ACUM:
19.00
Concertele Radio România Muzical
Înregistrări recente din fonoteca noastră
Urmează: 20.30 Aquarela do Brasil cu Berti Barbera Muzica Braziliei în tonuri de vacanță
Apoi: 21.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Cristian Bence-Muk despre proiectul MUSICOOLT

Publicat: miercuri, 16 Iunie 2021 , ora 9.34

„Intertextualitatea – povestea din spatele muzicii secolelor XX și XXI” se intitulează tema propusă de compozitorul Cristian Bence-Muk în cadrul celui de-al șaselea atelier online al proiectului educațional „Musicoolt”. Evenimentul va putea fi urmărit joi, 17 iunie 2021, începând cu ora 19:00, pe platforma Zoom și pe pagina de Facebook a proiectului.


Domnule Cristian Bence, veți susține cel de-al șaselea atelier în cadrul proiectului MUSICOOLT. Cum ați primit invitația de a participa?

Totul a pornit în urma unei discuții cu colegul și prietenul meu Gabriel Almași de la Universitatea de Vest din Timișoara, care a avut ideea acestui proiect minunat, de a reuni colegi și prieteni compozitori din întreaga țară cu scopul de a susține mini-conferințe pe teme legate de muzica nouă, muzica contemporană și nu numai, deschise nu doar muzicienilor, ci, am spune, mai ales nemuzicienilor. Și, sigur că am primit, ca și colegii mei de altfel, cu mare bucurie această invitație. Și, iată că, așa cum spuneți, mi-a sosit rândul ca joi, 17 iunie, de la ora 19,00, să susțin cel de-al șaselea atelier, care se numește "Intertextualitatea - povestea din spatele muzicii secolelor XX și XXI".


Cum ați descrie, în linii mari, proiectul MUSICOOLT?

Este un proiect venit în întâmpinarea celor care ar dori să afle mai multe despre muzica nouă - fie muzicieni, fie nemuzicieni. Nu este un secret că muzica cultă contemporană necesită o oarecare pregătire, un ghidaj, introducere. Chiar și muzicieni de formație tradițională primesc cu oarecare dificultate creațiile muzicale contemporane. Și-n acest sens, ideea colegului meu din Timișoara, în jurul căruia ne-am reunit cu toții - ca noi, compozitorii, cei care scriem muzica prezentului să încercăm să-i apropiem pe ceilalți de înțelesurile ei sau să găsim porți de acces înspre această muzică nouă - cred că reprezintă un demers util, necesar. Și, din această cauză, ne-a entuziasmat pe toți. Sperăm într-o participare cât mai largă și la acest atelier, întocmai ca la celelalte, precum și la ultima întâlnire - cea de-a șaptea, care va avea loc peste două săptămâni. Ne bucurăm că multe persoane din diferite domenii de activitate au găsit interesant acest proiect în care suntem cu toții implicați.


Având în vedere că proiectul nu se adresează neapărat muzicienilor, ci publicului larg, cum v-ați structurat prezentarea și atelierul în sine?

Am căutat ca poarta de acces înspre muzica nouă, în cadrul atelierului meu, să vină prin poveste. Povestea este un lucru pe placul tuturor. Tuturor ne plac poveștile. Ea este și o metodă didactică foarte recentă sau foarte intens vehiculată în cele mai înalte medii academice contemporane - storytelling-ul. În același timp, avem nevoie de a-i introduce pe nemuzicieni în domeniul muzicii noi printr-un domeniu din afara muzicii. Și aceasta este povestea care se poate țese în jurul unei lucrări muzicale. Intertextualitatea, de fapt, termen preluat din semiotică și referindu-se la relația dintre texte diferite, aplicat în muzică se referă la diferitele posibile relații care se pot stabili între mai multe lucrări muzicale. O lucrare muzicală contemporană care face referire explicită sau aluzivă, sau sub formă de citat sau parodie, la lucrări ale altor compozitori sau lucrări ale trecutului. Și-n acest fel, muzicienii care nu au avut ocazia până acum să se familiarizeze totuși cu acest segment important al muzicii noi pot, prin intermediul muzicii trecutului, să găsească puncte de sprijin și să aprecieze, să înțeleagă, să se deschidă înspre muzica nouă, iar nemuzicienii, prin acest domeniu al poveștii, pot să se apropie și să intre în regatul fantastic al muzicii și, în special, al muzicii noi.


Interviu realizat de Maria-Isabela Nica