ACUM:
17.00
Perpetuum mobile
Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Urmează: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 18.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Tiberiu Soare

Publicat: miercuri, 27 Ianuarie 2021 , ora 10.35

Ziua aniversării celor 265 de ani de la nașterea lui Wolfgang Amadeus Mozart este sărbătorită astăzi, 27 ianuarie 2021, printr-un concert ce marchează, totodată, reluarea evenimentelor fără public pe scena Sălii Radio. Despre evenimentul din această seară, ce va fi transmis în direct de Radio România Muzical, ne-a vorbit dirijorul Tiberiu Soare, cel care se va afla la conducerea Orchestrei de Cameră Radio.



Cum este să reveniți pe scenă pentru un concert ce redeschide seria evenimentelor la Sala Radio?

Pentru mine e un prilej de foarte mare emoție pentru că, întâmplare sau nu, acest concert are loc chiar în seara zilei de 27 ianuarie 2021 și sărbătorim 265 de ani de la nașterea poate a celui mai mare muzician care a trăit vreodată, Wolfgang Amadeus Mozart. Îl sărbătorim așa cum se cuvine, cu un concert cu orchestra pe scenă, așa că pentru mine e un prilej de foarte mare emoție. Simt și o foarte mare responsabilitate, dar, bineînțeles, sunt și foarte fericit!


Ce ne puteți spune despre lucrările alese? Veți dirija Orchestra de Cameră Radio, iar în postura de solist se va afla pianistul Horia Mihail.

Da, Horia Mihail, îmi va face o foarte mare plăcere să-l revăd! Nu am mai colaborat de ceva vreme din cauza acestor condiții impuse de noul virus, dar mă bucur foarte mult că ne vom reîntâlni pe scenă și nu oricum, cu acest superb concert în la major pentru pian și orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart, așa-numitul concert la majorul mic (așa i se spune, pentru că mai există unul); e vorba de Concertul nr. 12 în la major. Lucrarea concertistică, acest concert în la major, a fost scris în primii ani de după stabilirea lui Mozart la Viena. Cu siguranță știm că a fost prezentat într-unul dintre concertele sale; așadar, chiar Mozart era dirijor și solist atunci când a fost prezentat prima dată. E un concert în pur stil vienez, de o maturitate extraordinară având în vedere vârsta lui Mozart de la acea vreme. Un concert care respiră o unitate extraordinară. Vă spun doar atât, fără să transformăm discuția noastră într-una foarte tehnică, dar cred că este pentru prima dată în istoria concertului când într-o parte a doua, în partea lentă, întâlnim drept temă secundă tema principală din partea întâi. Este o unitate extraordinară din punct de vedere motivic și, aș spune eu, o lecție de compoziție chiar și până în zilele noastre. Este o lucrare absolut remarcabilă și, având în vedere că aparține unui geniu, de neratat din punct de vedere al ocaziei de a o asculta.

În ceea ce privește Simfonia Haffner, în re major, nr. 35, ea este o mai veche prietenă a mea și a Orchestrei de Cameră Radio. Undeva prin toamnă, în septembrie, am realizat o sesiune de imprimări cu această simfonie și mă bucur să vă spun că, între timp, am reușit să ne dăm seama - noi, toți muzicienii aflați pe scenă - că încă sunt lucruri de descoperit și de pus la punct în ceea ce privește redarea aceste splendide partituri. Aș putea spune, de fapt, că orice partitură de Mozart depășește de departe orice posibilitate omenească de a o cuprinde într-o interpretare definitivă. Și poate că în asta stă frumusețea muzicii lui Mozart, în faptul că niciodată interpretarea nu va epuiza fără rest toate înțelesurile posibile din această splendidă muzică.


Spuneți-ne cum decurg repetițiile!

Deocamdată foarte bine și sper eu să o ținem tot așa. Bineînțeles că sunt aceste condiții deosebite impuse de regulile igienico-sanitare. Muzicienii stau, spre exemplu, câte unul la pupitru - practic, nu foarte în sprijinul nostru din punct de vedere al omogenității, dar eforturile făcute sunt foarte mari pentru a putea aduce la urechile publicului ascultător o muzică de cea mai înaltă calitate. Și sunt absolut sigur că vom reuși; suntem pe un drum foarte bun.


Considerați că vaccinarea este soluția pentru a reveni la normalitate din punctul acesta de vedere, al prezenței publicului în sala de concert? Dumneavoastră vă veți vaccina?

Da, cu siguranță mă voi vaccina atunci când îmi va veni rândul. Nu am niciun fel de obiecție la adresa ideii de vaccin, nu numai ca cetățean, dar și ca părinte. Vaccinarea este un bun câștigat al civilizației la fel cum vorbim de curent electric, de deplasarea cu mijloace de transport care ne scutesc de a merge pe jos sau în căruță. La fel cum ne bucurăm de chestiuni care țin de civilizație, la fel și vaccinul, cred eu că ține tot de civilizație. Acum, dacă el reprezintă soluția… bineînțeles că aici trebuie să fim foarte atenți la ceea ce ne spun specialiștii din domeniul medical și epidemiologic… probabil că vaccinul însoțit de măsurile adecvate și de respectarea tuturor normelor s-ar putea să ne scoată la un liman, cel puțin din punct de vedere al activității artistice.


Interviu realizat de Alexandra Scumpu