Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Cristian Rudic, managerul Operei Naționale Române din Timișoara

Publicat: miercuri, 3 Mai 2023 , ora 14.38

Festivalul Internațional Timișoara Muzicală, ajuns anul acesta la ediția cu numărul 47, se va desfășura în perioada 5 mai - 2 iunie. Considerat cea mai importantă manifestare de gen pentru timișoreni, festivalul este organizat de Opera timișoreană și Filarmonica "Banatul" din oraș. Despre secțiunea lirică a Festivalului ne oferă mai multe detalii Cristian Rudic, managerul Operei Naționale Române din localitate.

Domnule Cristian Rudic, două dintre cele mai importante instituții din Timișoara își unesc forțele de 47 de ani pentru a organiza Festivalul Internațional Timișoara muzicală, ce va avea loc anul acesta în perioada 5 mai - 2 iunie. Ce titluri include secțiunea lirică a festivalului?

Am încercat să acoperim toate genurile care sunt prezente pe scena teatrului liric. Vom începe, bineînțeles, cu un eveniment în colaborare cu instituția soră. Acum câteva decenii, Ion Românu și maestrul Nicolae Boboc au avut ideea să facă un festival în acest oraș în care să respire deodată cei doi plămâni muzicali ai orașului; mă refer la Operă și la Filarmonica Banatul. Apele, între timp, s-au despărțit din varii motive, iar acum, din nou, am reușit să unificăm aceste ape și măcar la început să apărem pe scenă membri ai orchestrei, ai corului și să ne ajutăm reciproc în evenimentul de deschidere care va fi "Carmina Burana".

După aceea, din punct de vedere al operei, începe cu premiera de Giselle de Adolphe Adam în 7 mai, la ora 18.00, în coregrafia lui Ovidiu Matei Iancu, care va și dansa în primul spectacol. Adriana Urmuzescu a asigurat decorul și costumele.

După care, vom da Micuța Dorothy, dar de data asta seara, la ora 19.00, și pentru copii, și pentru bunici sau părinți.

Urmează Rigoletto cu oaspeți importanți. În data de 12 mai, la ora 19.00, Bal la Savoy, premiera noastră cea mai proaspătă și succesul cel mai răsunător, în regia și coregrafia lui Răzvan Mazilu. Urmează Turandot în 21 mai, după care, din nou, Micuța Dorothy în 26 mai și al doilea spectacol Giselle într-o altă distribuție.  Și, din punctul nostru de vedere, se va încheia cu Nabucco, în 31 mai.


V-aș ruga să ne enumerați câteva dintre cele mai importante nume ce vor urca pe scena Operei din Timișoara.

Până acum, în calitate de invitat, „Calaf” va fi la Turandot Teodor Ilincăi. La Rigoletto, personajul principal va fi întruchipat de către Matic Dragutin, care este un foarte imortant Rigoletto al Europei de astăzi. Suntem mândri că în Nabucco avem debutul casei, care este domnul George Proca. Toate acestea, sub egida unui Festival internațional.

Noi am depus eforturi în ultimii ani să consolidăm ansamblul de soliști și iată că de data asta suntem mândri ca la Nabucco să fie acoperit aproape în totalitate de către soliștii casei.


Luând în considerare că anul acesta Timișoara este capitală europeană a culturii, iar vizibilitatea este mai puternică, cum priviți importanța acestui festival în acest context?

După acest flagel al pandemiei, noi ne-am așteptat ca lumea să năvălească înspre sala de spectacol și, la finalul pandemiei, acest lucru nu s-a întâmplat așa cum au fost visele noastre. Iată că din luna octombrie a anului trecut a început să se umple sala și, din octombrie până acum, suntem cu săli pline. Aud din ce în ce mai mult vorbindu-se pe coridorul operei limbi străine și pot să spun că turiștii culturali există deja dinainte de a fi început oficial Capitala Culturală. Asta e de bun augur! Sperăm să rămână așa și să nu se încheie atunci când se va încheia Capitala Culturală. Eu zic că cea mai bună reclamă pentru orice este vorba dusă. Ea trebuie să fie dusă despre un eveniment care a plăcut. Dezideratul nostru este ca în următoarea perioadă să existe acest turism cultural manifestat prin faptul că vii la Timișoara și pentru a vedea un spectacol, de ce nu, de operă.

Interviu realizat de Ioana Țintea