Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Ralf Sochaczewsky

Publicat: marți, 14 Februarie 2023 , ora 12.25

Miercuri, 15 februarie, dirijorul Ralf Sochaczewsky este invitat să asigure conducerea muzicală a Orchestrei de Cameră Radio. Mai multe detalii aflăm de la dirijorul german într-un dialog purtat cu Ioana Țintea.


Domnule Ralf Sochaczewsky, cu ce gânduri reveniți pe scena Sălii Radio alături de Orchestra de Cameră Radio și cum decurg repetițiile până acum
?

În primul rând mă bucur să văd că orchestra este într-o formă foarte bună pentru că perioada pandemică a fost dificilă pentru toți muzicienii din lume. Sunt încântat că formația a trecut cu bine peste această perioadă, cântă minunat și este o plăcere să revin pe scena Sălii Radio după trei ani de pauză. Lucrăm foarte bine, cred că muzica pieselor pe care le interpretăm este diversă, iar partiturile sunt destul de dificile din punct de vedere tehnic.


Ați alcătuit programul acestui concert trecând de la barocul francez la clasicismul austriac. Ce însemnătate au aceste lucrări pentru dvoastră și ce atmosferă doriți să creați
?

Întregul program a fost construit în jurul Sinfoniei concertante de Haydn. Această lucrare are o istorie interesantă. După perioada frumoasă petrecută la curtea familiei Esterházy, Haydn a plecat împreună cu impresarul său Johann Peter Salomon la Londra, în 1790. Haydn avea succes, dar a urmat o perioadă destul de neplăcută pentru el. Apăruse o altă companie muzicală care îl promova pe Ignaz Pleyel, un fost elev a lui Haydn, iar acestă situație îi crea un discomfort. S-a simțit implicat într-o luptă pentru celebritate pe care nu și-o dorea, dar toate ziarele și întreaga societate într-un fel provocau această rivalitate. Era o pedioadă haotică pentru Haydn atunci când a scris Sinfonia concertantă, în 1792. Si m-am gândit că această situație este actuală și la noi. Am avut pandemia, acum avem un război, probleme cu energia, a fost și cutremurul… și am zis de ce să nu avem un program muzical despre haos? Simfonia "Il DIstratto" este despre dezordinea emoțională a unei persoane care ar trebui să se căsătorească cu cineva pe care nu îl iubește. Această persoană nu este foarte atentă, uită totul mereu până în final când uită să ajungă la propria nuntă. Deci acestă lucrare este despre latura comică a haosului. Deschidem concertul cu Le chaos din muzica de balet "Les Éleménts" de Jean-Féry Rebel care descrie haosul într-un mod biblic, este haosul dinaintea creatiei lumii. Descrie cele patru elementele cu ajutorul instrumentelor: trilurile flautului piccolo sunt asemănate aerului, flautul este apa, contrabasul este pământul, iar viorile sunt focul. În perioada în care a compus lucrarea, Rebel era membru în ansamblul celor 24 de violoniști ai Regelui, instrumentiștii francezi fiind recunoscuți în toată lumea datorită virtuozității lor. Și violoniștii Orchestrei de Cameră Radio sunt de asemenea foarte buni și o să cânte foarte bine.


Cum vedeți ideea implicării solistice a membrilor orchestrei
?

Cred că este minuat deoarece instrumentișii sunt foarte buni, îi cunosc foarte bine mai ales pe concert-maestrul Alexandru Marian și pe violoncelistul Radu Sinaci. Este o formulă foarte bună pentru că muzicenii se cunosc între ei, iar pentru o lucrare de tip cameral este fantastică conexiunea între muziceni, iar publicul poate vedea cât de talentați sunt membrii orchestrei.

Interviu realizat de Ioana Țintea