Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Bujor Prelipcean, managerul Filarmonicii „Moldova” din Iași

Publicat: vineri, 26 Septembrie 2025 , ora 8.50

Vineri, 26 septembrie 2025, Filarmonica "Moldova" din Iași își deschide porțile pentru stagiunea 2025-2026, eveniment despre care ne vorbește Bujor Prelipcean, directorul instituției ieșene într-un interviu acordat Ioanei Țintea.

Domnule Bujor Prelipcean, filarmonica ieșană a fost prezentă și anul acesta în cadrul Festivalului Internațional "George Enescu". Cum ați descrie această experiență și care credeți că este impactul participării în cel mai important eveniment muzical al României?

Noi ne-am prezentat anul acesta grație invitației maestrului Măcelaru și a doamnei Cristina Uruc, două personalități noi care au apărut pe această scenă și pot spune cu mândrie și cu bucurie că au revoluționat toată gândirea acestui festival extrem de important pentru România și pentru întreaga lume, pentru că în întreaga lume nu se mai regăsește un festival cum facem noi pentru marele și dragul nostru și iubitul nostru maestru George Enescu. Filarmonica din Iași a participat cu două formații, cvartetul Ad Libitum, care a cântat la Sala Mică a Palatului, cum o numeam noi pe vremuri, la sfârșitul lunii august, și filarmonica care a avut și ea un concert de excepție la Ateneul Român unde a cântat Simfonia a II-a de Enescu, cea mai grea dintre toate simfoniile.


Concertul de deschidere a stagiunii 2025-2026 a filarmonicii din Iași îi va aduce pe scena ieșeană pe dirijorul Lawrence Foster și pe violonistul Liviu Prunaru. Cum ați conceput acest eveniment din data de 26 septembrie?

Concepția tuturor programelor în totalitate îmi aparține mie și colegilor de la birou Secretariatului Muzical în frunte cu directorul adjunct, domnul Șerban Mereuță. S-a stabilit o versiune regală pe care o oferim publicului. Cum să deschizi o stagiunii fără Marea Simfonie a IX-a? Este un concert extraordinar, pentru că îl avem pe Liviu Prunaru care cântă Fantezia scoțiană pentru vioară și orchestră de Bruch. Înainte de asta vreau să spun că eu l-am ascultat cu această fantezie acum doi ani când a cântat-o pe scena Ateneului Român, dirijor era maestrul Mandeal. Ce să spun, că după această Fantezie scoțiană pe care o cântă excepțional Liviu, avem Beethoven - Simfonia a IX-a, într-o distribuție excelentă, Cristina Oltean este soprană, Lilia Istratii este mezzosoprană, marele nostru cu care ne mândrim tenorul Florin Guzgă, director adjunct al operei române din Iași și Andrei Yvan - bas.


Cum ați structurat programul stagiunii 2025-2026 a filarmonicii ieșene? Ce elemente de noutate pregătiți pentru public?

Cu o mare bucurie vă dedic acum câteva puncte de atracție. Sărind peste concertul care urmează săptămâna viitoare cu Nicolo Foron, câștigătorul concursului Jeunesses Musicales de dirijat la București, care vine și cu sora lui Mira Foron, concertul maestrului Vlad Conta, care ne oferă Schubert "Rosamunde", Simfonia VIII-a neterminată, a IX-a în Do major. Și începe Festivalul Muzicii Românești. Deși nu avem încă gata sala filarmonicii, care din spusele și din promisiunile autorităților și celor care repară sala, pare-se că anul viitor, 2026 decembrie sau 2027 ianuarie, atenție, vom avea marea bucurie să vă găzduim aici pentru niște concerte formidabile. Este Festivalul Muzicii Românești cu un recital al lui Ionuț Ștefănescu la flaut, cvartetul Ad Libitum, un program românesc al corului Gavriil Musicescu pe versuri de Mihai Eminescu și după aceea, concertul maestrului Radu Postăvaru, cu Raluca Știrbăț la pian, care va cânta concertul de Ciprian Ion, decanul Facultății de muzică de aici din Iași, și cu Sebastian Mare, care cântă concertul pentru vioară și orchestră. După aceea, Dan Dediu, o suită mare de tot, frumoasă și după aceea intrăm în activitatea normală. Mai vine Radu Postăvaru cu Florian Mitrea, un excepțional pianist, îl știți probabil și îl știe toată lumea muzicală din România. După aceea Adrian Morar vine cu Liviu Prunaru. În fiecare lună din această stagiune va fi cu oaspetele filarmonicii, Liviu Prunaru. Mai am un concert de orgă cu Alexandru Cătău, mai vine rectorul Academiei de Muzică din Viena, profesorul Johannes Meisel, cu un concert excepțional pe data de 21 noiembrie. Vocalul dedicat, bineînțeles, zilei României, dirijat de Bogdan Chiroșcă, unde nu lipsește Enescu "Poema română", cu cor, maestru Mandeal, David Crescenzi, Tiran Nicogosian, Gottfried Rabl, Radu Postăvaru, Tiberiu Soare ș.a.m.d., deci avem numai concerte de excepție.


Filarmonica Moldova urmează de câțiva ani modelul vest european de organizare a stagiunilor. Care sunt aspectele de care țineți cont cel mai mult și ce anume v-a convins să urmați această direcție?

Nu există o altă direcție. Dacă ești un om capabil și un manager care ții pasul cu realitatea și cu exigențele, nu poți să nu te uiți ce fac celelalte filarmonici, colegele noastre și atunci, un om ca mine, care am trăit foarte mult împreună cu colegii mei din Cvartetul Voces, în toată Europa, puține asambluri se pot lăuda că au cântat la Concertgebouw, în Amsterdam sau și mai puține se pot lăuda că au ajuns la Wigmore Hall, în Londra. La Salzburg noi am avut o stagiune permanentă, aproape. Când trăiești într-un asemenea mediu artistic, înveți de la impresari și vezi cum se manifestestă și cum trebuie duse concertele și de la ei am învățat. Din punctul meu de vedere, ori te aliniezi acestor componente occidentale, ori dacă nu, trebuie să te lași de această meserie, nu poți să o faci. Nu ai două căi. Noi vorbim de stagiunea 2026. Dacă mă întrebați de 2027, încep să vă răspund și de 2027. Și de 2028. Pe artiștii mari nu-i poți găsi, cum e Lawrence Foster sau alții, nu-i poți găsi, aceste lucruri trebuie proiectate și gândite din timp, altfel nu se poate.


Interviu realizat de Ioana Țintea