ACUM:
19.00
Stagiunea muzicală Radio
În direct, Orchestra Națională Radio.
Urmează: 21.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.
Apoi: 23.30 Sunete contemporane Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Mihaela Manciu despre proiectul "Ascultă 5 minute de muzică clasică"

Publicat: miercuri, 21 Octombrie 2020 , ora 9.26

Din perspectiva cadrului didactic, cât de important și de util, considerați că este proiectul "Ascultă 5 minute de muzică clasică" pentru elevi?

În ziua de azi, copiii sunt foarte familiarizați cu mass-media și cu internetul. Ei bine, în acest context, ei sunt zilnic bombardați cu mesaje, numai că acestea nu sunt întotdeauna cele mai bune. Bineînțeles că aceste mesaje se regăsesc și în muzică și astfel, muzica, într-o oarecare măsură, îi educă pe copii. Și atunci, de ce să nu încercăm să le arătăm elevilor că există și un alt tip de muzică? De ce să lăsăm acest lucru la voia întâmplării? Proiectul "Ascultă 5 minute de muzică clasică" deschide orizontul elevilor. Îi învață că există și altceva pe piața muzicală. Poate că nu se vor atașa de Bach sau de Mozart, dar poate le va plăcea Beethoven sau Brahms sau se vor orienta către jazz sau muzică de film. Important este să știe că există și alte opțiuni.


Proiectul a avut un impact și asupra calitășii desfășurării orelor de muzică, având în vedere că acum acestea se desfășoară online?

Normal că a avut un impact asupra calității. La urma urmei, la ora de muzică se cântă și se ascultă. În varianta online, din păcate nu s-a mai cântat. Nu putem să-i încărcăm pe copii cu noțiuni teoretice, așa că, ne-a mai rămas doar partea cu ascultatul.


Ați observant un nivel de ridicare mai ridicat din partea elevilor?

Sunt absolut convinsă că nivelul de implicare al elevilor e mai ridicat. Consider că educația muzicală poate deveni mult mai eficientă și atractivă, dacă activitățile în care elevilor li se transmit informații, ar fi concepute în sensul stârnirii curiozității și a declanșării setei de cunoaștere prin eforturi proprii, gen, oare ce s-a mai scris despre Mozart în afară de ce ne povestește doamna profesoară? Sau, ce a mai compus în afară de Mica serenadă? ș.a.m.d.


În final, aș dori să ne spuneți, cum este primit acest proiect Radio România Muzical în școlile din Brașov?

Înainte de a răspunde la întrebare, aș dori să precizez că proiectul a fost adus în Brașov în primăvara anului 2014. Reprezentanții Radio România Muzical au venit la Inspectoratul Școlar Județean, la doamna inspector Bucur. Dânsa a chemat-o atunci pe doamna profesoară Șerbănuț Liliana, care abia atunci a făcut cunoștință cu acest proiect. Dânsa a fost foarte încântată, mai ales că știa cât de greu își găsesc colegii materiale auditive potrivite pentru orele de muzică sau istoria muzicii. Din fericire, materialele au fost foarte bine selectate și structurate, întrucât au putut fi utilizate și de către ceilalți colegi profesori, în special, de diriginți și nu numai. Proiectul a fost foarte bine primit de către colegii din județ și a crescut de la an la an și a fost benefic și prezent în școlile gimnaziale, cât și în licee. Dar, din păcate, după ce doamna profesoară Șerbănuț a ieșit la pensie, nu s-a mai ocupat nimeni de el, până anul trecut, până când doamna Cristina Comandașu m-a rugat să-l repun în funcțiune. Și acum avem una caldă, una rece și voi începe cu cea rece. Procentul unităților școlare care participă la acest proiect este foarte mic, undeva la 20% din numărul total. Asta, pentru că, la unele cadre didactice nu a ajuns informația, iar pe de altă parte, acolo unde a ajuns, nu se dorește acest lucru. Încă mai sunt cadre didactice care spun, nu, nu ne trebuie muzică clasică, noi oricum sărim peste ora de educația muzicală, așa cum sărim peste ora de desen sau sport, că nu avem nevoie de asta, facem alte materii în locul lor, ș.a.m.d. Partea bună, care mă bucură nespus, este că acest mic procent de unități școlare este implicat total. Feedback-ul este unul foarte bun, și din partea profesorilor, cât și din partea elevilor. De exemplu, știu cadre didactice și pe această cale țin să le mulțumesc tuturor celor invitați în proiect, care au luat legătura, inclusiv cu profesorii universitari, au invitat studenți la clase, au dat recitaluri, copiii au fost foarte încântați. Eu zic că e de bine. Un aspect pozitiv. Eu sunt destul de optimistă.


Interviu realizat de Maria-Isabela Nica