Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu chitaristul Costin Soare, despre Festivalul Internațional „Serile de chitară”
Ediția a XII-a a Festivalulului Internațional "Serile de Chitară", intitulată "Jeux de Miroirs", propune o serie de recitaluri și masterclass-uri în București, în perioada 19-23 noiembrie, și aduce în fața publicului trei chitariști de renume - Pablo Márquez, Dragoș Ilie și Bogdan Mihăilescu. Chitaristul Costin Soare, președintele Asociației Culturale "Kitharalogos", ne-a oferit mai multe informații despre acest proiect, într-un interviu realizat de Cristina Cirjan.
Ediția cu numărul XII a Festivalului Internațional "Serile de chitară" este intitulată "Jeux de Miroirs". Ce semnificație are acest titlu și cum se reflectă el în agenda evenimentului?
În primul rând, titlul de anul acesta al festivalului este inspirat de cel pe care l-a propus chitaristul argentinian Pablo Márquez pentru recitalul pe care îl va susține duminică, pe 23 noiembrie, la Universitatea Națională de Muzică din București - Homenaje (un jeu de miroirs). Este, de fapt, un joc de oglinzi în care diverși compozitori de la începutul secolului XX, dar și povestea unei chitare făcută de un lutier legendar - Francisco Simplicio - se întâlnesc. Aceasta este o direcție, iar cea de a doua este cea a unui joc de oglinzi între generații - pentru că fiecare dintre cele patru concerte aparține unei generații diferite.
Festivalul se deschide cu "Gala chitariștilor în afirmare", desfășurată la Palatul Suțu. Cum sprijiniți, prin această componentă a festivalului, tinerii artiști? Cât de importante considerați că sunt astfel de oportunități pentru ei?
Sunt foarte importante, pentru că la vârsta aceasta, din ce am observat de-a lungul timpului, mulți dintre tinerii chitariști au impresia că a ieși pe scenă înseamnă a merge la un concurs. Iată că le oferim posibilitatea de a apărea pe o scenă importantă, în fața unui public care să se bucure de ceea ce ei aduc acolo. De altfel, Festivalul "Serile de chitară" a pornit în 2008-2009, alături de fundația ACCUMM și de Petru Maier Bianu și Verona Maier, la Palatul Suțu. Așadar, pentru noi este foarte important acest concert dedicat tinerilor muzicieni și, de altfel, și seria de masterclass-uri oferite de maeștrii invitați, care se va desfășura la Institutul Liszt, la Centrul Maghiar de Cultură.
Evenimentul îl va aduce pe scenă pe chitaristul argentinian Pablo Márquez, unul dintre cei mai apreciați interpreți ai acestui instrument. Ce înseamnă pentru festival prezența unui astfel de artist și ce impact credeți că va avea asupra publicului?
Pablo este deja un bun prieten al festivalului nostru. Este a patra oară când vine în România. În 2020 a cântat, în premieră, concertul pe care i l-a dedicat maestrul Dan Dediu. Există o legătură strânsă între ceea ce noi realizăm aici și chitaristul Pablo Márquez. La fel ca și în cazul concertelor pe care acesta le-a desfășurat de-a lungul timpului în cadrul Festivalului "Serile de chitară", cred că vom avea o sală arhiplină și sunt convins că impactul pe care acest artist îl va avea, prin recitalul propus, dar și cu această chitară legendară cu care vine - realizată de Francisco Simplicio - va fi unul mare.
Alături de Pablo Marquez, doi muzicieni români de calibru, Bogdan Mihăilescu și Dragoș Ilie, vor susține recitaluri în cadrul festivalului. Ce particularități aduce fiecare dintre artiști și cum se completează aceste trei personalități artistice în contextul ediției de anul acesta?
Dragoș Ilie și Bogdan Mihăilescu sunt - și lucrul acesta nu îl spun numai eu - probabil cei mai valoroși chitariși români în acest moment, pe plan internațional. Cei doi muzicieni sunt personalități destul de diferite, să spunem. Fiecare aduce, în felul său, ceva nou în cadrul festivalului. Dragoș Ilie, care este un muzician extrovertit, cu o tehnică foarte solidă și cu o bogată activitate concertistică, propune un recital care pornește din Renaștere și ajunge la muzica contemporană - la muzica lui Toru Takemitsu, trecând și printr-o transcripție foarte interesantă după "Lăutarul" de George Enescu. Bogdan Mihăilescu ne propune un fel de joc în oglindă, aducând în prim-plan diverse transcripții făcute pentru instrument, de exemplu după lucrări pianistice ale lui Maurice Ravel sau ale lui Frédéric Chopin. De asemenea, recitalul său merge către muzica contemporană - Nuccio D'Angelo, un compozitor mai rar cântat la noi, dar care își face loc în repertoriul sălilor de concerte.
Cei trei chitariști vor oferi și masterclass-uri în cadrul festivalului. Ce înseamnă pentru un tânăr interpret să lucreze direct cu un muzician de renume internațional? Cum vedeți rolul acestor inițiative în formarea unei noi generații de chitariști?
Artiștii vor susține masterclass-uri vineri, sâmbătă și duminică, la Institutul Liszt, la Centrul Maghiar de Cultură. Firește că impactul pe care muzicienii cu experiența lor îl au este mare, în ceea ce privește formarea tinerilor muzicieni români. Dintotdeauna, masterclass-urile acestea au fost o mare bucurie pentru tinerii interpreți. Contactul cu muzicieni de calibru înseamnă foarte mult pentru aceștia.
Programele propuse acoperă perioade și stiluri diverse. Publicul va asculta lucrări de Johann Sebastian Bach, Claude Debussy, Manuel de Falla, George Enescu sau Toru Takemitsu. Cum ați descrie repertoriul de anul acesta?
Ca în cazul fiecărei ediții, repertoriul este unul variat care acoperă și zona de transcripții, de aranjamente, pe care chitariștii, în general, le fac pentru a dezvolta repertoriul dedicat instrumentului. Avem și zona de repertoriu "tradițional", care pornește tot de la aranjamente și transcripții făcute după muzică din secolele XVI-XVII, dar și lucrări originale din zona clasică, cum ar fi compozițiile lui Wenzel Thomas Matiegka - două sonate pe care Dragoș o să le prezinte în cadrul festivalului. Repertoriul include și lucrări ale unor compozitori contemporani, de care vorbeam mai devreme.
Accesul la cele trei recitaluri este liber, în limita locurilor disponibile. Cum contribuie această deschidere la misiunea festivalului de a aduce chitara clasică mai aproape de publicul larg?
Festivalul este dedicat, în primul rând, acestui public larg, care în anii trecuți a umplut până la refuz sălile de concert. Sperăm că și anul acesta o va face. Trebuie să menționez că, anul acesta, este foarte important sprijinul sponsorilor noștri, pentru că festivalul este realizat cu fonduri private. Fără sprijinul acestor oameni și al acestor firme, cărora le mulțumesc pe această cale, nu ar fi fost posibil să realizăm festivalul în acest fel și să lăsăm și intrarea liberă pentru toți cei care doresc să participe.