Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Marin Cazacu despre turneul Violoncellissimo

Publicat: vineri, 9 Octombrie 2020 , ora 12.51



În anul 2019, ansamblul Violoncellissimo a susținut cu succes primul său turneu, iar anul acesta, în ciuda restricțiilor desfășurării concertelor, turneul revine în octombrie pe scenele din România. Cum a fost posibil acest fapt?

După succesul de anul trecut, cred că și organizatorii evenimentelor culturale din țară și-au dorit foarte mult să revină acest ansamblu, deci, iată că au apărut și alte orașe noi în cadrul turneului nostru. A fost posibil pentru că există o organizație în spate care se ocupă de promovarea acestui ansamblu și, mai ales, dedicația acestor tineri pentru muzică și comunicarea cu publicul este specială. Acest ansamblu de fapt are ceva mai diferit față de alte ansambluri, abordând un repertoriu de la muzică clasică - trecând prin muzica barocă, romantică obișnuită, pe care toată lumea o recunoaște - până dincolo, în zona de jazz, rock, chiar folclor și divertisment.


Primul concert are loc vineri, 9 octombrie, pe scena Sălii Thalia din Sibiu. Care sunt următoarele opriri?

După concertul de la Sibiu urmează sâmbătă, 10 octombrie, în Sala Capitol a Filarmonicii "Banatul" din Timișoara; duminică, 11 octombrie, la Casa de cultură din Deva și ar fi trebuit să avem un concert miercurea viitoare la Sala Radio, dar așteptăm reprogramarea sa. Ultimul concert din această serie, din acest turneu, e vinerea viitoare, pe data de 16 octombrie, la Pitești, în sala filarmonicii. A mai avut loc un concert la Râmnicu Vâlcea în urmă cu o lună și sunt speranțe să apară și alte concerte, totul depinde însă de evoluția pandemiei și de restricțiile care se impun unor orașe.


Violoncellissimo vine de această dată într-o formulă completată de invitați, așa cum e cazul concertului de la Timișoara.

Așa este. Ne-am dorit foarte mult să implicăm în orașele care au filarmonici și, mai ales, violonceliști pe care-i cunoaștem foarte bine. Timișoara este un centru cultural extraordinar, iar violoncelul este foarte bine reprezentat acolo. Este orașul primei violonceliste extraordinare a României, Alexandra Guțu și discipolilor săi, pentru că împreună cu ea ni se va alătura primul violoncelist al Filarmonicii "Banatul", Darius Tereu, care mi-a fost student la București, Dumitrița Tereu - prim violoncelista Operei din Timișoara și o tânără studentă, Andreea Petrila, tot din Timișoara. Un cvartet, iată, care se va alătura ansamblului într-o formulă specială. De altfel, și la Sibiu se va întâmpla acest lucru. Unul dintre foștii mei studenți, Titus Tincu, ni se va alătura pentru concertul de la Sibiu. Iar la București, urma la Sala Radio să avem mult mai mulți invitați, foarte mulți din cadrul orchestrelor radio.


Programul selectat pentru turneu propune lucrări de la clasic la contemporan, dar și diverse aranjamente. Puteți puncta câteva dintre acestea?

Ne-am propus ca întotdeauna să începem seara cu muzica clasică, pentru că noi totuși suntem slujitori ai muzicii clasice și am ales o Passacaglia celebră de Georg Friedrich Haendel. Avem lucrări de Georges Bizet; este vorba de suita Carmen. Avem lucrări de David Popper. David Popper a fost unul dintre marii violonceliști ai secolului XIX-începutul secolului XX, care a dedicat foarte multe lucrări violoncelului, și una dintre lucrările sale pentru patru violoncele va fi interpretată în acest turneu. După aceea, Astor Piazzolla și trecem la muzica de film. Îm programul nostru am inclus muzica filmelor Game of Thrones, Fantoma de la operă; unele sunt aranjate de Radu Sinaci, colegul nostru, altele chiar de mine și altele de alți compozitori cum este Sabin Păutza, cu care vom încheia de altfel programul cu The Final Countdown, o piesă celebră a trupei Europe. Dar vor fi și alte lucrări surpriză; Bacchanale de Saint Saens de pildă, pe care Radu Sinaci a aranjat-o într-o formă cu totul specială, surprinzătoare și nu vreau să dezvălui mai mult pentru că publicul cu siguranță va zâmbi și se va bucura din plin de această lucrare din program.


Ce proiecte urmează pentru ansamblu? Aveți o perspectivă optimistă având în vedere timpurile în care ne aflăm?

Noi ne dorim, știu că și organizatorii de concerte își doresc... nu depinde doar de noi, totul depinde de această evoluție, dar noi suntem pregătiți ca oricând, în orice moment, să fim prezenți pe orice scenă pentru că viața unui artist este legată de scenă, este legată de comunicarea cu publicul și ne simțim și datori într-un fel pentru această perioadă, această absență a noastră din viața lor și absența dânșilor din viața noastră (vorbesc de public, bineînțeles). Este un lucru care ne întristează și ne pune pe gânduri pentru că o societate are nevoie în continuare de artă, de cultură și în mod special de muzică. Noi trăim cu speranța că această pandemie la un moment dat va trece și trebuie să revenim la ceea ce am fost. Nu știu sub ce formă, nu vrem să îndepărtăm publicul în această perioadă, vrem să-i ținem aproape și, mai ales, să iubească în continuare muzica pentru că este cea care dă o șansă într-o societate în care, iată, tehnica avansează foarte mult, e nevoie și de emoția pe care o aduce numai muzica sau arta în general.


Interviu realizat de Maria-Isabela Nica