Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu muzicologul Amalia Szucs-Blănaru

Publicat: joi, 8 Septembrie 2022 , ora 13.28

"Odisee muzicală - Ligeti 100" este titlul turneului ce începe mâine, 8 septembrie, la Centrul Cultural Maghiar din București, cu un recital susținut de pianiștii Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu. Cei doi artiști vor interpreta integrala lucrărilor pentru pian la patru mâini de Gyorgy Ligeti, iar programul se încheie cu Poemul simfonic pentru 100 de metronoame, un happening în cadrul căruia vor putea evolua și participanți din public.

Recitalul va fi precedat de o conferință prezentată de Amalia Szûcs-Blănaru, de la care aflăm mai multe detalii, într-un interviu realizat de Petre Fugaciu:


În primul rând aș vrea să aflăm mai mult despre conferințele pe care le veți susține. Ce rol au ele în economia internă a turneului?

Un rol, cred eu, foarte important, deoarece Gyorgy Ligeti nu este un compozitor cunoscut publicului larg. În primul rând, este născut la Târnăveni, deci în România, apoi este unul dintre compozitorii extrem de importanți. În limba română nu s-a publicat decât o singură carte referitoare la biografia lui și atunci mi se pare important să ducem aceste informații cu noi.


Integrala lucrărilor pentru pian la patru mâini și Poemul simfonic pentru 100 de metronoame alcătuiesc programul muzical. Cât de atractive sunt aceste opusuri pentru public?

Lucrările pentru pian la patru mâini sunt lucrări de tinerețe ale lui Ligeti. Ele sunt accesibile unui public foarte larg, adică nu trebuie să fii informat în zona de muzică de secol XX. Este o muzică disonantă, nu este o muzică dificil de ascultat, deci este o muzică accesibilă și atunci putem serios să avem acces la public, deci să guste aceste lucrări. Asta pe de-o parte. Pe de altă parte, Poemul simfonic este o lucrare inedită, interesantă, în primul rând pentru muzicieni, dar ea are și un aspect ludic. Sunt mai multe paliere în care poate fi Poemul simfonic și atunci cred că, mai ales la copii, la tineri, eu am mai experimentat cu elevii mei, o să aibe priză și este o lucrare care deschide niște porți, fără să fie agresivă, fără să fie disonantă.


Happening-ul este un gen mai puțin practicat în România. Cu ce așteptări credeți că vine publicul și pe de altă parte, ce altă însemnătate are acest gen pentru artiștii implicați?

Happenning-ul ar ajuta publicul să se implice în această interpretare a poemului simfonic pentru 100 de metronoame. Eu zic că participând vor fi mai atrași, mai ales că lucrare durează câteva minute bune, dacă doar stai și asculți s-ar putea să fie mai greu, dar dacă ești implicat, ai și tu o funcție, un rol acolo, să ții acel metronom în mână și să te concentrezi pe metronomul pe care îl ai tu la dispoziție, cred că va fi mai interesant. Da și de ce nu, mai ales că este vorba de muzica secolului XX, nu cred că trebuie să fie neapărat de genul a fi pe scenă, public în sală, este o distanță de care avem nevoie la concertele simfonice, la concertele tradiționale, dar pentru secolul XX se poate veni și în această zonă de implicare a publicului ????


Și pentru ascultătorii care nu au informația respectivă vor veni cu metronom de acasă sau vor avea pe telefon o aplicație?

Noi avem un număr important de metronoame. Completarea până la 100 va fi din partea publicului și bineînțeles că lucrarea va fi prezentată, vor exista explicațiile necesare, atât a audiției, cât și a execuției.


Cum se simt artiștii în legătură cu această implicare a publicului?

Avem nevoie. ???? 100 de metronoame, oricum n-ar putea fi interpretat de cei doi artiști și cu mine.


Înțeleg, de asemenea, că decorul va fi un element important în cadrule evenimentelor.

Da, pe de o parte, există o expoziție pe opt panouri, jumătate cu fotografii și documente referitoare la viața, mai ales cea de aici din România a lui Gyorgy Ligeti. Am făcut niște cercetări și am găsit documente care până în momentul în care le-am descoperit eu, n-au fost accesate. Mi se pare extrem de importante, iar cealaltă parte a expoziției este concepută cu grafice și imagini din analizele lucrărilor pentru pian, clavecin și orgă ale lui Gyorgy Ligeti. În afară de asta, avem cinci lucrări de artă cinetică inspirate chiar de Poemul simfonic pentru 100 de metronoame.


Ce presupune această artă cinetică?

Este obiect de artă care este mobil. N-aș vrea să divulg foarte multe, dar sunt niște piramide pe o suprafață rotativă. Măsurarea timpului de la metronom s-a transformat în mișcare pur și simplu.


Avem ocazia să vedem și la București și în alte orașe.

Da, vom avea. În total sunt 14 spectacole, concerte. Unul este în București și celelalte, conform programului parcurg practic județele Covasna, Harghita și Mureș. Încheiem la Târnăveni, locul de naștere a lui Gyorgy Ligeti.


Și de aici, de la amplitudinea numărului de opriri și numele de Odiseea muzicală, nu?

Da. Pe de o parte, Odiseea noastră și pe de altă parte, viața compozitorului Gyorgy Ligeti, ea în sine este o viață extrem de bogată, romanescă. Ligeti a fost un călător, călător în viață, un călător în timp. Cred că i se potrivește. Proiectul trebuie să amintesc este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național.