Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu organistul Eduard Antal, managerul Festivalului "Cantus Ecclesiae" în dialog cu Gabriel Marica la Perpetuum Mobile

Invitatul meu din această seară este organistul Eduard Antal, organist titular al Catedralei Sfântului Iosif din București. Bine ai venit în studioul Radio România Muzicală.
Bună seara, bine v-am găsit și vă mulțumesc foarte mult pentru această invitație.
Cu mare plăcere.
Am deschis site-ul tău de artist și am găsit acolo o declarație a ta și o să te citez: "Odată ce vibrezi împreună cu acest instrument, este foarte dificil să te oprești". Cum ai ajuns să vibrezi cu acest instrument numit orgă?
Cred că oricine rezonează sau începe să vibreze cu acest instrument în momentul în care o ascultă pentru prima oară. Când am scris acest text, mă gândeam la prima mea experiență când am descoperit orga, care s-a întâmplat undeva, într-o bisericuță, cineva cânta la orgă. Toată liniștea care pătrundea biserica a răsunat dintr-o dată cu sunetul orgii și acea vibrație pe care am simțit-o efectiv în corpul meu a fost scânteia care mi-a declanșat această atenție către orgă la început, apoi dragostea care a crescut din ce în ce mai mult.
Rutina unui organism diferă de cea a oricărui alt instrumentist. Eu mă gândesc că organistul merge după instrument, nu vine cu instrumentul acasă, cum se întâmplă la cei mai mulți artiști instrumentiști. E complicat să cânti la orgă?
Unii ar spune că este complicat, eu vreau să spun că este foarte frumos, pentru că este un instrument de care nu ai cum să te saturi, pe care îl descoperi zi de zi și descoperi foarte multe valențe și lucruri poate la care nu te așteptai. Este un instrument care îți dă posibilitatea unui repertoriu extrem de extins. Poți fi la acest instrument și compozitor. Te joci cu tot felul de timbralități și instrumentist, bineînțeles, la aspectul tehnic, dar este mult mai mult decât un simplu instrument. Este un creator la rându-i.
Există o perioadă de acomodare cu instrumentul atunci când te duci, să zicem, într-un loc unde trebuie să te împrietenești cu acel instrument? Pentru că un violonist vine cu vioara lui, la care cântă, instrumentul e prietenul lui, nu? Cum se întâmplă cu tine ca organist când intri într-un nou lăcaș unde există o orgă?
Și mie îmi place foarte mult să folosesc acest termen, anume, a mă împrieteni cu noul instrument. Este obligatoriu să ai o perioadă de descoperire, pentru că sunt alte registre, sunt alte sonorități. Acustica unei biserici diferă de la, cum e și firesc, de la o biserică la alta, dar sunt și aspectele tehnice ale instrumentului. Poate clapele sunt mai mici sau mai mari, pedalele sunt concave, convexe, radiale sau distanța dintre ele diferă și atunci ai nevoie să-ți faci o nouă hartă a ceea ce știai tu despre orgă.
Știu că un organist are și niște încălțări speciale, nu-i așa?
Da, aceste încălțări sunt un ajutor real, pentru că noi cântăm și cu picioarele. Spun acest lucru, pentru că, în general, organistul nu este în văzul lumii, lumea nu prea știe ce se întâmplă într-un concert de orgă, noi cântăm și cu picioarele și avem nevoie de niște pantofi speciali, care au un anumit tip de toc, pentru a ne ajuta să cântăm intervale la pedalier, să trecem de pe clape albe pe clape negre. Da, depindem și de aceste încălțări speciale.
Dincolo de orgă, ești și un manager al unui festival de orgă, intitulat Cantus Ecclesiae, care va începe pe 1 iunie și care a ajuns la V-a ediție. Cum consideri că a evoluat această manifestare? Iată, pe 1 se deschide.
Așa este, pe 1 vom începe noua ediție, cea cu numărul 5. Festivalul a evoluat cum nu m-am gândit niciodată. Dacă m-ați fi întrebat acum cinci ani, cum vezi festivalul peste cinci ani, nu aș fi știut ce să vă răspund sau poate nu l-aș fi văzut. Așa, a crescut foarte frumos, ne-am bucurat de prezența unor artiști foarte importanți la nivel mondial și încă avem discuții și promisiunei, angajamente luate față de alți organiști importanți, dar toate evenimentele pe care am reușit să le organizăm de-a lungul timpului, diversitatea lor, publicul țintă față de care ne adresăm, fie că vorbeam de copii, de studenți, de publicul larg, că erau tururi ghidate ale instrumentelor, conferințe, concerte tematice, poate un Cine-concert, concerte educative pentru copii, ne-au ajutat pe noi, organizatorii, să înțelegem, poate mai bine acest instrument să ne cunoaștem, publicul, oamenii cărora ne adresăm, să înțelegem contextul societății actuale și ne-a ajutat să ne adaptăm realității de zi cu zi. Nu am prezentat niciodată ceva al nostru vetust, ci din contră, am căutat să fim proaspeți și vii pentru a fi interesanți pentru cei care vor să vină la evenimentele noastre.
În comunicatul de presă scrie, citez: "într-o societate care este fragmentată, muzica de orgă poate să creeze punți între generații, între spațiul liturgic și cel laic, între tradiție și inovație. Cum creați aceste punți? Cum ați gândit această ediție a cincea?
Păi, vibrația orgii va fi cea care va rezona la unison, îi va ajuta pe cei prezenți să fie în sintonie ca vibrație. Viziunea actuală a ediției, cum a fost ea construită, cred că va ajuta să realizăm această unitate, pentru că oamenii vor fi aduși din nou împreună, vor sta unul lângă altul în aceeași bancă, vor asculta aceeași muzică, același instrument. Sigur că vor avea raportările lor personale la ceea ce ascultă și interpretările lor, dar îi vom implica, inclusiv prin alegerea repertoriilor. Anul acesta avem secțiunea à la carte, în care le oferim posibilitatea celor prezenți să aleagă ce vor să asculte dintr-o listă de aproximativ 40 de titluri, dacă nu greșesc. Deci, această implicare efectivă a lor, de a-și lua, de ce nu, responsabilitatea construirii unui repertoriu, cred eu că va ajuta să ne aducă din nou împreună.
Față de ediția trecută, ce noutăți propune această a cincea ediție?
Pe de o parte, ar fi această categorie à la carte, apoi ar fi includerea unui concept din Ungaria. Orchestra din Budapesta propune anual în luna iunie așa numită categorie Noaptea Orgilor. Dacă săptămâna trecută am avut Noaptea Muzeelor, pe 7 iunie va fi Noaptea Orgilor. Asta înseamnă că ei organizează în țările partenere concerte de orgă în care trimit organiști din Ungaria sau ei primesc în Ungaria din țările partenere organiști pentru a organiza aceste concerte, concerte pentru care sunt compuse lucrări speciale pentru acel concert. Apoi vom avea și un concert caritabil, Copii pentru copii, unde elevi ai liceului din Dinu Lipatti din București vor cânta, atât la pian, cât și la orgă, piese pentru a susține cauzele Fundației Inocenții care se preocupă de copii cu deficiențe financiare, care se află într-o situație financiară grea.
Unde se vor desfășura evenimentele?
Anul acesta vom avea cinci locații unde așteptăm publicul nostru. Ziua de duminică este dedicată Catedralei Sfântul Iosif, marți vor fi concerte la Biserica Sacré-Coeur, miercuri din nou, la Catedrala Sfântului Iosif pentru această categorie à la carte, joi la Biserica Adventistă Labirint, unde este un instrument nou, a fost inaugurat recent în luna martie și ne bucurăm că îl putem include în această ediție și sperăm ca an de an să continuăm această colaborare. Sâmbătă va fi concertul de la Biserica Luterană, acest concert caritabil, vineri, la Universitatea Națională de Muzică din București, unde avem o gală a câștigătorilor concursului Ada Ulubeanu, secția orgă și din nou, duminică, ne reîntoarcem la catedrală pentru a continua cele două săptămâni de festival.
Ce ne poți spune despre invitații acestei ediții?
Ei sunt din mai multe țări. Avem invitați din Statele Unite ale Americii, Franța, Polonia, Suedia și, bineînțeles, foarte mulți artiști din România.
Am văzut și coruri în această ediție.
Da, anul acesta avem două coruri invitate. La primul concert coral, cel din 3 iunie, vom avea ca invitat Corul de Băieți Radio, iar săptămâna următoare, pe 10 iunie, va fi Corul Recercare al Universității Naționale de Muzică din București.
Repertoriile lor?
Corul de Băieți Radio va cânta o selecție de mai multe lucrări, pe când corul Recercare va cânta Requiem-ul de Fauré, variantă integrală.
Pentru tine, ca artist, Eduard Antal, ce urmează după încheierea Festivalului Cantus Ecclesiae?
După încheierea Festivalului Cantus Ecclesiae va începe turneul Orgile României, unde, împreună cu soția mea vom lua țara la picior și vom cânta în foarte multe locații. Anul acesta, tematica va fi l'amour, va fi un soi de nouă lună de miere pentru noi, dar una muzicală, organistică, de această dată și am pregătit o serie de lucrări pe care le-am reinterpretat într-o variantă de patru mâini și patru picioare, atât lucrări din repertoriul clasic, cât și muzică pop, coloane sonore din filme, musicaluri. Va fi extrem de interesant, atât pentru noi, pentru că sunt aranjamentele noastre, cât și, cred eu, pentru cei care vor veni să ne asculte.
La a câta ediție a ajuns acest festival, numit Orgile României?
Da. Orgile României, anul acesta, ajunge la ediția a VII-a. Este un pic mai mare decât Cantus Ecclesiae, dar simt că este o conexiune între cele două evenimente și mergem în aceeași direcție.
Îți urez succes ție ca artist, iar ca organizator de festival, îți doresc multe evenimente, iar manifestarea să bucure cât mai mulți iubitori de muzică bună și o să încheiem ascultându-te. Mi-ai spus înainte de intrarea noastră în emisie că ceea ce vom asculta este un fragment dintr-o lucrare care, de fapt, te-a făcut să inițiezi festivalul care începe, nu-i așa, pe 1 iunie. Despre ce este vorba, te rog să ne spui?
Vom asculta niște variațiuni pe tema Veni Creator Spiritus. Acest cântec Veni Creator Spiritus este o piesă gregoriană pe care Maurice Durufle a inclus-o în literatura de orgă și prima audiere a acestei piese a fost un declic pentru mine, pentru că mi-am pus problema sau am observat care este una dintre tematicile, influențele care se regăsesc în literatura de orgă și mi-am pus problema, dar de ce să nu facem chiar un festival despre această idee, pentru că în spatele festivalului, aceasta este ideea de bază, reflectarea muzicii gregoriene în literatura de orgă, pentru că la toate concertele noastre avem inserții de dialog, vom avea un invitat, un solist vocal care va intona tema gregoriană, îi va urma piesa scrisă special pe această temă.
Trebuie să amintim ascultătorilor că este o vorba despre o înregistrare din anul 2023 de pe un album lansat de tine numit Parafraze. Te gândești la un alt proiect discografic, poate în viitor?
Da, este în lucru un alt CD acum, Catedral, care va cuprinde lucrări ce zugrăvesc arhitectura unei astfel de catedrale, dar nu doar arhitectura clădirii și cea muzicală.