Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Daniel Jinga, managerul Operei Naționale București

Publicat: joi, 30 Mai 2024 , ora 12.05

Spectacole la Iași și un început de iunie plin la Opera Națională București - sunt subiectele despre care a vorbit dirijorul Daniel Jinga, managerului teatrului bucureștean - în ediția Perpetuum mobile de miercuri, 29 mai 2024.

Bun găsit îi spun dirijorului Daniel Jinga, managerul Operei Naționale București și "Invitatul săptămânii" la Perpetuum mobile în direct, prin telefon!

Bună seara! Mulțumesc de invitație!


Mă bucur să ne auzim! Daniel Jinga, în aceste zile sunteți la Iași, acolo unde pregătiți două evenimente. Primul va avea loc mâine seară (30 mai), Balul Palatului - eveniment de tradiție readus în viața culturală ieșeană. Ce propuneți publicului prezent la Palatul Culturii din Iași?

Va fi un repertoriu de bal, de palat, care abundă în valsuri, în polci, în arii de operă, în canzonete, crossover… va fi un repertoriu frumos, gândit pentru toate categoriile de public, și pentru oamenii care vin în mod obișnuit la operă, dar și pentru cei pe care dorim să-i atragem către această zonă a instituțiilor noastre de spectacole.


Urmează tot la Iași, sâmbătă și duminică (1 și 2 iunie), baletul "Cenușăreasa" de Serghei Prokofiev. Cum decurg pregătirile pentru aceste reprezentații?

Repetăm foarte mult. E foarte important să ne prezentăm calitativ în fața publicului. După cum știți, partitura este una foarte pretențioasă. Ea întinde la maxim capacitățile tehnice și afective ale interpreților. Pentru dirijor, este mai ușoară decât pentru instrumentiști, așa că eu pot să spun că nu mă simt foarte stresat. În schimb, supraveghez felul în care ei merg cu acuratețea până la aproape de perfecțiune, cum îi dorește de altfel orice instrumentis, orice muzician. Tindem către o perfecțiune pe care n-o atingem niciodată, dar măcar știm cum arată, ne-o imaginăm.


Acasă, la Opera Națională București, se desfășoară în aceste zile cea de-a doua ediție a Concursului Internațional "Constantin Silvestri". Astăzi a început a doua etapă, gala este programată pentru duminică, 2 iunie, de la ora 11.00. Până acum, cum s-a desfășurat această competiție? Cum arată noua generație de tineri dirijori de operă?

Sunt niște copii foarte bine pregătiți, pasionați. E clar că și-au pus foarte mari speranțe în acest concurs, în primul rând pentru că el capătă din acest an și girul operei și dorim ca această colaborare dintre Opera Națională București și Fundația Silvestri să fie una de foarte lungă durată.

După cum știți, Constantin Silvestri a fost în primul rând un mare dirijor de operă; el a fost cel care a desfăcut pentru prima oară partitura "Oedipe" la Opera Națională București și reprezintă un model atât pentru membrii juriului, cât și pentru tinerii aspiranți la premiile pe care noi le vom oferi în acest an.

Eu nu pot să sper decât că voi găsi, după etapa finală, după gala laureaților, măcar un singur dirijor de operă pe care să începem să-l chemăm la Opera Națională București și să încercăm să-l creștem. Dirijatul de operă e puțin mai special. Nu se nasc dirijori de operă, nu pot învăța la facultate sau la conservator dirijatul de operă; din păcate, el este o experiență personală pe care o poți avea doar în fața unui ansamblu foarte complex, într-un spațiu complex în care se produc decalaje, în care oamenii dansează, aleargă, intră târziu în scenă, în care distanțele depășesc uneori și 20 de metri între cei care cântă. Și-atunci, cum spuneam, acest concurs, din punctul meu de vedere, are rolul de a încerca să găsească și, mai departe, să ajute în carieră dirijorii de operă atât de necesari după cum vedeți atât în România, cât și în afara țării noastre.


Rămânem la Opera Națională București, pentru că urmează încă o săptămână plină pentru colectivul teatrului. Sâmbătă, 8 iunie, va avea loc premiera musicalului "Shrek" - o nouă propunere a echipei creative din spatele "Fantomei de la operă" și "My Fair Lady". Muzica este scrisă de Jeanine Tesori pe un libret de David Lindsay-Abaire, în regia lui Răzvan Ioan Dincă. Întrebarea e cum va fi reinterpretată, pe scena Sălii Palatului, povestea lui Shrek?

În primul rând, este un musical pe care noi îl vom face având toate drepturile. Deci, nu va fi o reinterpretare, ci va fi o viziune originală a acestei echipe de creatori. În al doilea rând, este un spectacol gândit pentru mai multe tipuri de scenă, nu numai pentru scena Sălii Palatului; el poate fi jucat și pe scena operei, poate fi jucat în aer liber. Decorul, luminile, sunetul sunt gândite în așa fel încât el să poată fi jucat oriunde, mai ales că noi dorim să atragem atât copiii care au auzit de Shrek și de desenul animat, cât și părinții care pot veni alături de copii, povestea având mai multe dimensiuni, mai multe trepte, etaje de înțelegere, în așa fel încât atât copiii, cât și adulții pot trăi o experiență foarte frumoasă văzând acest musical - Shrek.

Deci, având în vedere atât decorurile gândite pentru mai multe tipuri de spații, cât și muzica (o să avem un big band, o parte a orchestrei Operei Naționale, un cor care cântă, dansează și interpretează mini-personaje de poveste), multe efecte speciale (de zbor, de flăcări, lumini extraordinare, proiecții) eu cred că va fi unul dintre cele mai frumoase spectacole pentru copii care au existat vreodată în România. Și când spun asta, o spun cu toată responsabilitatea și cu toată bucuria.

Sunt convins că el va avea un impact foarte mare asupra publicului românesc, la fel de mare cum a avut și musicalul "Fantoma de la operă", chiar dacă acum, la început, nu este un titlu la fel de cunoscut.


Important de menționat că vor fi două reprezentații - sâmbătă, 8 iunie, și duminică, 9 iunie. Iar lista evenimentelor nu se încheie aici pentru că, din 7 iunie, va începe la Opera Națională București cea de-a III-a ediție Bucharest Opera Festival, una dedicată integral creației lui Puccini. Ce pregătiți dumneavoastră și invitații dumneavoastră pentru această ediție de festival?

Vom atinge toate creațiile pucciniene importante, cu câteva excepții. Opera Națională București va juca spectacolul Butterfly și acesta va fi dirijat de maestrul Cristian Mandeal. Butterfly este cel mai vechi spectacol păstrat în repertoriul Operei Naționale București, este un spectacol iconic pe care noi dorim să-l și ranforsăm, să nu-l aruncăm și să facem o producție nouă, ci să-l păstrăm cât mai mult timp așa în fața publicului.

Festivalul debutează pe 7 iunie, cu spectacolul "La fanciulla del West" în interpretarea Operi Române din Cluj-Napoca. Pe 8 iunie, avem o gală Puccini 100. De ce gală? Pentru că artiștii vor fi de la Opera Daegu din Coreea de Sud. Ei n-ar fi putut veni cu o producție, în schimb ne-am bucurat foarte mult să-i avem în festivalul nostru. Pe 9 iunie, vom putea vedea "Manon Lescaut" în interpretarea Operei din Budapesta cu participarea Corului Operei Naționale București, într-o versiune semi-stage. Pe 10 iunie, cum spuneam, "Madama Butterfly" în interpretarea operei-gazdă, Opera Națională București. Pe 11 iunie - "Boema", interpretată de Opera Română din Iași. Pe 12 iunie, "Turandot" cu Opera din Timișoara. Pe 13 iunie, "La rondine" - Opera Maghiară din Cluj-Napoca. Pe 14 iunie, Tripticul - Opera din Brașov. Pe 15 iunie, din nou "Boema" - Teatrul Național de Operă și Operetă "Nae Leonard" din Galați. Și încheiem pe 16 iunie cu "Tosca", în interpretarea Teatrului Național de Operă și Balet "Oleg Danovski" din Constanța.

Deci, eu cred că e premieră mondială! Un festival în care în fiecare zi să evolueze o altă casă, un alt teatru de operă din țară sau din străinătate. Și, mai ales, este premieră o interpretare aproape în integralitate a creației pucciniene pe o perioadă atât de scurtă de timp.


10 zile pline, într-adevăr!

Daniel Jinga, vă mulțumesc pentru prezența în Perpetuum mobile și mult succes!

Interviu realizat de Lucian Haralambie