Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu dirijorul Vlad Mateescu, directorul Filarmonicii "Paul Constantinescu" Ploiești
În această săptămână, Filarmonica "Paul Constantinescu" din Ploiești va susține concertul de deschidere a unei stagiuni aniversare. Aflăm detalii despre activitățile culturale care se vor desfășura pe parcursul celui de-al 70-lea an de activitate, din discuția pe care colega noastră, Norela Costea, a avut-o cu directorul instituției, dirijorul Vlad Mateescu:
Domnule Vlad Mateescu, care va fi elementul comun al acestei a 70-a stagiuni?
Bucuria, speranța, iubirea, încrederea, sunt doar câteva cuvinte care ar putea să descrie acest element comun cum spuneți dumneavoastră. Este o stagiune care ne pregătește cumva pentru multe concerte și spectacole deosebite, pentru o structură nouă a filarmonicii ploieștene, în sensul că este prima oară în istorie când toate formațiile filarmonicii sunt complete, și când spun asta mă refer la Orchestra Simfonică, Orchestra Folclorică, compartiment de jazz, cvartet. Bineînțeles că începând cu luna septembrie, acum când vom deschide și stagiunea, în sfârșit, vom avea și o parte din corul academic, mă refer aici la corul filarmonicii ploieștene, un efort care s-a făcut de-a lungul ultimilor doi-trei ani, însă acum în sfârșit se concretizează; e adevărat, nu la forma pe care ne-am dorit-o, însă se concretizează acest lucru.
Ce program ați ales pentru deschiderea stagiunii?
În primul rând este vorba despre Ceaikovski și nu întâmplător am ales acest program (cum de altfel veți observa pe întreg parcursul stagiunii simfonice) Ceaikovski va tot concerta, cu ghilimele de rigoare, la Ploiești. Sunt foarte multe concerte și spectacole pe care le-am pregătit, însă, poate mai important, cred că ceea ce vom aduce pe scenă - nu numai ca program artistic, ci mai ales ca dirijori sau soliști cred că - până la această stagiune nu s-a mai întâmplat, în sensul că alături de solistul nostru deja bine cunoscut Gabriel Croitoru - cel care cântă pe vioara lui Enescu și de Ioana Lupașcu, să spun, pianista (pe partea de simfonic, bineînțeles), vom avea doi colegi noi și cu mare bucurie anunț acest lucru: maestrul Liviu Prunaru, concertmaestru al Concertgebouw din Amsterdam, a semnat un conctract cu Filarmonica "Paul Constantinescu" din Ploiești, un contract în calitate de solist concertist cu filarmonica noastră și nu în ultimul rând, începând cu luna ianuarie, dar tot în cadrul aceleiași stagiuni, maestrul Remus Azoiței, de asemenea, se alătură unei echipe, zicem noi, frumoase și cu vise foarte mari. Avem o structură în 2022-2023 (în această stagiune) foarte bine pusă la punct. Parcă după acești ani de pandemie și de provocări și de dificultăți, cumva ne-am întors cu forțe proaspete și cu încredere că vom fi mult mai buni față de ce am făcut acum doi sau trei ani când a trebuit să ne luptăm foarte mult cu online-ul. Nu renunțăm la acest online, pentru că investițiile care s-au făcut la Filarmonica din Ploiești - și fac referire aici la studioul de înregistrări, respectiv la platforma de live streaming Virtual Concert Hall - au dovedit că sunt niște instrumente care pot susține actul artistic pe care, fie îl organizăm sută la sută, fie îl organizăm în parteneriat cu o altă instituție.
Ce alte elemente de noutate aduce această stagiune pentru publicul ploieștean în ce privește oferta culturală?
În primul rând pentru ploieșteni, dar cu atât mai mult pentru cei din țară. Spuneam că vom pune foarte mare accent pe concertele sau spectacolele care se susțin în sala de concerte și invităm pe toată lumea să fie fizic în sala de concerte. Însă această platformă pe care noi am creat-o în ultimii doi ani de zile a dezvoltat foarte mult această latură a online-ului, a publicului care ne urmărește nu numai din toate colțurile țării, ci și de peste hotare. Ideea este că am venit cu ceva foarte nou, modern: este vorba de NFT și plăți cu criptomonede... în sensul că NFT-ul, de exemplu, o să-l împărțim în două: vom avea ticketing, adică biletele online, donații, sau sponsorizări se pot face online, dar acum avem și acest NFT ticketing. Practic sunt abonamente, în ideea de creare a unei comunități virtuale. Ați auzit cu siguranță de Metaverse și în direcția aceea dorim să mergem. Sunt aceste abonamente pentru Ploiești Jazz Festival, pentru Stagiunea de concerte și nu în ultimul rând un abonament pe viață pentru Virtual Concert Hall, vă spuneam, în ideea de a crea o comunitate. De asemenea, s-a mers mai departe cu un NFT dedicat filarmonicii ploieștene. În afară de plățile online sau plăți cu cardul prin SMS cu care se pot lua aceste abonamente, (care nu întâmplător pentru prima lună sunt la preț de 70 de lei: 70 de lei un abonament - 70 de ani de stagiune, după care le vom mări puțin), încheind paranteza vă spuneam că o să avem inclusiv plăți în criptomenede. Încă o dată reamintesc faptul că nu ne adresăm neapărat publicului ploieștean sau chiar a celui din România. În momentul de față în România sunt mai puțini cei care folosesc criptomoneda, însă cei din afară, având această platformă de Virtual Concert Hall și creând această comunitate online, suntem de părere că lucrurile vor evolua și în acea direcție.