Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Mandeal

Publicat: vineri, 7 Iunie 2024 , ora 10.09

În cadrul „Bucharest Opera Festival - All Puccini edition”, care reunește companii de operă naționale și internaționale, instituția gazdă propune spectacolul „Madama Butterfly” pentru data de 10 iunie. Conducerea muzicală îi revine lui Cristian Mandeal. 


Ce înseamnă pentru dumneavoastră participarea în cadrul Bucharest Opera Festival?

Pentru mine, Puccini a fost întotdeauna un foarte mare compozitor. Am dirijat ocazional opere de Puccini. Îmi aduc aminte că acest "Butterfly" l-am făcut pentru prima dată acum cel puțin 40 de ani, dar pentru prima dată a fost cu Eugenia Moldoveanu și cu Ludovic Spiess, adică o companie cât se poate de frumoasă, și am rămas cu dragostea pentru această operă. Așa încât, recidiva mea cu "Butterfly" în acest festival este un prilej de bucurie.

Am o echipă nouă de oameni foarte tineri și de foarte bună calitate, așa încât sper că o să fie un spectacol demn de a fi văzut. Regia este cea veche, a lui Rînzescu, dar decorurile, după câte știu eu, sunt refăcute. În general, spectacolul nu are nici un fel de mină prăfuită. Să sperăm că și din punct de vedere muzical praful uneori acumulat pe câte o lucrare de repertoriu va fi șters. În orice caz, strădania mea în repetițiile din această scurtă perioadă pe care am avut-o la operă s-a îndreptat în această direcție, de a șterge praful depus pe lucrări uneori prea des cântate sau insuficient de atent revizuite de fiecare dată, la fiecare spectacol.

Cam asta aș avea de spus. Sigur, e și o plăcere să știu că dirijez unicul spectacol al Operei Naționale din București în cadrul acestui festival.


Cum ați descrie colaborarea cu Opera Națională București?

Este o colaborare bună, care se întinde, așa cum spuneam, de peste 40 de ani și unde revin din când în când, eu nefiind un dirijor specific de operă ci, dirijând operă ocazional dar constant, așa încât de fiecare dată când revin aici e o provocare, o noutate pentru mine... o repetare a unei noutăți care, de fiecare dată, este incitantă. Este un alt tip de a aborda orice fel de muzică de operă, indiferent de stil, de proveniență istorică. Este de fiecare dată incitant, interesant și provocator. Nu pot să fiu decât foarte bucuros că am fost invitat în acest cadru.


Cum spuneați, pe 10 iunie veți dirija "Madama Butterfly", una dintre cele mai rafinate opere pucciniene din punct de vedere componistic. Cum priviți dumneavoastră această creație?

Mie mi se pare cea mai complexă dintre toate operele pucciniene. Nu doar că este rafinată, nu doar că spectacolul este interior și nu exterior, este o operă care atinge zonele profunde, psihologice ale personajelor, ale unei epoci întregi, ale unei problematici care este la fel de actuală astăzi ca și pe vremea aceea. Iar mijloacele la care recurge Puccini sunt extrem de convingătoare. Introspecția pe care o face în psihologia personajelor este foarte profundă, foarte autentică, adevărată și, aș spune, emoționantă.

E opera care mie îmi place cel mai mult dintre operele pucciniene, mult mai mult decât "Tosca" sau "Boema", care sunt evident mai frecvent date pe scenă și mai spectaculoase într-un anumit fel. Dar lipsa aceasta de spectaculozitate exterioară a operei "Butterfly" este compensată de spectacolul introspecției psihologice, care este într-adevăr de urmărit și merită a fi asimilat atât de către executanți, cât și de spectatori.

Interviu realizat de Ariadna Ene-Iliescu