Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu compozitorul Gabriel Mălăncioiu

În perioada 21-31 octombrie 2025, se desfășoară, la Timișoara, ediția a XII-a a Festivalului Concurs Internațional Remus Georgescu, organizat de Filarmonica Banatul. Directorul artistic al evenimentului este compozitorul Gabriel Mălăncioiu, care ne-a acordat un interviu:
Domnule Gabriel Mălăncioiu, vă rog să împărtășiți cu noi câteva momente importante din istoria festivalului Remus Georgescu și să ne spuneți ce a însemnat dirijorul și compozitorul Remus Georgescu pentru Timișoara?
Cred că este esențială contribuția maestrului Georgescu în tot ceea ce înseamnă viața muzicală timișoreană, fiind ani de-a rândul directorul filarmonicii timișorene, a impregnat cumva un suflu nou care cred că ajunge până în zilele noastre. Era cumva recunoscută această apetență a filarmonicii timișorene de a se dedica interpretării muzicii noi și atunci cumva dorim să păstrăm vie această tradiție. Apoi, atât eu cât și Gabriel Almași, care coordonăm cumva partea artistică a festivalului în ultimii ani, am fost discipoli apropiați ai maestrului și astfel este motivată implicarea noastră.
Care este conceptul artistic, director al actualei ediții?
În fiecare an este o lucrare de căpătâi a maestrului, după care structurăm întregul festival. Anul acesta este vorba de o lucrare orchestrală, Suita Burlescă, deci invităm publicul să cunoască o latură poate mai puțin cunoscută a maestrului, recunoscut pentru gravitatea și seriozitatea domniei sale, deci o latură mai jucăușă. Așadar, tema burlescului, aceasta ar fi evidentă în ediția din acest an.
Care vor fi evenimentele principale ale festivalului?
Vom avea mai multe concerte camerale, avem câțiva invitați de marcă, poate cel mai important nume ar fi prezența acordeonistului Teodoro Anzellotti, acordeonistul căruia Luciano Berio i-a dedicat secvența pentru acordeon, deci una din figurile proeminente foarte cunoscute în lumea acordeoniștilor. Domnul Dan Dedu i-a scris o lucrare, ținând cont de tematica festivalului, ce va fi cântată chiar în prima zi. Apoi avem alți invitați de marcă, precum soprana Irene Kurka și Martin Wistinghausen din Germania, care ne propun un program ce unește cele două voci extreme, pe linia sopranei și cea a basului. Interesantă este prezența lui Martin Wistinghausen într-o dublă ipostază, cea de interpret și compozitor, este o ipostază poate mai puțin întâlnită în lumea cântăreților, să avem de a face și cu un compozitor. Apoi, tot în tradiția inițiată de maestrul Georgescu, care a predat la facultatea timișoreană, a inițiat niște concerte ale studenților masteranzi, în care aceștia au cântat în exclusivitate muzica secolelor XX-XXI. Continuăm această tradiție și încercăm să-i punem în valoare pe acei curajoși tineri muzicieni care se apleacă interpretării muzicii. Conceptul final, cel care va închide festivalul din acest an, va avea loc în data de 31 octombrie, orchestra filarmonicii fiind dirijată de Radu Popa. Și aici vom avea Suita Burlescă a maestrului Georgescu, un concert de percuție, lucrarea mea, o lucrare de Gabriel Almași, tot cu o temă mai jucăușă, inspirată de câteva măsuri ale formației Deep Purple, ce necesită și prezența unui DJ și o lucrare de-a lui Adrian Iorgulescu.
Ce ne puteți spune despre latura competițională a festivalului din acest an?
Precum în anii precedenți, iarăși am avut foarte greaua misiune de a selecta doar patru compozitori. Este un concurs de compoziție ce a fost lansat acum vreo trei ani. Anul acesta am avut 119 participanți, din care a trebuit să selectăm doar patru. Acei compozitori care au fost invitați la Timișoara vor beneficia de îndrumarea lui Beat Führer, un foarte important compozitor austriac și acești patru compozitori, inspirați de un citat de-al maestrului, ar suna cam așa: "muzica este un mod de a da cu tifla vremelniciei". Acesta este citatul ce inspiră cele patru lucrări ale tinerilor compozitori, care vor fi cântate în cadrul unui deja tradițional concert itinerant, în patru locații diferite din centrul Timișoarei.