Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Laura Ana Mânzat, reprezentanta Radio România Muzical la International Rostrum of Composers

Publicat: luni, 19 Mai 2025 , ora 10.22


Zilele acestea s-a desfășurat la Ljubljana, în Slovenia, International Rostrum of Composers, la care a fost prezentă și colega noastră, Laura Ana Mânzat. Ea se află în drum spre țară și ne oferă amănunte prin telefon.

Bună ziua, Laura!


Bună ziua! Bine v-am regăsit!

Între adevăr, în această săptămână, mai exact între 13 și 16 mai, a avut loc o întâlnire subscrisă în totalitate principalelor valori ale muzicii din zilele noastre, International Rostrum of Composers, sau Tribuna Internațională a Compozitorilor, ajunsă la cea de-a 71-a ediție, și care a fost găzduită, de această dată, de Radiodifuziunea din Slovenia, sub egida Consiliului Internațional al Muzicii. Este vorba, de fapt, despre cea mai importantă platformă de promovare a muzicii contemporane în acest moment, la nivel mondial.

Au fost patru zile în care delegații principalelor posturi de radio din 23 de țări, printre care s-a numărat și Radio România Muzical, au audiat și au supus votului creațiile celor mai buni compozitori ai momentului, înscrise în concurs la două categorii - generală și tineri compozitori sub 30 de ani.

Am ascultat 42 de creații, înregistrări din ultimii cinci ani din diverse festivaluri, urmând să fie desemnate două lucrări câștigătoare recompensate cu burse în bani, comenzi din partea unor orchestre sau ansambluri camerale și radiodifuzori, dar și alte câteva lucrări cu punctaje mari care au fost recomandări, de asemenea, pentru radiodifuzori.

Am avut și noi trei lucrări în concurs, o creație corală de Dan Dediu, dintr-o zonă inspirațională care atinge resorturi ale sacralității de tip medieval, cu titlul O Magnum Mysterium, prezentată de Corul Academic Radio condus de Ciprian Țuțu, apoi Solomonarul de Diana Rotaru, o evocare a străvechiului șaman românesc călare pe balaur și capabil să aducă ploaia prin incantații, de fapt o lucrare pentru flaut alto care a fost redată de Ion Bogdan Ștefănescu;

de asemenea, un cvartet de coarde intitulat Prin Sunetele Florilor Albe, cu semnatura lui Ulpiu Vlad, într-o înregistrare a Cvartetului Arcadia.

Mi-au atras atenția și alte creații interesante, cum ar fi lucrarea unei compozitoare din Portugalia, Mariana Dionisio, pentru ansamblu vocal, care a exploatat la maxim posibilitățile tehnice ale vocilor, un concert pentru vioară de un compozitor maghiar, Balasz Kecskes, sau o creație din Franța, La nuit obscure de Benoît Menut.

Câștigătoarea, totuși, în urma votului, la categoria sub 30 de ani, a fost lucrarea Calmness pentru clarinet și vibrafon, a unei tinere compozitoare din Cehia, Darja Kukal Moiseeva, iar la categoria generală a câștigat o creație pentru trio de coarde din Letonia, The White Birds, de Gundega Smite.

Acesta ar fi bilanțul acestui adevărat eurovizion al creaților contemporane, cum a mai fost denumit actualul International Rostrum of Composers de la Ljubljana.


Cum a fost primită muzica românească, din ce ai văzut-o acolo?

Am primit păreri chiar foarte bune, însă, fiind atât de multe lucrări și votându-se absolut secret și printr-un punctaj extrem de complicat, acesta a fost rezultatul.


Laura, îți mulțumim pentru această intervenție. Drum bun spre casă, cât de departe sau cât de aproape ești de casă?

Sunt în Ungaria acum, pe autostradă, mulțumesc pentru urări.


Și te așteptăm acasă, pentru că, nu-i așa, ascultătorii te vor pe postul nostru.

Da. Le-am pregătit și un interviu cu o personalitate care a fost aici. O să-l difuzăm săptămâna viitoare.


Deci vii și cu daruri, cum se spune.

Da, vin și cu daruri, da.

Interviu realizat de Gabriel Marica