Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu Marin Cazacu, managerul Filamonicii „George Enescu” din București

Marin Cazacu, managerul Filarmonicii "George Enescu", a fost decorat cu Ordinul Artelor și Literelor în grad de Cavaler - una dintre cele mai înalte distincții culturale oferite de statul francez - în cadrul unei ceremonii desfășurate pe 2 iunie 2025, la Ambasada Franței. Despre semnificația acestei recunoașteri internaționale, precum și despre viitoarele evenimente ale instituției bucureștene, Marin Cazacu a stat de vorbă cu colega noastră, Ioana Țintea.
Domnule Marin Cazacu, ați fost decorat recent cu Ordinul Artelor și Literelor în Grad de Cavaler, una dintre cele mai prestigioase distincții culturale oferite de statul francez. Ce a însemnat pentru dumneavoastră acest moment și cum ați primit această recunoaștere?
Mărturisesc că pentru toată lumea este o onoare să primească într-adevăr, o distincție din partea unui alt stat, mai ales că vorbim de cultura care se intersectează, între cea română și cea franceză, în cazul nostru. Recunosc că am studiat limba franceză în perioada liceului și am fost conectat la ce înseamnă cultura franceză, iar partea muzicală mi-a fost și mai la îndemână, pentru că am cântat repertoriul francez. Legătura mea cu Franța a fost destul de intensă, pentru că am avut foarte multe concerte unde am cântat repertoriul românesc și universal, iar în România am prezentat majoritatea lucrărilor scrise pentru violoncel din repertoriul francez. În plus, din calitatea mea de director al Centrului Național de Arte "Tinerimea Română", cu Orchestra Română de Tineret am avut câteva momente memorabile, aș putea să le numesc, concerte pe care le-ați ținut orchestra la Paris, la Lyon, la Ex-en Provence, la festivaluri importante, Orchestra Română de Tineret împreună cu maestrul Cristian Mandeal, care a dirijat aceste concerte extraordinare. Orchestra a deschis sezonul cultural România-Franța în 2018, cu muzică românească și muzică franceză, în același timp. Aș adăuga concertele memorabile cu Vladimir Cosma, cu muzica sa, cu Orchestra Română de Tineret, și turneul pe care le-am desfășurat în mai multe orașe din Franța. Însă, dintre proiectele, să spunem, cu impact asupra tinerilor pe care le-am desfășurat din postura de director al Centrului Național de Arte "Tinerimea Română", au fost proiectele europene prin care tineri muzicieni din Franța au susținut concerte cu Orchestra Română de Tineret aici, în România, iar tineri români, în perioada de șase ani au participat la proiectele Orchestrei de Tineret a Franței. În ultima perioadă, din poziția de director al Filarmonicii George Enescu, am invitat foarte mulți artiști francezi, dirijori, soliști, compozitori francezi au fost pe afișele programelor noastre. Iată că această unitate de gândire legată de cultura franceză, de muzica franceză, a existat permanent în pregătirea și în propunerea mea repertorială pentru concertele pe care le-am susținut și le susțin, cum a fost Orchestra Română de Tineret și, în cazul nostru de față, Orchestra Filarmonicii George Enescu.
Filarmonica George Enescu se apropie de finalul stagiunii 2024-2025. Ce evenimente pregătiți publicului bucureștean?
O avem pe una dintre cele mai dedicate și mai iubite artiste care vine în România, este vorba de pianista Elisabeth Leonskaja, care, alături de dirijorul Robert Farkas din Ungaria, vor avea două concerte, pe 12 și 13 iunie. Urmează următoarea săptămână cu un dirijor american, Courtney Lewis, cu o violonistă excepțională, Alena Baeva, cu hituri ale muzicii clasice, pentru că este vorba de Concertul de Beethoven pentru vioară și orchestră, și celebrele variațiuni Enigma de Edward Elgar. Se închide această stagiune cu un concert dirijat de Jean-Claude Casadesus, un dirijor francez, care a mai fost prezent în fața Orchestrei Filarmonicii George Enescu, de data aceasta, pentru că orchestra va participa la expoziția mondială de la Osaka, în ultima săptămână din luna iunie, dirijorul francez va colabora cu Orchestra Națională Simfonică a României, să spunem, o selecționată a Orchestelor Române de Tineret, o orchestră care are foarte mult entuziasm din toată România și sunt convins că ultimul concert va fi deosebit, mai ales că îl va avea ca solist pe celebrul Nobuyuki Tsujii.
Privind spre viitorul apropiat, în perioada 14-25 iunie, se desfășoară Athenaeum Samuel Festival, un festival inițiat de dumneavoastră. Cum arată această ediție?
Mă bucur foarte mult că mă întrebați de acest lucru, pentru că dorim să continuăm acest festival, care a pornit de la ideea de a asocia Ateneul Român, clădirea simbol a României cu Filarmonica "George Enescu", care își desfășoară activitatea dintotdeauna în această clădire, din 1888 și acest festival vine în această idee, de a conecta și de a face ca publicul care trece prin fața acestei clădiri să realizeze că aici se întâmplă evenimente culturale extraordinare, muzicale, înainte de toate. De aceea, în cadrul acestei ediții, a patra, primele două concerte vor avea loc pe esplanada Ateneului Român, în fața acestei clădiri simbol, cu două formații din cadrul orchestrei Filarmonicii "George Enescu". Prima este un ansamblu cameral de instrumente de coarde, avându-l ca solist pe concertmaestrul orchestrei Rafael Butaru. Vor fi prezentate lucrări foarte accesibile, populare, în așa fel încât publicul să descopere muzica clasică sub o formă cât mai potrivită. Vor fi prezentate, în prima seară, celebrele Anotimpuri de Antonio Vivaldi, este vorba de sâmbătă, 14 iunie. A doua seară, 15 iunie, tot în fața Ateneului Român pe esplanadă, un ansamblu de suflători de alamă și percuție, vor prezenta, să spunem, piese de divertisment, piese care pornesc de la muzica clasică și ajung până la muzica de film, tot un repertoriu foarte accesibil. Vom avea următorul concert cu orchestra Filarmonicii "George Enescu", cu dirijorul Ciprian Marinescu și violonistul Liviu Prunaru, care vor avea un program excepțional cu Giuseppe Verdi, uvertura Forța destinului, Concertul nr. 1 pentru vioară și orchestră de Max Bruch și în partea a doua, superba Simfonie a VIII-a în Sol major de Antonin Dvorak. Urmează, pe data de 24 iunie, un acordeonist senzațional din Republica Moldova, Radu Rățoi, care va interpreta lucrări din repertoriul clasic, dar adaptate pentru instrumentul său. Cu siguranță, va fi o descoperire pentru cei care nu-și imaginează câte lucruri se pot cânta la acest instrument, iar în 25 iunie, ultimul concert va fi susținut de către Corul Filarmonicii George Enescu, sub bagheta maestrului Iosif Ion Prunner. Acest concert este un omagiu adus lui Carl Orff. Este vorba de Carmina Burana pentru cor, la două piane și instrumente de percuție. Este o versiune compusă pentru acest ansamblu, chiar de Carl Orff și fragmente dintr-o altă lucrare a lui Carl Orff, Carmina Catulli.