Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu baritonul Florin Estefan, director general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca

Publicat: vineri, 23 Mai 2025 , ora 13.49

105 ani se împlinesc în 25 mai 2025 de la primul spectacol al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca. Cu acest prilej, instituția prezintă publicului o nouă producție a operei "Aida" de Giuseppe Verdi.

Detalii aflăm de la baritonul Florin Estefan, director general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca:

În data de 25 mai 1920, Opera Națională Română Clujeană era inaugurată cu premiera spectacolului Aida. Primul director al instituției, tenorul Constantin Pavel, fiind deopotrivă, regizorul acelei producții, dar și interpretul rolului Radames. Iată că acum se pregătește o nouă producție ce era inițial planificată pentru anul centenar al instituției, dar amânată din cauza pandemiei. Cum va arăta această nouă montare ce va avea premiera în 24 mai și cine face parte din echipa de creație? În interviul anterior spuneai că proiectul a fost reactualizat din multe puncte de vedere.

În primul rând, în 2020 era făcut un proiect, era imaginat de aceeași echipă pe care o avem și acum de regizorul Rareș Trifan alături de Adrian Damian - scenograf, care acum s-a schimbat în procent de 90% față de ce s-a gândit atunci. Am menținut aceeași linie pe care o avem de fiecare dată în producțiile noastre, tradițională. Aida a rămas tot în Egiptul antic, însă așa cum facem la toate producțiile noastre, încercăm să îmbinăm tehnica modernă a vremurilor noastre cu ideea compozitorului și cu lumea creată de compozitor și libretist. Cum spuneam, regia este semnată de colegul nostru, Rareș Trifan, cu Adrian Damian - scenografie, Luiza Enescu a făcut costumele, dirijor David Crescenzi - directorul artistic, iar în ceea ce privește coregrafia - Dan Haja, avem un conținut video - colegii noștri Magdy Hawash și regizorul Rareș Trifan.

Avem două distribuții, una pentru data de 24, una pentru data de 25, practic spectacolul aniversar va fi cel din 25. Avem o primă distribuție, să zicem cu cei ai casei. Aida în 24 va fi Paula Iancic - invitată care debutează,. Ea este solistă la Opera din Timișoara, iar în 25, Miriam Clark. În Radames Daniel Magdal, iar pe 25 Samuele Simoncini. Amneris, colega noastră, Liza Kadelnik, și Judith Kutasi pe 25. Ramfis, Corneliu Huțanu, iar în al doilea spectacol, cel aniversar, Roberto Scandiuzzi. Amonasro îl voi face eu în 24, iar Sebastian Cătană, invitat pe 25. Regele Egiptului Petru Burcă și Simonfi Sandor, colegii noștri din cadrul ansamblului solistic. Mesagerul Florin Pop, iar Marea Preoteasă, Roxana Șelariu.

Spectacolul este monumental. Dacă lumea a fost fermecată de producția noastră de La fanciulla del West, putem să amplificăm și să înmulțim efectele și grandoarea spectacolului de Aida cu un număr mai mare, pentru că ceea ce au făcut colegii noștri este de-a dreptul impresionant. Vreau să vă spun că a fost o muncă de montare de aproape o săptămână. Colegii mei de la tehnic și eu alături de ei, am stat la scenă ore întregi, de dimineața până seara, pentru că am avut o sumedenie de provocări tehnice, fără precedent în ceea ce am făcut anterior. Lucrurile merg bine. Am avut prima generală aseară, în seara asta este o altă generală. Se leagă foarte bine și credem că publicul va fi mai mult decât încântat și vom avea parte de o aniversare așa cum se cuvine pentru instituția noastră.


Seara premierei îți oferă ocazia de a interpreta din nou rolul Amonasro, așa cum ai spus deja, rol pe care, dacă nu mă înșel, nu l-ai mai interpretat în ultimul timp. Cum a fost să reiei această partitură?

Nu l-am mai interpretat din 2017, pare-mi-se. A fost un spectacol în cinstea doamnei Lucia Stănescu, singura directoare din istoria instituției. A fost o aniversare a dânsei atunci și a dorit să fac eu acest rol. Cred că l-am abordat atunci un pic cu teamă, pentru că nu-mi doream neapărat să fac Amonasro, fiind un rol mai dramatic. Îmi place să cânt un pic mai liric, dar acum, cu tot repertoriul pe care l-am abordat în ultimii ani, pot să zic că îmi vine mult mai bine și mă simt mult mai confortabil pe acest rol, acum reabordându-l. Alături de Sebastian Cătană, cred că ne iese bine. Iar vocal, ce pot să zic, comparând cu Scarpia sau cu Macbeth, nu mă pune în așa mari dificultăți.


Ne apropiem de finalul stagiunii 2024-2025. Știu că Balul operei nu a avut loc în primăvara acestui an, a fost reprogramat. Așadar, pe scurt, ce urmează să se întâmple la Opera Națională Română din Cluj, nu doar până la vacanță, ci până la finalul acestui an calendaristic?

În primul rând, Balul operei s-a mutat pentru Revelion, pentru că a fost această degringoladă politică și economică pentru toată lumea, cu temeri de ceea ce se va întâmpla. Au fost niște probleme vizavi de finanțare și de teama partenerilor în a investi în Bal de data asta. Cred că va fi mai mult decât oportun acest eveniment în seara de Anul Nou.

În ceea ce privește ceea ce facem în continuare, săptămâna viitoare vom avea o gală de excepție avându-l pe Stephen Costello revenit la Cluj, sub bagheta lui Constantin Orbelian, ambii vin de la New York. Facem un concert Tribut Mario Lanza, o idee venită în urma unor discuții pe care le-am avut când a fost Stephen Costello la Balul operei și își dorea să facă acest concert. Legând o prietenie între noi, am zis: hai să facem acest Tribut Mario Lanza și să-l punem în valoare pe acest artist și la noi în Cluj. Un personaj care, am constatat, că nu este atât de cunoscut publicului larg, dar este o ocazie foarte bună de a aduce această muzică cântată de Mario Lanza pe scena noastră și credem că va fi un mare succes. Muzica este foarte faină, aranjamentele muzicale sunt făcute de colegul nostru, Flaviu Mogoșan, iar Stephen Costello va înregistra și un disc cu aceste aranjamente, cu programul acestui concert.

Urmează Opera Aperta, așa cum facem în fiecare an. Este un festival care crește de la an la an, vor fi o sumedenie de activități despre care cu siguranță vom avea ocazia să vorbim luna viitoare. Iar pentru la toamnă, dacă vom avea posibilitățile financiare, ne-am propus să deschidem stagiunea cu o montare nouă de Simon Boccanegra, în regia lui Roberto Scandiuzzi. În ceea ce privește baletul, vrem să facem o premieră a titlului Fântânile din Bahcisarai, ceea ce va fi în luna noiembrie. Printre ele, inserăm spectacolele pe care le avem, vom reavea Puritanii în noiembrie, Tosca, Macbeth ș.a.m.d.. Este ceea ce ne propunem noi pentru la toamnă. În decembrie, celebrele Winter Delights și iată, de această dată, Balul cu care încheiem anul calendaristic.

Interviu realizat de Florica Jalbă