Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu inspectorul Adrian Brăescu de la Ministerul Educației și Cercetării

Publicat: luni, 5 Octombrie 2020 , ora 10.16

La 1 octombrie 2020, Radio România Muzical a sărbătorit împlinirea unui deceniu de existență a proiectului "Ascultă 5 minute de muzică clasică" și a demarat o nouă ediție a acestuia. Din 2014, proiectul s-a constituit și ca un program național în școlile românești, grație unui parteneriat semnat între Radio România și Ministerul Educației și Cercetării. În ultimul an școlar, peste 191.000 elevi din Capitală și din 31 de județe au audiat piesele puse la dispoziție de postul nostru. În acest sezon, proiectul îi este dedicat lui Ludwig van Beethoven, aniversat la 250 ani de la naștere. Ediția aniversară "Ascultă 5 minute de muzică clasică", manifestare devenită unul dintre principalele proiecte educative și culturale ale corporației publice Radio România, a început deja în spațiile publice de tipul hipermarket-urilor, mall-urilor, librăriilor și muzeelor, iar de astăzi, 5 octombrie - în școlile românești.

 

Proiectul "Ascultă 5 minute de muzică clasică" inițiat de Radio România Muzical a împlinit 10 ani de existență, iar de 6 ani a devenit și un program național derulat în școlile românești, datorită parteneriatului cu Ministerul Educației și Cercetării. Cu ce gânduri ați demarat ediția din acest an școlar? Cum vedeți acest program și acest parteneriat din perspectiva Ministerului?

Din perspectiva Ministerului, cum tot învățământul se adaptează condițiilor vitrege datorate acestui virus, cu siguranță și proiectul nostru se va adapta. Este un proiectul atât de frumos și atât de valoros educativ, încât nu văd nici un motiv ca să nu se adapteze și el acestor condiții.


Radio România Muzical pune la dispoziția unităților de învățământ fișierele audio pentru audiție, selecțiile muzicale fiind însoțite și de o poveste despre fiecare lucrare aleasă. Cât de importantă considerați că este pentru elevi educația muzicală?

Este foarte importantă. Face parte din cultura generală a oricărui tânăr, de când este școala. Însă, în ultimii ani eu văd o tendință (eu sper să nu fie chiar atât de generalizată), de, să nu zic izolare, dar cam asta ar fi, a unor discipline de importanță majoră în formarea fiecărui individ pentru lume. Nu întotdeauna acest lucru este înțeles de elevi și bineînțeles că datorită acestui lucru există și unele dificultăți în aplicarea proiectului. Dar, mă gândesc că orice lucru neplăcut, cum este situația actuală, îl putem transforma cumva și într-un lucru bun. Această muzică minunată ar putea ajunge individual la copii și nu pe hol și nu într-un cadru mai general în care, nu știu exact câți ascultă, câți își însușesc. Poate că acum, prin derularea lui individuală, prin mijloacele specifice învățământului online, vom putea să le punem un fond muzical care va ajunge poate mai clar la ei - atât mesajul muzical, cât și mesajul educativ.


Prin urmare, toate condițiile care au dus la adaptarea predării în școli, inclusiv sistemul online sau hibrid, în ceea ce privește educația muzicală poate să fie de bun augur, temporar, bineînțeles.

Ar putea fi. Să vedem. Este în discuție planul-cadru - în clipa de față pentru gimnaziu și e în dezbatere, în discuție și să vedem statutul disciplinei care va rezulta după această decizie. Văd că foarte mulți au cerut un statut mai special. În loc de note - calificative, unii - chiar mai puțin. Să vedem. Deci, se va milita în continuare pentru existența unei discipline care a însoțit școala, nu de ieri, de astăzi.


Elevii care provin din mediul rural sau din medii defavorizate nu au, în mod obișnuit, acces la a asculta pe viu muzică clasică. Cât de mult ajută acest program ca și ei, prin intermediul cadrelor didactice și a materialelor primite, să o asculte și, mai ales, să o înțeleagă?

Acum, mă gândesc că prin acest sistem online, mesajul va ajunge mai direct și eventual mai clar. Sigur că în primul rând ar trebui să asculte și apoi să vadă dacă au nevoie de explicații suplimentare sau dacă expresivitatea muzicii ajunge la sufletul lor neforțat, pur și simplu. Vor descoperi anumite lucruri foarte, foarte frumoase în muzica clasică. Sigur că dacă vom avea și posibilitatea să le dăm câteva explicații, va fi și mai bine.


Interviu realizat de Florica Jalbă