Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu compozitoarea Irina Perneș

Publicat: luni, 24 Ianuarie 2022 , ora 13.57

Tânăra compozitoare Irina Perneș a fost laureată cu Premiul I al secțiunii compoziție, în cadrul ediției cu numărul 29 a Concursului Național „Mihail Jora”.


În primul rând, felicitări pentru premiul câștigat! Aș vrea să vorbim puțin despre această piesă, "The Fauna of Mirrors". Cum a apărut ideea lucrării?

În primul rând, am aflat de concurs, de tema concursului și mi s-a părut foarte provocator pentru că este ansamblu special: un cvintet pentru flaut, două viori, violoncel și pian - nu e o combinație atât de des întâlnită. Și, în al doilea rând, avea și o temă extra-muzicală, trebuia să fie legată de un spectacol coregrafic, să scriem un cvintet pentru patru dansatori - doi bărbați și două femei. De la ideea asta am pornit și m-am conectat pe ideea oglinzilor și m-am gândit la Borges, care avea o obsesie asupra oglinzilor și are foarte multe povești cu oglinzi. „Animalele din oglinzi” are cel mai narativ parcurs, e cea mai dramaturgică dintre poveștile lui cu oglinzi.

Mi se pare că are atât o latură dramaturgică, cât și o latură foarte intrinsecă. Și asta am încercat să introduc și în piesă. Eu, de fapt, am tratat fiecare instrument ca pe un personaj; aș spune mai degrabă că am scris piesa pentru cvartet pentru că viorile le-am tratat ca pe un singur personaj. De fapt, de asta am și ales povestea respectivă, este construită pe ideea de doppelganger. Practic, unii dintre cei doi dansatori bărbat și femeie sunt proiecția celorlalți, care corespund cu personajle muzicale instrumentale.

Aș dori să mă dezvolt pe partea aceasta pentru că, oricum, și-n lucrările anterioare mereu am avut o bază narativă dramaturgică în spate, dar aș vrea, încet-încet, să fiu cât mai activă pe partea extra-muzicală. Dacă aș putea să compun raportat la coregrafie sau film sau teatru.


Ce însemnătate are un astfel de premiu pentru o tânără compozitoare?

Pentru mine este extraordinar de important. A fost o veste extraordinară în primul rând pentru faptul că mi se va cânta piesa - asta mi s-a părut cel mai important. Într-adevăr, și premiul are un prestigiu destul de mare, dar cel mai important e că mi se va cânta piesa și voi avea ocazia să o aud interpretată de un ansamblu atât de bun, SonoMania, niște instrumentiști extraordinari. Aș mai putea spune că s-ar putea să cânt și eu în ansamblu și mi se pare cu atât mai extraordinar să pot să-mi aud piesa din interiorul ansamblului atât ca interpret, cât și ca compozitor. Mi se pare o relație foarte personală. Eu o să cânt la vioara a II-a.

Am mai avut ocazia la un moment dat să cânt cu acest ansamblu extraordinar, anul trecut, o altă piesă pentru cvartet de coarde, tot compusă de mine, și a fost foarte interesant pentru că era un spectru mult mai larg de observații. Puteau să vină instrumentiștii să mă întrebe ce am mai putea să schimbăm, ce am mai putea să lucrăm, dar, în același timp, aveam și rol de interpret. Sunt convinsă că și experiența aceasta va fi una extraordinară.

De fiecare dată când construiesc o nouă lucrare am cam același proces de lucru. Îmi aleg prima oară ideea conceptuală și apoi, în funcție de ideea respectivă, îmi pun mereu întrebarea cum vreau să sune, ce vreau să aud și ce ar auzi ascultătorii defapt. De exemplu, în a treia secțiune din piesă am avut și o parte cu foarte multe sonorități texturale și aș fi vrut să fie scrisă mult mai complicat, serialist, dar am ales aleatorismul pentru că, până la urmă, e vorba despre ce aude publicul și, de obicei, pe asta mă concentrez. Practic, am ales conceptul și apoi, în funcție de concept, mi-am construit forma, matricea piesei, și apoi am început să scriu fiecare secțiune și să mă gândesc la parcursul narativ al piesei. Iar la final am scris libretul, pentru că îl aveam de la bun început în minte și a fost foarte ușor după scrierea piesei să construiesc o mică scenografie.


Când va putea fi ascultată piesa?

Am înțeles că se va cânta în Săptămâna Internațională a Muzicii Noi, care se va ține în mai 2022. Va fi interpretată de Ansamblul SonoMania.

Interviu realizat de Petre Fugaciu