ACUM:
10.00
Arpeggio
3 ore cu și despre Interpretul zilei, Opera si vedetele ei, CD Review.
Urmează: 12.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 12.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Edward Blakeman, directorul de programe muzicale BBC Radio 3

Publicat: vineri, 6 Noiembrie 2020 , ora 11.44

Pandemia de coronavirus continuă, în Marea Britanie, însă, postul de radio BBC 3 a luat măsuri pentru a ajuta muzicienii în această perioadă tulbure.


În primul rând aș vrea să ne explicați contextul acestei discuții – cum a afectat pandemia de coronavirus muzicienii din Marea Britanie?

Cred că efectele pe care pandemia de coronavirus le-a avut asupra muzicienilor din Regatul Unit sunt asemănătoare cu cele pe care le-a avut în Europa și, tot mai mult, în restul lumii. În luna martie am văzut imediat că aproape toate concertele au fost anulate. Brusc întreaga lume muzicală părea să dispară, ceea ce a fost un motiv de îngrijorare pentru noi, evident. Am început imediat să ne gândim cum să răspundem acestei situații, mai ales când am văzut că nu se pot face concerte pe scenă, ceea ce înseamnă că și transmisiunile directe au devenit foarte greu de realizat.


Înțeleg că ați început o serie de proiecte pentru a-i ajuta pe muzicieni în această perioadă. Ce ne puteți spune despre acestea?

Au fost trei lucruri la care ne-am gândit imediat. Primul a fost ca acolo unde erau făcute deja aranjamentele pentru a transmite ansambluri orchestrale în programul nostru de seară – intitulat „Radio 3 in Concert”, care e de obicei o transmisiune directă a unei orchestre BBC sau a unei alte orchestre din Marea Britanie – să înlocuim concertul anulat cu un alt concert din arhiva noastră, al aceleiași orchestre. Astfel am putut reprezenta același ansamblu în programul nostru de seară, iar datorită sistemului pe care îl avem în Regatul Unit, conform căruia o reluare este plătită printr-un nou onorariu de difuzare, am considerat că orchestrele și soliștii nu au fost lipsiți de veniturile pe care l-ar fi primit dacă am fi putut transmite concertele conform planului.

De asemenea, am mai avut două alte inițiative. Știam că muzicienii își pierd concertele, astfel că am invitat o paletă largă de interpreți, prioritari fiind însă cei pe care i-am considerat în pericol: muzicieni la începutul carierelor, muzicieni care sunt liber profesioniști, care nu au o slujbă normală; așa am pus bazele unui program pe care l-am numit „Home sessions”. Este vorba despre înregistrări pe care le-au făcut chiar interpreții, în propriile case, cu orice echipament aveau la dispoziție, uneori doar un telefon mobil; înregistrările aveau câte 5 minute, iar noi le transmiteam în programul nostru de după-amiază numit „In Tune”. Am putut, deci, să oferim muzicienilor onorarii pentru înregistrarea acelor lucrări, ca și cum aceștia au venit și le-au înregistrat în studiourile noastre. Facem acest lucru de șase luni și oferim cel puțin câte o astfel de înregistrare pe zi. Am avut o serie minunată de înregistrări realizate de tot felul de oameni. Este fantastic cât de ingenioși au fost muzicienii în această perioadă.

Iar apoi ne-am gândit la compozitori. Având în vedere că este o perioadă plină de greutăți, concertele sunt anulate, iar comenzile pentru lucrări noi trebuie să fie mai greu de obținut, ne-am gândit că au de suferit și compozitorii. Am venit cu ideea unor „cărți poștale” semnate de compozitori. Am avut ideea de a comanda multor compozitori câte o lucrare scurtă, de maximum un minut, pentru un singur instrument, orice instrument le-ar plăcea, iar noi am înregistra această lucrare, cu unul dintre instrumentiștii care fac parte din orchestrele BBC. Și aceștia au putut face înregistrările acasă. Iar ideea acestor „cărți poștale” a fost ca fiecare compozitor să scrie câte o lucrare care să fie un mesaj plin de speranță. După cum spuneam, este vorba despre lucrări foarte scurte, pe care le-am difuzat dimineața și au fost foarte populare. Până acum am făcut 50 de lucrări, iar un aspect captivant al acestei inițiative este faptul că am putut comanda lucrări atât unor compozitori pe care îi cunoșteam, cât și unor compozitori tineri, la început de carieră, care aveau de suferit în acest moment. Nu pare foarte mult – un minut de muzică – dar e interesant ce deosebite și satisfăcătoare au fost multe din aceste piese, iar compozitorii s-au bucurat să le scrie. Fiecare dintre aceștia a înregistrat și câte un mesaj în care a explicat de unde a pornit inspirația.

În acest moment continuăm astfel de inițiative, în Regatul Unit avem încă probleme dificile. Încercăm să menținem o lumină aprinsă – lumina muzicii, lumina interpretării și lumina noilor creații muzicale, în vremuri întunecate pentru noi toți.


Interviu realizat de Petre Fugaciu