Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu dirijorul David Crescenzi
Oratoriul de Crăciun de Johann Sebastian Bach este propunerea Orchestrei de cameră Radio și Corului Academic Radio pentru miercurea aceasta. Soliști ai serii sunt soprana Diana Țugui, mezzosoprana Mihaela Ișpan, tenorul Tony Bardon, basul Daniel Pascariu. Conducerea muzicală îi revine lui David Crescenzi. Un interviu cu dirijorul italian:
Veți prezenta publicului primele trei cantate din Oratoriul de Crăciun de Johann Sebastian Bach. Compozitorul îmbină bucuria festivă cu momente de reflecție, meditative. Cum ați descrie parcursul expresiv al acestei lucrări?
Oratoriul de Crăciun, după cum corect ai spus, îl facem doar prima parte pentru că așa cum l-a scris Bach, integral, Oratoriul înseamnă aproape 3 ore de muzică. Nici în Germania nu se cântă tot odată, se cântă divizat: trei numere se fac înainte de Crăciun, alte trei numere - după 6 ianuarie. Acesta este visul meu, ca pe viitor să fac împreună cu Orchestra de Cameră Radio acest oratoriu divizat așa. Sper, pentru viitor!
Desigur, Oratoriul de Crăciun de Bach este o capodoperă a istoriei muzicii. Când vorbim de Bach, nu vorbim de un simplu muzician, compozitor; e un muzician care a scris regulile muzicii: cum se scrie contrapunctul, cum se scrie o melodie, o fugă. Când vorbim de Bach, vorbim de Dumnezeu!
E un lucru complicat pentru că este o orchestrație aparte; avem 4 oboi, 2 flaute cu trompete, nu sunt corni, dar expresivitatea bachiană devine o bijuterie pentru că avem intervenția corului, a soliștilor, recitative.. Bach, doar în aceste trei cantate a scris tot ce a scris Giuseppe Verdi în 27 de opere.
Aveți momente preferate din oratoriu?
Am. Unul e acela în care tenorul solist cântă împreună cu basso continuo și flautul, altul e aria în care basul solist cântă împreună cu trompeta. Și e un exemplu că deja Bach avea o viziune invoatoare, incredibilă.
Cum ați descrie relația dumneavoastră cu Orchestra de Cameră Radio și Corul Academic Radio?
Această relația a început cu mulți ani în urmă. De fiecare dată când vin, e o atmosferă pozitivă, de bună colaborare. În special, în ultimii 3-4 ani, Orchestra de Cameră Radio a crescut mult, se vede că s-a schimbat generația, sunt mai mulți tineri care au nevoie să crească, să lucreze. Aprofundăm lucrurile atunci când suntem în repetiții.
Cum priviți colaborarea cu soliștii - soprana Diana Țugui, mezzosoprana Mihaela Ișpan, tenorul Tony Bardon și basul Daniel Pascariu?
Toți sunt soliști-cheie. I-am ales împreună cu direcțiunea artistică a orchestrei. Diana a cântat cu mine de multe ori. Cu Mihaela Ișpan am făcut împreună "Gloria" . Tony Bardon a crescut cu mine; și Daniel Pascariu. Așadar, cu toții au mai lucrat deja împreună cu mine și e foarte important pentru relație.
Cum ar suna o invitație adresată publicului pentru concertul de miercuri?
Eu cred că miercuri este o zi norocoasă pentru public, pentru că Bach nu se ascultă în fiecare zi, nu se ascultă Oratoriul de Crăciun în orice zi live. Vă aștept, pentru că muzica va fi la un înalt nivel, dar va fi și un moment de reflecție!