Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu directorul Institutului Liszt, Kósa András László

Publicat: vineri, 13 Mai 2022 , ora 12.47


Domnule
Kósa András László, cea de-a 18-a ediție a Festivalului Muzicii Maghiare tocmai a luat sfârșit. Evenimentul a fost deschis de un concert de orgă la Biserica italiană, urmat apoi de un concurs de muzică maghiară destinat tinerilor muzicieni. Cum ați descrie atmosfera ediției de anul acesta?

Am revenit cu Festivalul Muzicii Maghiare cu publicul prezent la eveniment, pentru că în ultimii doi ani am organizat acest eveniment fără public, având în vedere restricțiile de pandemie, și chiar am avut o zi "zero" a festivalului, când am început cu un concert inedit în istoria de 18 ani a festivalului, cu un concert de orgă la Biserica italiană. După care, luni, marți și miercuri au avut loc zilele de concurs cu 20 de concurenți. Trebuie să fac o mică rectificare... nu numai cu muzică de la compozitori maghiari; concurenții trebuind să aibă o treime din program piese din literatura muzicală maghiară. Cele trei zile au fost de mare succes. Juriul a avut o sarcină destul de grea de a lua decizia premianților, iar joi seara a avut loc gala de premiere, în cadrul căruia am avut un concert al unui duo de saxofon și pian venit din Ungaria. După micul recital, a urmat prezentarea premiilor. Cei care vin la festival știu deja; noi nu avem premii în bani, avem premii în concerte de gală organizate de institutele noastre din Europa. Deci, premianții vor pleca la Paris, la Roma și la Budapesta pentru câte un concert de gală, un concert de premiant.

Premiul III a fost luat de pianistul Teodor Dumitru, care va pleca la Academia de Muzică din Budapesta; va avea un concert acolo. A avut în program, printre altele, și două piese de la Bartók Bela și Ligeti György - doi compozitori maghiari.

Premiul II a fost luat tot de o pianistă, Andra Băcilă, pentru interpretarea Sonatei Dante de Liszt Franz și un opus de la Chopin. Ea va pleca la Institutul Liszt, Centrul Cultural Maghiar din Paris în toamna aceasta, pentru un concert de gală.

Premiul I a fost luat de duo-ul format din baritonul Andrei Marinache și pianista Cristina Gârbea. Ei vor pleca la Colegium Hungaricum din Roma, în Italia. Au primit Premiul I pentru interpretarea din literatura muzicală maghiară a unei piese de Liszt Ferenc și a unei de la Erkel Ferenc.

Am mai avut câteva premii de decernat, de la partenerii noștri. Avem ca partener de câțiva ani Universitatea de vară organizată de ICon Arts, de lângă Sibiu. Fondatorul acestui eveniment, Sebastian Gheorghiu, a venit la Institut și, după decizia juriului, o bursă întreagă a primit-o flautista Lázár Katica. Bursa aceasta înseamnă două săptămâni de cursuri de măiestrie, cazare și masă în cadrul Academiei de vară ICon Arts.

Avem, desigur, ca în fiecare an, Premiul publicului. Și publicul a decis în acest an ca acest premiu să ajungă la pianista Emanuela Ioniță. Ea va avea ocazia de a avea un recital înainte de Crăciun - de fapt, ultimul eveniment din anul calendaristic de la Centrul cultural maghiar din București.

Și avem încă un premiu pe care-l acordăm împreună cu Fundația ACCUM, condusă de Verona Maier, prorector la UNMB. Acest premiu se numește "In memoriam Ludovic Bács". Ludovic Bács a fost ani de zile membru al juriului și mentor al Festivalului Muzicii Maghiare. Premiul "In memoriam Ludovic Bács" l-au primit ex aeqvo violoncelistul Dávid-Kacsó Soma și soprana Biro Anda. Ei vor avea ocazia de a avea un concert tot la noi la Institut, organizat în ianuarie anul viitor, când vom organiza un recital In memoriam Ludovic Bács în jurul zilei de naștere a dânsului, în jur de 19 ianuarie.

Joi seara, sala de concerte a Institutului era neîncăpătoare - deja câțiva nu au reușit să intre în sală și au ascultat concertele de gală chiar în holul Institutului. Deci, înseamnă că Institutul a avut un real succes în rândul melomanilor din București.


Privind retrospectiv la ultimii 18 ani, cum a evoluat Festivalul Muzicii Maghiare și ce planuri aveți pentru edițiile viitoare?

Ceea ce trebuie să spun, mărturisesc, ca un succes al festivalului, este faptul că nu numai compozitori cunoscuți cum ar fi Liszt, Bartók, Kodály sunt prezenți în repertoriul concurenților. În ultimii ani, au ajuns deja niște compzitori sau niște piese din literatura muzicală maghiară mai puțin cunoscute în afara granițelor Ungariei sau de publicul larg. Pot să spun că și în acest an am avut Petrovics Emil sau Dohnanyi Ernő, am avut piese de la Kocsá Pankratz, am avut, desigur, Kurtág György sau Ligeti György, pe care l-am pomenit deja. Acest lucru este foarte important pentru că noi încercăm să promovăm literatura muzicală maghiară în România în cadrul publicului și nu numai. Pentru noi este foarte important ca acești compozitori să fie cunoscuți și de muzicieni din România, să ajungă la universitățile muzicale din România și cred că am reușit destul de bine în ultimii 18 ani.

În al doilea rând, pentru noi este foarte important să participe nu numai muzicieni din București, să vină și din alte orașe. Deja și aici putem să zicem că din Cluj sau din Timișoara, din Brașov mereu sunt concurenți care vin la acest festival. Desigur, am aștepta și concurenți din Iași, din Craiova, din Constanța. Cred că ar trebui să mai lucrăm un pic, să prezentăm acest festival la academiile de muzică, universitățile de muzică din Iași, Craiova ș.a.m.d. Încercăm să facem acest lucru și în cadrul concertelor camerale pe care le organizăm în fiecare lună aici, la institut, și unde încercămsă aducem tineri muzicieni din țară care să aibă oportunitatea de a avea un concert în București, într-o sală foarte frumoasă din inima Bucureștiului.

Interviu realizat de Filip Mihăilescu