Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Maria Clara Brumariu, despre Festivalul „Aurel Stroe”, ediția a II-a

Publicat: luni, 5 Mai 2025 , ora 10.55

În perioada 5-7 mai 2025, se desfășoară Festivalul Internațional "Aurel Stroe" , ediția a II - a, un eveniment dedicat moșteririi culturale și muzicale a compozitorului și profesorului Aurel Stroe. Mai multe detalii aflăm de la Maria Clara Brumariu, nepoata sa și inițiatoarea festivalului, într-un interviu oferit Ioanei Țintea.

Anul trecut ați inițiat Festivalul Internațional "Aurel Stroe" - un eveniment dedicat muzicii contemporane și memoriei bunicului dumneavoastră, compozitorul și profesorul Aurel Stroe. Cum a luat naștere acest proiect și care au fost ecourile primei ediții?

Așa este! Anul trecut, am inițiat acest proiect în amintirea bunicului meu. A fost un vis pe care am reușit să-l împlinesc după aproximativ 10 ani. Lucrând foarte mult în acest domeniu alături de Răzvan Popovici de la Festivalul SoNoRo, mi-am dat seama că practic este o menire a mea să duc aceste ecouri ale bunicului mai departe printr-un festival. Și așa a apărut proiectul Festivalului Internațional "Aurel Stroe".

În ceea ce privește ecourile de anul trecut, au fost foarte bune. Cele trei concerte au fost în trei orașe diferite - la Bușteni, la Centrul cultural "Aurel Stroe", la Ploiești, la Muzeul de Artă și la Sala Mare a Institutului Cultural Român din București - și toate sălile au fost pline. Am avut în săli mulți tineri, ceea ce pe mine m-a bucurat enorm, dar și, bineînțeles, cunoscători ai muzicii bunicului.

Cu mare bucurie spun că îmi doresc să se repete acest lucru și anul acesta și să avem poate și mai mulți tineri în sală, mai ales că toate cele trei concerte, anul acesta, sunt în București (asta este diferența față de ediția de anul trecut) și avem mult mai mulți muzicieni implicați în acest proiect.


Cum arată programul ediției din acest an?

Începem luni, 5 mai, la ora 19.00, la Institutul Francez din România, la Cinema Elvire Popesco, cu un concert deosebit. În prima parte, vor fi cântate lucrări de bunicul meu, de Aurel Stroe, de Bernard Cavanna și de Mihnea Brumariu - tatăl meu. Iar în partea a doua a concertului vom difuza un documentar despre bunicul, un documentar făcut de Bernard Cavanna.

Marți, pe 6 mai, tot de la ora 19.00, ne vedem la Institutul Cultural Român, unde vor fi cântate piese dedicate bunicului și dedicate festivalului. Am păstrat această idee de a avea un concert în cadrul festivalului în care să cântăm în primă audiție piese scrise special pentru festival și dedicate bunicului meu. Și vor fi piese de Bernard Cavanna, Irina Hasnaș, Sabina Ulubeanu și, bineînțeles, o piesă de bunicul.

Iar pe 7 mai, tot la ora 19.00, ne vedem la Universitatea Națională de Muzică București, în Sala Auditorium, unde vor fi cântate două lucrări de bunicul Aurel și o piesă de Maurice Ravel.


Pentru tinerii muzicieni care nu au avut ocazia să-l cunoască pe bunicul dumneavoastră, cum l-ați descrie? Ce relevanță considerați că are opera lui Aurel Stroe pentru publicul tânăr de astăzi?

Cred că este foarte important să asculte cu atenție, pentru că lucrările bunicului trebuie și un pic gândite, nu doar ascultate și cred că fiecare sunet aduce și un sentiment suplimentar. Sunt mulți muzicieni tineri din România care cântă pentru prima oară lucrări de Aurel Stroe, muzicieni implicați în acest proiect și chiar am discutat destul de mult cu ei. A fost o provocare și este încă o provocare pentru că studiază foarte serios pentru fiecare lucrare în parte. Dar exact asta mi-au spus și ei, sunt lucrări pe care le și gândim, nu doar le studiem.


Anul trecut, într-un interviu acordat postului nostru, ați menționat că vă doriți reluarea cursurilor de vară pe care bunicul dumneavoastră le organiza anual la Bușteni. Va deveni componenta educațională un obiectiv prioritar pentru edițiile viitoare ale festivalului?

Pentru edițiile viitoare, da, clar, avem în proiect acest lucru. Depinde foarte mult și de finanțările de care vom reuși să facem rost în viitorul apropiat. Dar da, cursurile de vară de la Bușteni pe care bunicul le susținea aș dori să devină la fel de importante ca și acest festival pe care încet, încet, aș vrea să-l transformăm inclusiv într-o platformă culturală. Adică festivalul, cursurile de vară și, eventual, și turnee în străinătate, în locurile în care bunicul a predat sau a locuit.

Interviu realizat de Ioana Țintea