedere că vorbim despre un repertoriu nu foarte cunoscut.


Cum poate avea acces publicul român la album?

Publicul român poate asculta albumul pe toate platformele de streaming - Spotify, iTunes, Amazon. Chiar și pe YouTube cred că avem o platformă pe care a lansat-o casa de discuri; deci se poate asculta și acolo. Iar altfel, începând cu 14 ianuarie, discul se poate și comanda în format fizic.

Interviu realizat de Maria Isabela Nica