Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Maria Marica, Cadmiel Boțac și Cornelius Zirbo - soliștii concertului de vineri, de la Sala Radio

Publicat: joi, 27 Noiembrie 2025 , ora 16.24

Vineri, 28 noiembrie 2025, stagiunea muzicală Radio continuă cu un concert susținut de Orchestra Națională Radio, avându-i soliști pe violonista Maria Marica, pianistul Cadmiel Boțac și violoncelistul Cornelius Zirbo. Muzicienii vor interpreta partiturile solistice ale Triplului concert în do major de Ludwig van Beethoven. Despre revenirea lor pe scena Sălii Radio, tinerii muzicieni au stat de vorbă cu Ioana Țintea.

 

Știu că ați mai interpretat și cu alte ocazii în această formulă Triplul concert în do major de Beethoven. Care este istoria voastră legată de acest opus beethovenian?

Maria Marica: Ne cunoaștem de foarte mult timp și am cântat prima dată Triplul concert de Beethoven când eram în liceu. Nici nu țin minte, cred că eu eram clasa a 10-a, Cornelius era clasa a 9-a, Cadmiel era clasa a 12-a. Am cântat cu orchestra liceului din Cluj, unde eram toți trei elevi și de atunci încoace am mai cântat de câteva ori acest concert. Pe lângă prietenia dintre noi, ne leagă și o lungă istorie cu această muzică, așa că este o bucurie să ne întoarcem la Triplul de Beethoven.

Cadmiel Boțac: Aș vrea să merg puțin înainte de acest opus, de Triplul de Beethoven, și să sublinez faptul că îi cunosc pe Maria și pe Cornelius de aproape 20 de ani. Prima dată ne-am întâlnit la concursul de interpretare muzicală din Sighet, atunci când eram în clasele primare și încă de atunci i-am remarcat pe cei doi. Pe urmă, drumurile noastre s-au intersectat atunci când eu m-am mutat la Cluj și e o mare bucurie faptul că și acum, deși locuim în trei orașe diferite, am rămas la fel de apropiați și revenim pe scena Sălii Radio cu această lucrare.

Cornelius Zirbo: Da, și eu pot adăuga că e interesant faptul cum, cu trecerea anilor, deși parcursul fiecăruia a fost unul separat, aș putea spune așa, adică Cadmiel terminase clasa a 12-a ulterior după ce am cântat prima oară Triplu concert de Beethoven, a mers la facultate, eu m-am mutat la București, la liceu, Maria mai târziu a plecat în Germania, în Saarbrucken și totuși nu-mi amintesc o fază din viața mea, mai lungă, în care Maria și Cadmiel să nu fie prezenți în viața mea. Și, bineînțeles, mi-aduc aminte cu drag de numeroase concerte pe care le-am avut împreună, concerte absolut memorabile, atât în postură de soliști, cum e cazul Triplului concert de Beethoven, cât și alte lucrări camerale. Asta face cu atât mai specială seara de mâine, unde, bineînțeles, toate aceste amintiri cred că vor fi destul de audibile.


Cum vă simțiți să cântați împreună această lucrare pe scenă ca prieteni și muzicieni care se cunosc de mult timp?

Cornelius Zirbo: În muzică e esențial să împarți scena sau să colaborezi cu oameni care ți-s dragi și, cumva, asta a fost una dintre prioritățile mele de fiecare dată când am cântat muzică de cameră, să am o companie în care să mă simt safe. Iar Maria și Cadmiel creează acest cadru și mă simt foarte bine să pot să cânt această minunată lucrare alături de prietenii mei.

Cadmiel Boțac: De obicei, colaborările în domeniul nostru, în domeniul muzical, au loc pe o perioadă scurtă, pe proiecte. Te întâlnești o săptămână cu un anumit grup de muzicieni, cu un dirijor, repeți, vine concertul și, pe urmă, fiecare o ia pe drumul lui. Dar este foarte rar și foarte frumos să ai ocazia să cânți alături de prieteni, așa că bucuria este una cât se poate de mare.

Maria Marica: Eu am ajuns să înțeleg un lucru care mi se părea cândva inimaginabil, dar acum am ajuns să văd că e posibil, de fapt, să cânti foarte bine cu oameni cu care nu te înțelegi neapărat atât de bine sau cu care nu ai timpul necesar să legi o prietenie; așa cum zicea și Cadmiel, de foarte multe ori ne întâlnim, cântăm și gata. Dar atunci când se întâmplă să fii și prieten și coleg, adică să poți să comunici cu oamenii cu care ești pe scenă și la nivel uman și la nivel muzical, bucuria e imensă. Așa că mă bucur că suntem mâine seară pe scenă nu doar ca parteneri în muzică, ci și ca prieteni.


Cum ați descrie această lucrare scrisă de Beethoven în perioada în care lucra și la Simfonia a III-a, „Eroica”? Se simte această valență eroică în muzica acestui concert?

Maria Marica: E un opus plin de bucurie, briliant. Suntem în do major, totul e bine în lume, ceea ce se întâmplă relativ rar la Beethoven. Chiar și în lucrările senine și briliante există întotdeauna acel foc interior care arde în el și acea luptă care se dă mereu în el însuși, însă Triplul concert e o lucrare, aș zice, despre prietenie. Dacă toți suntem aici, ca prieteni… cred că lucrul ăsta se regăsește și în Triplul concert de Beethoven. E o lucrare extrem de senină, extrem de lipsită de griji, iarăși ceva mai rar întâlnit la Beethoven și sper că și publicul o percepe la fel.

Cadmiel Boțac: Din punctul meu de vedere, al pianistului, pot să observ anumite motive sau fraze care deschid ușa către Concertul numărul 5 de Beethoven, Imperialul, această atmosferă de sărbătoare luminoasă, acest caracter maiestuos de multe ori, așa că da, abia așteptăm să cântăm concertul.

Cornelius Zirbo: Mie mi se pare că un cuvânt sugestiv care descrie concertul acesta este solemnitate. Este o lucrare extraordinar de solemnă, de măreață și mi se pare iarăși interesant cum e plasat într-un moment istoric extraordinar de important în care personal mi se pare că se schimbă cursul istoriei înspre romantism, iar acest lucru se poate simți în Triplul concert de Beethoven, care este poziționat într-un moment de schimbare și putem simți cum personalitatea lui Beethoven migrează înspre alte sfere.

Interviu realizat de Ioana Țintea