Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu organistul Steffen Schlandt

Publicat: luni, 26 Mai 2025 , ora 10.00

Ediția cu numarul 73 a Festivalului Organ Nights s-a deschis în data de 24 mai, la Biserica Neagra din Brașov. Primul recital a fost susținut de organistul Steffen Schlandt, organizatorul evenimentului, care a oferit un interviu pentru Radio România Muzical.

Concertele incluse în programul festivalului Organ Nights vor avea loc în fiecare sâmbătă, de la ora 18.00, până în luna octombrie. Ce elemente noi aduce programul ediției de anul acesta?

Noi încercăm în fiecare ediție să invităm organiști noi, care aduc odată cu concertele lor și un repertoriu nou.

În fiecare an, investim și în instrumente. Am avut, de exemplu, în ultimele luni lucrări ample la claviatura orgii. Această claviatură, care este confecționată în 1839, nu a avut niciodată parte de un proces amplu de restaurare. Orga nici nu a putut fi cântată în ultimele luni, doarece a fost scos întreg mecanismul.

Acum ne așteptăm ca cei care vin și ascultă pentru prima dată instrumentul să remarce și această claviatură nou reparată și să caute împreună cu noi, care îi ajutăm, sonorități noi, repertoriu care să dea oamenilor depotrivă lucrurile pe care ei  doresc să le asculte, le cunosc, dar și lucrări noi pe care le cunosc odată cu acești artiști care cântă pentru prima dată.


Cum ați descrie aceste concerte pentru ascultătorii care nu sunt familiarizați cu sonoritatea grandioasă a instrumentului căruia îi este dedicat acest festival, orga?

Orga, ca și instrument luat separat, nu ar exercita, de sine stătătoare, întreaga fascinație pe care o are împreună cu biserica. Deci, eu cred că ele trebuie privite în ansamblu. Acest binom, orgă și biserică, formează această atmosferă pe care oamenii o apreciază și o caută.

Poate fi foarte felurit privit acest act artistic. Poate să fie o muzică foarte liniștitoare, meditativă, în care omul caută să se roage, să găsească o liniștire. Poate să fie măreț, poate să fie energizant în anumite locuri. Există exact toate trăirile umane pe care le știm în contextul bisericesc, dar ele sunt puse într-o relație a omului cu divinitatea, și-atunci cred că acest lucru este pentru un ascultător un element suplimentar față de un concert, să spunem, care se desfășoară într-o sală normală de concerte sau într-un spațiu deschis.

Interviu realizat de Agata Ștefănescu