Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Oroșanu

Publicat: joi, 23 Iunie 2022 , ora 9.38

Începând cu 18 iunie 2022 Filarmonica din Brașov găzduiește prima ediție a Concursului Internațional de Dirijat, o competiție democratică în care membrii orchestrei sunt cei care decid câștigătorii.

Domnule Cristian Oroșanu, sunteți președintele primei ediții a Concursului Internațional de Dirijat care se desfășoară la Filarmonica din Brașov, între 18 și 23 iunie 2022. Cu această ocazie, ați inițiat și o nouă idee în spațiul concursurilor de specialitate, și anume competiția democratică. Care a fost raționamentul care a stat la baza acestui nou concept în care membrii orchestrei contribuie la desemnarea câștigătorilor?

Am vrut să încurajez muzicienii din orchestră să își asume responsabilitatea de a alege câștigătorii și de a-i invita să dirijeze în stagiunile următoare orchestra în care ei activează, orchestra gazdă - în acest an, Filarmonica din Brașov.

Muzicienii au primit cu mare entuziasm acest nou concept pentru că se întâmplă foarte des ca în competițiile de dirijori ca rezultatul pe care juriul îl determină să nu corespundă cu dorința și preferințele orchestrei. Și-atunci, m-am gândit că nedorind, bineînțeles, să pun mai prejos părerile muzicienilor profesioniști și dirijorilor sau managerilor de orchestră care fac parte din juriile internaționale, am vrut să avem și un alt fel de concurs de dirijat, în care orchestra singură votează și voturile sunt de la 0 la 3, reprezentând numărul de concerte pe care un muzician din orchestră ar vrea să-l vadă în următoarele stagiuni pe cel care evoluează în fața orchestrei. Și când spun de la 0 la 3 este pentru că un muzician e bine să aibă dreptul să pună nota 0; dacă nu-i place deloc de un dirijor, să spună că nu vrea să-l vadă deloc în fața orchestrei în următoarele două stagiuni. Pe urmă, bineînțeles, în funcție de valoarea dirijorului în ochii muzicienilor din orchestră, notele pot evolua de la 1, 2, 3... pentru că mi se pare că o invitație a unui dirijor, chiar dacă e foarte bun, de mai mult de trei ori în două stagiuni rar se întâmplă. De asta am organizat acest vot, de la 0 până la 3.


Pe data de 23 iunie 2022, de la ora 19.00, la Sala Patria din Brașov are loc finala concursului în care vor dirija doar trei finaliști aleși de orchestră din cei 18 semifinaliști. Care sunt etapele prin care trebuie să treacă fiecare participant?

Concursul este în plină desfășurare. Fiecare semifinalist are la dispoziție jumătate de oră să lucreze cu orchestra două piese - o piesă orchestrală și o piesă cu solist. Îl avem solist în această primă ediție pe violonistul Valentin Șerban, care realizează un tur de forță să poată să cânte de 6 ori pe zi cu 6 dirijori diferiți în 3 zile consecutive, în așa fel încât orchestra, la sfârșitul zilei de miercuri, să-i poată alege pe cei 3 finaliști.

Nu pot să vă spun acum care vor fi cei 3 finaliști, evident, dar îi vom audia în concertul de joi seară și la repetiția generală de dimineață. Ambele evenimente sunt transmise în direct online, în așa fel încât lumea de peste tot să poată urmări aceste evoluții.

Precizez că marea majoritate a concurenților vin de peste mări și țări. Au fost și câțiva români; unul dintre ei este semifinalist. Și, vom vedea, orchestra va alege cine va evolua în acest eveniment - finala.


La acest concert final au fost invitați să participe mai mulți manageri dar și 3 reprezentanți ai unor agenții artistice internaționale. Cum se va derula procedeul de selecție a dirijorilor din finală?

Am invitat personalități ale lumii muzicale din România să aleagă pentru stagiunile lor, pentru orchestrele pe care le reprezintă sau pe care le manageriază. Îi pot invita pe concurenții pe care și-i aleg singuri să-i cheme la ei în stagiune. Nu-i obligatoriu, pentru că nu poți obliga pe cineva să aibă aceeași opinie cu opinia Filarmonicii din Brașov, în acest an, sau Filarmonicii din Iași, anul următor, sau Filarmonicii din București etc. Și-atunci, ei sunt aici doar ca să repereze noi talente pe care se pot baza în stagiunile lor următoare.

Referitor la cei 3 agenți artistici pe care i-am invitat, de asemenea, ei sunt aici pentru a repera și, eventual, a le propune câștigătorilor contracte de reprezentare artistică cu agențiile lor.


Care va fi repertoriul etapei finale?

Repertoriul este format din 6 piese - 3 din ele, orchestrale și 3 cu solist. El se găsește pe site-ul filarmonicii, pe site-ul concursului.


Ce planuri aveți pentru acest nou proiect și în ce direcție vă doriți să se dezvolte?

Am deja planuri pentru stagiunile următoare, să le realizez la Filarmonica din Iași. Pe urmă, oricare din orchestrele cărora această idee le surâde, eu sunt deschis să dezvolt ideea și s-o duc mai departe atât în țară, cât și în alte părți.

Interviu realizat de Ioana Țintea