Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu mezzosoprana Ruxandra Donose

Publicat: luni, 15 Decembrie 2025 , ora 9.07

Celebra mezzosoprană Ruxandra Donose, apreciată pe marile scene ale lumii, este invitata specială a Orchestrei de Cameră Radio miercuri, 17 decembrie 2025. În programul serii figurează arii baroce semnate de Antonio Vivaldi, Georg Friedrich Händel sau Henry Purcell, între alții, precum și bine-cunoscutul "Cantique de Noël" de Adolphe Adam. La pupitrul dirijoral se va afla Jonathan Bloxham. Concertul începe la ora 19.00 și va fi transmis în direct de Radio România Muzical.

Sunteți stabilită în Austria și prezentă pe scene din toată lumea. Cum se simte revenirea în țară și mai ales pe scena Sălii Radio?

Sunt stabilită în Austria, într-adevăr, de mulți ani și îmi petrec majoritatea timpului călătorind.

De fiecare dată când mă întorc în România am o bucurie, aceea a revenirii acasă. Indiferent cât de rar sau cât de des reușesc să fac asta, de fiecare dată simt același lucru.

În ceea ce privește Radioul și mai mult mă simt ca revenind acasă, pentru că mi-am petrecut copilăria în studioul de concert al Radiolui ca elevă la liceul de muzică și ca fiică a compozitorului și muzicologului Vasile Donose, care a fost mulți ani la rând redactor șef al redacției muzicale la Radio. Deci, aș putea spune că mă leagă de Radio chiar o relație strânsă și plină de emoție.


În ceea ce privește programul concertului de la Sala Radio, care considerați că ar fi provocările și particularitățile repertoriului baroc?

Eu fac parte dintre acei cântăreți care nu s-au limitat la o anumită categorie de muzică. Aș spune chiar că este lucrul care mă caracterizează și pe care lumea îl cunoaște în legătură cu mine, diversitatea pe care întotdeauna încerc să o păstrez în repertoriul meu.

A existat o perioadă în care am cântat foarte multă muzică barocă și am înregistrat cred că patru sau dacă nu chiar cinci opere integrale baroce și, de aceea, ceea ce pot să spun despre această muzică este că e o muzică plină de o frumusețe fină. Nu are puterea asta aproape violentă a unei opere de Wagner, să zic. Eu, încă de pe vremea când cântam la pian, aveam o bucurie mare să cânt Bach, mi se părea că mă reacordează interior, mi-aduce o armonie, mă echilibrează… Și mai târziu, cu vocea, am același sentiment.

În același timp, am citit și multe cărți de specialitate și aș vrea să citez aici un lucru care mi se pare foarte important și pentru cei care cântă operă barocă, și pentru cei care o ascultă. Și anume este un fragment din cartea marelui dirijor specialist în baroc și în Mozart, Nikolaus Harnoncourt. El scria acolo să nu uităm că și Monteverdi - vorbind deci iată despre un baroc chiar și mai timpuriu decât ce avem noi aici - era tot un italian, tot un mediteranean, avea sângele fierbinte, îi plăcea să bea un par de vin roșu, îi plăcea iubirea și îi plăcea să cânte.

Deci, ceea ce am citat din memorie, dar aceasta este esența, ceea ce vreau să spun cu asta este că noi, interpreții, nu suntem niște arheologi care descoperim, cercetăm partituri în bibliotecă, ci suntem oameni care încearcă să dea viață acelei muzici, acelor oameni care le-au scris, acelor timpuri, acelor partituri, cu exact la fel de multă pasiune și implicare emoțională ca și oricărei alte muzici.


Pentru dumneavoastră, activitatea de mentor vine ca o dezvoltare firească a activității scenice?

Pentru mine, da. Este o urmare firească, o împlinire oarecum, așa o văd eu - acea șansă pe care o am să pot să dau mai departe toată experiența pe care am acumulat-o și tot ce am învățat pe parcursul carierei mele destul de lungi. Știu că nu toată lumea are această bucurie sau nu are acest interes și nu este obligatoriu.

Deci, eu cred că pentru a fi mentor îți trebuie ceva în plus față de experiența pe care ai adunat-o. Îți trebuie o anumită aplecare și mare, mare drag față de tinerii care încearcă să pășească la porțile măestriei. Poate îți trebuie să-ți amintești primii pași pe care i-ai făcut chiar tu, și ai fost fericit când ai primit ajutor.

E vorba despre un fel de comunicare și intelectuală, dar și emoțională. Eu cred că e foarte important ca un mentor să fie și un psiholog bun, să fie un om în orice caz foarte deschis și cu mare răbdare, dar și cu mare bucurie și pasiune pentru ceea ce face.


Sunteți una dintre marile artiste lirice născute în România. Ce sfaturi ați avea pentru noua generație?

Cred că în zilele noastre, mai mult decât oricând, avem nevoie de autenticitate. Ne stau acum la dispoziție toate mijloacele tehnice pentru a accesa toată muzica în același timp - și partiturile, și înregistrările.

Nu trebuie niciodată să fim tentați de ideea de a suna ca cineva, de a copia pe cineva; și în același timp să nu fim nici tentați, și știu că asta este mai greu, de ideea de a ne compara în mod direct cu cineva. Pentru că, da, în orice profesie și în profesia noastră, poate că în mod special, competiția există și este acerbă, dar nu poți câștiga nicio competiție dacă nu ești cu adevărat tu însuți cel mai autentic și cel mai unic, tocmai pentru ca să nu fii comparabil cu alții.

Ceea ce fiecare are să ofere este cel mai important lucru - de a-și pune toată munca și tot studiul în slujba acestei deveniri a sinelui, cea mai bună variantă și cea mai autentică variantă a fiecăruia.


Desfășurați o carieră internațională de peste trei decenii. Ce însemnătate are actul muzical interpretativ pentru dumneavoastră?

Vorbim aici de o carieră internațională peste trei decenii. Eu fac muzică de când aveam șase ani, deci muzica este viața mea.

Faptul că mă îndrept deja de câțiva ani către cariera pedagogică în muzică, continuând încă să cânt destul de mult, sunt toate dovezi că pentru mine muzica și legătura cu muzica nu se vor sfârși niciodată. Chiar atunci când cariera mea pe scenă se va sfârși, legătura mea cu muzica nu se va sfârși, pentru că muzica îmi este și alean și meditație, și evadare, și ajutor și sprijin, hrană. Da, este viața mea!


În final, ce proiecte aveți în agendă, în următoarea perioadă?

Mă aflu în mijlocul unei producții cu opera Die Frau ohne Schatten (Femeia fără umbră) de Richard Strauss, la Opera din Bonn - o producție nouă cu o variantă de regie extrem de îndrăzneață, a marelui senior al regiei germane, Peter Konwitschny. Am avut premiera acum două săptămâni și voi continua să am spectacole până la sfârșitul lunii ianuarie. De la București, de altfel, mă voi duce direct în Germania pentru un spectacol.

În februarie, voi reveni la București, la Ateneu cu un recital și un mic turneu în țară în seria „Melodie Dor Magie”, ceea ce am început cu pianistul Sergiu Tuhuțiu anul trecut - și este o idee care s-a bucurat de mult succes.

Iar apoi, din aprilie, încep repetițiile pentru Don Carlos de Verdi la Festivalul de operă Grange Park din Anglia. Voi avea și acolo spectacole până la luna iulie.

Iar în tot acest timp continui și cariera pedagogică, continui contribuția la Universitatea de Arte "Anton Bruckner" din Linz și voi continua și cu niște cursuri de măestrie în România, în Ungaria, în Austria.

Și, de fapt, mai am încă un proiect care nu intră la niciunul dintre capitolele menționate până acum - și anume este un alt nivel în care mă manifest creativ, și anume acela al scrisului. Probabil că în primăvara-vara anului viitor se va publica și o carte.

Interviu realizat de Ariadna Ene-Iliescu