Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Gabriel Bebeșelea și flautistul Ion Bogdan Ștefănescu

Publicat: joi, 5 Noiembrie 2020 , ora 11.11

În 5 noiembrie, Filarmonica George Enescu îl prezintă în cadrul unei conferințe de presă pe Gabriel Bebeșelea, ca dirijor principal, dar și un proiect Beethoven aparținând lui Ion Bogdan Ștefănescu. În dimineața zilei de 5 noiembrie, Gabriel Bebeșelea și Ion Bogdan Ștefănescu au fost invitații matinalului Radio România Muzical, în dialog live cu Liviu Pețu.

În această perioadă dificilă, Filarmonica "George Enescu" a reușit câteva realizări - dirijorul și pianistul Christian Zacharias a acceptat, în luna aprilie, titlul de director de onoare al Filarmonicii "George Enescu", începând din stagiunea 2020-2021; o nouă distincție instituțională, "Artist în rezidență", a fost lansată, în luna mai, în premieră în România, pentru a atrage muzicienii de mare valoare, și au fost transmise, de la începutul pandemiei cauzate de virusul COVID-19, înregistrări ale unor concerte memorabile.

Astăzi, de la ora 12:00, în Salonul de Protocol al Ateneului Român, în cadrul unei conferințe de presă se va discuta despre toate acestea, se va anunța numele unui nou dirijor principal al orchestrei Filarmonicii George Enescu și se va discuta despre un proiect în cadrul Anului Beethoven. La Radio România Muzical anticipăm puțin această conferință.

Le spun bună dimineața dirijorului Gabriel Bebeșelea și flautistului Ion Bogdan Ștefănescu, solist al Filarmonicii "George Enescu"! Bine ați venit la matinalul de la Radio România Muzical!

Bună dimineața!


Aș începe cu dirijorul Gabriel Bebeșelea. În primul rând, felicitări pentru numirea de dirijor principal al Filarmonicii "George Enescu", alături de maestrul Christian Badea! Iată ce frumos se îmbină activitatea dumneavoastră din țară pe axa Cluj - București. Când veți intra efectiv în rolul de dirijor principal și la ce proiecte v-ați gândiîn această calitate?

Gabriel Bebeșelea: Bună dimineața! E un lucru care mă onorează extrem de tare, pentru că această numire vine după o pleiadă de mari coloși muzicali și, în același timp, cred că mă și responsabilizează pentru că suntem într-o perioadă destul de dificilă, în care trebuie să nu oprim muzica; cred că e dezideratul principal, atâta timp cât reușim să păstrăm siguranța muzicienilor și a publicului. Eu o să am primul concert în cadrul stagiunii Filarmonicii "George Enescu" în luna ianuarie, când sperăm că lucrurile se vor îndrepta spre o oarecare normalizare măcar din punct de vedere al prezenței publicului, dacă nu și al lărgirii aparatului orchestral. Cred că perioada următoare, pentru toți, e cumva perioada în care încercăm să ne adaptăm noilor cerințe și noilor reguli, repet, fără să oprim muzica. Acest lucru este extraordinar de important pentru a păstra legătura cu publicul și a păstra această energie chiar și pe scenă.


În orice caz, concertul din ianuare pe care-l veți dirija va fi transmis oricum online bănuiesc, dacă condițiile legate de pandemie nu se vor modifica. Este conturat și programul din ianuarie?

Gabriel Bebeșelea: Încă suntem în discuții în funcție de aceste noi reglementări care se prefigurează, dar da, avem o idee destul de concretă. Eu am prezentat și câteva concepte, pentru că preocuparea mea, în principal, acum, e ca atunci când construiesc un program să existe un concept în spatele lui, ca toate lucrările prezentate să fie legate, chiar dacă nu la prima vedere, chiar dacă nu din punct de vedere muzical, dar măcar ideatic să existe un fir roșu între ele. Și, cumva, îmi doresc ca aceste concepte să poată fi păstrate și în această situație. Mă încred că o să reușim acest lucru, dar programul o să fie anunțat foarte curând, când o să știm exact cum o să se desfășoare lucrurile în luna ianuarie. Și da, concertele o să fie prezentate măcar online. Eu, de fapt, sunt destul de optimist în ceea ce privește prezența publicului atâta timp cât, repet, vor exista condiții de siguranță pentru muzicieni și pentru public.


Cu toții suntem optimiști! Și o întrebare pentru Ion Bogdan Ștefănescu... Am citit în comunicatul de presă despre un proiect în cadrul Anului Beethoven al Filarmonicii "George Enescu". Înțeleg că este vorba despre o serie de înregistrări. Ce ne puteți spune?

Ion Bogdan Ștefănescu: Așa este. În primul rând, aș vrea să-i felicit pe directorii noștri, pe domnii Andrei Dimitriu și Ion Prunner, pentru inițiativele pe care le-au avut în ultima vreme. Gabriel Bebeșelea este o achiziție excepțională pentru filarmonică. După părerea mea, este un muzician tânăr dar, în același timp, extrem de matur, cu o carieră deja în spate bine conturată și cred că este un lucru grozav. De asemenea, un lucru extraordinar este și faptul că a acceptat propunerea noastră pentru acest proiect temerar, fiindcă avem de gând să realizăm în formula aceasta de trio, pe care, iată, o anunț în premieră absolută...


Un trio plus flaut, nu? Vioară, violoncel, pian și flaut.

Ion Bogdan Ștefănescu: Exact. Am înființat un trio de astăzi, practic. Va fi anunțat la conferința de presă, Trio Affresco, împreună cu Vlad Maistorovici - vioară și Diana Ionescu - pian, ambii laureați ai Festivalului "George Enescu", care vor deveni și ei artiști în rezidență la Filarmonica "George Enescu" cu această ocazie. Acest trio format va avea pe lângă stagiunea pe care va trebui să o realizăm în această formulă, dar vom avea probabil și invitați. Și așa se întâmplă cu acest proiect care se numește Trio Affresco - Anul Beethoven. Ne propunem o integrală a simfoniilor de Beethoven în aranjamentul lui Hummel, un aranjament extraordinar despre care, sincer, nu aveam cunoștință. Și iată, această situație critică în care ne aflăm are și un...


Chiar voiam să vă întreb, cine a reorchestrat pentru un asemenea ansamblu cameral simfoniile lui Beethoven. Deci, este vorba despre toate cele nouă simfonii ale lui, nu?

Ion Bogdan Ștefănescu: De la Simfonia I la a VII-a. A VIII-a și a IX-a sunt realizate de Hummel, dar într-o formulă mai extinsă. Acestea de cvartet însă sunt realmente spectaculoase! Ca invitat în vom avea pe Ștefan Cazacu. El ni se alătură în acest demers. Un violoncelist foarte tânăr și foarte muzical, talentat, cu o tehnică eclatantă. Și, sper eu, cadența acestor apariții va fi la două săptămâni. Deci, practic, trebuie să pregătim câte o simfonie la două săptămâni și un micro-recital înainte de simfonie.


Vă mulțumesc amândurora pentru prezența de la matinalul Radio România Muzical! Mult succes în realizarea acestor proiecte!

Liviu Pețu