Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Cristian Rudic, managerul Operei Naționale Române din Timișoara

Publicat: marți, 6 Mai 2025 , ora 12.09

În perioada 2-30 mai 2025, se desfășoară Festivalul Internațional "Timișoara Muzicală", ajuns anul acesta la ediția cu numărul 49. Considerat cea mai importantă manifestare de gen pentru timișoreni, festivalul este organizat de Opera timișoreană și de Filarmonica "Banatul" din oraș. Despre secțiunea lirică a Festivalului ne oferă mai multe detalii Cristian Rudic, managerul Operei Naționale Române din localitate, într-un dialog purtat cu Ioana Țintea.

Domnule Cristian Rudic, Festivalul Internațional "Timișoara muzicală" este de aproape cinci decenii un simbol al vieții culturale din oraș. Ce înseamnă pentru Opera Națională Română din Timișoara această continuitate?

În primul rând respectul față de generațiile anterioare. A fost visul celor doi directori ai instituțiilor de atunci, maestrul Ion Românu, director al filarmonicii "Banatul" și maestrul Nicolae Boboc, director al operei. Mă refer întotdeauna la directoratul maestrului Boboc ca la epoca lui Pericle a acestei opere, pentru că din punctul de vedere al gândirii, al viziunii, al repertoriului nu putem decât visa la ceea ce ei atunci au realizat, în ciuda faptului, să nu uităm, că instituțiile de cultură erau în acel regim național comunist. Filarmonica și opera au pornit împreună, apele s-au despărțit prin anii '90 și de patru-cinci ediții încoace am reușit să facem, măcar ca cei doi "plămâni" muzicali ai orașului să respire împreună și aceasta este ocazia ca luna mai să fie dedicată festivalului Timișoara muzicală.


Ce titluri include secțiunea lirică a festivalului?

Rigoletto de Verdi, în 9 mai, la pupitru cu Guido Mancusi. Îl avem ca invitat pe Dragutin Matic de la opera din Belgrad, apoi Turandot de Giacomo Puccini. Edith Adetu debutează pe scenă în rolul titular, Mihaela Marcu - Liu, Bogdan Zaharia - Calaf. În 18 mai, Baiadera, prima dată, cu Ada Gonzalez și cu Roberto Enache invitați, soliști ai operei din București. În 20 mai am dedicat un spectacol și celor mici, Micuța Dorothy de Marius Țeicu, vineri în 23 mai, la ora 19.00 ne onorăm tradiția timișoreană de a face operetă, Contesa Maritza, invitată în rolul titular Renata Vari, apoi în 25 mai o seară de lied. Chiar dacă suntem operă, genul cameral definește calitatea și ștacheta unei instituții, iată avem Milița Pantin, Antonela Bârnat și Cosmin Ifrim, care ne vor oferi o seară de lied. În încheiere, Aida, probabil una din ultimele, dacă nu ultima până la o Aida nouă în această producție a lui Ognian Draganoff, o va cânta Lăcrămioara Cristescu alături de Adorjan Pataki - Radames. Cam asta este secțiunea lirică a festivalului de anul acesta.


Așa cum ați spus, spectacolul verdian Aida din 30 mai, marchează una dintre ultimele reprezentații ale actualei versiuni înaintea unei noi montări dedicate împlinirii a 80 de ani de la premiera timișoreană în 1947. Ce ne puteți dezvălui despre această nouă producție?

Este un vis frumos Suntem datori urbi et orbi și timișorenilor și nu numai lor, cu această piatră de temelie, pentru că în 1946 s-a realizat un vis, Majestatea Sa Mihai I, înainte de a fi forțat în exil a mai apucat să ctitorească instituția pe care o servim noi cu drag și astăzi. Acest lucru s-a întâmplat prin decretul de înființare prin 1946 și prima producție a ieșit abia în 1947 și a fost Aida de Giuseppe Verdi. Suntem datori națiunilor și nu numai cum spuneam cu acest nou titlu.


Privind spre viitor, ce v-ați dori să aducă ediția aniversară de anul viitor când Festivalul
"Timișoara muzicală" va sărbători 50 de ediții?

Ne-am dori, împreună cu filarmonica, să respirăm cot la cot, măcar într-un eveniment împreună. Unul din titlurile mari ale literaturii universale o să încercăm să îl cântăm împreună, să îl celebrăm împreună, probabil pe o scenă în aer liber, pentru că nu încăpem nici la filarmonică nici la operă cu toții pe aceeași scenă, nu ne-am hotărât încă la titlu, de aceea lăsăm surpriza să lucreze.


Interviu realizat de Ioana Țintea