ACUM:
15.00
Concerte de 5 stele
primite prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 17.00 Concertele roz (R)
Apoi: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Daniel Jinga - noul manager interimar al Operei Naționale București

Publicat: vineri, 9 Aprilie 2021 , ora 10.00



Domnule Daniel Jinga, vă mulțumesc pentru interviul pe care mi-l acordați în calitate de manager interimar al Operei Naționale București. Ce proiecte propuneți publicului?

Deocamdată propunem proiecte care se pot desfășura în condițiile de distanțare și de protejare atât a publicului, cât și a artiștilor de pe scenă. Așadar, am demarat o sesiune prelungită de imprimări, urmând să creăm pentru publicul nostru acte artistice unice, pe care ei le pot viziona online. Aceste proiecte vor continua și după ce restricțiile se vor ridica iar viața noastră artistică va reveni la normal, pentru că tragem ceva învățăminte după această perioadă pademică și vom folosi tehnologia pentru a ne apropia și de alte categorii de public ce nu își permit să fie alături de noi în sală, chiar în condiții normale. E adevărat că arta înseamnă comuniune și înseamnă prezența publicului în sală; este al treilea element care contribuie la vibrație și la mesaj. Așadar, pe viitor ne vom preocupa și de reluarea activității artistice la sală, în măsura în care cifrele pe care le primim în legătură cu procentul de infectare ne vor permite.

Suntem bucuroși că am fost selectați într-un proiect pilot generat de Ministerul Culturii, proiect ce-și propune realizarea unui concert-experiment, un spectacol-experiment - unul la Operă și unul la Teatrul Național - în urma căruia să vedem în ce măsură, dacă selectăm publicul și artiștii în funcție de vaccinare, de testarea pe care o fac și de dovezile pe care ei le aduc în legătură cu testarea și cu anticorpii pe care îi au, în măsura asta putem vedea dacă, respectând toate aceste lucruri, putem organiza concerte deschise către public. Astfel de experimente s-au mai făcut și în țările europene și mi se pare de bun augur pentru că, în urma acestui lucru, putem vedea foarte clar dacă și colegii noștri freelanceri, care au avut foarte mult de suferit în această perioadă, pot să-și desfășoare activitatea, pot genera activități cu public. Pentru a fi mai explicit, încurajăm prin demersul nostru vaccinarea și încurajăm permiterea accesului în sală pe bază de certificat de vaccinare sau pe bază de dovadă a unui test negativ făcut cu cel mult 48 de ore înainte, luând în calcul în același timp efectuarea de teste rapide înainte de intrarea în sală. Dar asta este deja o problemă mai complicată deoarece nu știm încă ce timp putem aloca; dacă avem foarte mulți spectatori care vor să facă test rapid înainte de concert, s-ar putea ca procesul să fie foarte îndelungat. Există un grup de lucru la nivel ministerial care va elabora aceste norme și ne asumăm și riscul și responsabilitatea să ducem până la capăt această idee.

Foarte multe alte proiecte legate de Centenarul Operei pe care l-am declarat deschis odată cu 1 aprilie, data la care în urmă cu 100 de ani Guvernul Averescu a semnat decizia de instituționalizare a Operei Naționale din București, care atunci se numea Opera Română.


Când preconizați că va avea loc acest eveniment?

Nu pot să-mi permit o asemenea preconizare deoarece sunt foarte multe necunoscute în joc. Va fi o decizie la nivel ministerial. Dânșii discută cu autoritățile statului pe alte paliere, noi doar implementăm ceea ce se hotărăște ca fiind safe și generat deja către noi. Vă pot spune așa, avant la lettre, că ne dorim cu siguranță să marcăm într-un mod special ziua de 8 decembrie, ziua în care Opera Română înființată în 1921 a făcut premiera de Lohengrin. Noi dorim să reluăm acest spectacol și să fie cel mai important eveniment din cadrul evenimentelor pe care le vom face cu ocazia centenarului.


Dacă sperați într-o revenire în sală, ce premiere aveți în vedere pentru această stagiune și stagiunile următoare?

Avem o serie de lucrări pe care ni le dorim să le aducem în repertoriu. Avem premiere rămase în urmă din vechea stagiune, premiere ce nu au putut avea loc din cauza condițiilor pandemice. Trebuie, în primul rând, să ne ocupăm de ceea ce nu s-a finalizat încă din motive independente de voința noastră și, personal, cred că, din punct de vedere artistic, trebuie să ne aplecăm un pic mai mult către muzica franceză, deoarece avem foarte multe titluri aparținând tradiției italiene, poate și către muzica germană… numai că nu ne aflăm în situația în care să ne gândim acum, în afară de premiera de Lohengrin, la alte premiere până când nu vedem ce date avem referitoare la buget și la situația sanitată. Cu siguranță, vom finaliza premiera de balet Coppelia, care este în stadiu avansat de execuție.


Cum se împacă postura de manager cu cea de dirijor al Corului Operei Naționale și cu multe alte proiecte pe care știu că le aveți?

În momentul în care am acceptat pentru o perioadă scurtă să desfășor această activitate, mi-am luat toate precauțiile și am înțeles că viața mea se schimbă și că trebuie să mă pun în slujba artiștilor. Și voi face asta!

Interviu realizat de Jeanine Costache