Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Alexandru Mija, manager de proiecte la EUYO

Publicat: marți, 4 Octombrie 2022 , ora 9.14

În calitate de partener al Orchestrei de tineret a Uniunii Europene, Institutul Cultural Român a anunțat de curând deschiderea procesului de selecție anuală pentru proiectul muzical european care reunește unii dintre cei mai talentați muzicieni din toate țările membre. Aflăm detalii despre organizarea audițiilor dar și despre planurile de viitor ale orchestrei de la Alexandru Mija, manager de proiecte al instituției muzicale europene.


Domnule Alexandru Mija, cum se derulează audițiile în România, dar și în celelalte țări?

Audițiile vor avea loc în data de 11 noiembrie. Din fericire, anul acesta, în format fizic; vor avea loc la Ateneul Român, în Sala Studio, acolo unde candidații sunt așteptați să prezinte o piesă muzicală la alegere, urmând apoi să interpreteze pasajele orchestrale standard, care se găsesc pe site-ul www.euyo.eu, la secțiunea audiții - dar așa cum spuneam sunt pasaje orchestrale standard, pasaje care se cer și atunci când marile orchestre profesioniste organizează audiții.


Procesul de selecție este reluat integral în fiecare an sau sunt organizate audiții numai pentru completarea eventualelor locuri libere?

Procesul de selecție are loc în fiecare an, în fiecare dintre cele 27 de țări membre ale Uniunii Europene, iar orchestra este construită de la zero, ca să spun așa. Toți membrii care au făcut parte din Orchestra de Tineret a Uniunii Europene în trecut, sunt nevoiți să parcurgă această etapă de audiție în fiecare an. Practic nu există limită, în afară de limita de vârstă de 26 de ani; altminteri, oricine este binevenit să participe la audiții, indiferent dacă este un potențial membru nou al Orchestrei Uniunii Europene sau un membru care a mai activat în această orchestră.


De-a lungul anilor, Orchestra de Tineret a Uniunii Europene a derulat proiecte dintre cele mai diverse. Care sunt planurile pentru anul 2023, în ce privește colaborările artistice?

Anul 2023 arată foarte bine. Încă lucrăm destul de intens la proiecte, dar vă pot dezvălui câteva dintre ele, ca de exemplu turneul din vară, acolo unde îi avem ca invitați pe dirijorii Antonio Pappano, Manfred Honeck, dar și soliști precum violonista Julia Fischer. Programele sunt foarte interesante, încep cu Richard Strauss - Așa grăit-a Zarathustra, Prokofiev - Concertul pentru pian nr. 3 în Do major sau Șostakovici - Simfonia nr. 5 în re minor op. 47, printre altele. Vom cânta din nou în mari săli de concerte ale Europei, la Grafenegg, la Amsterdam în celebra Concertgebouw, în cadrul festivalului de la Wiesbaden, festivalul Rheingau. Ne vom întoarce din nou în rezidență, în Italia, la Bolzano, dar nu vom lipsi nici de la Berlin sau de la Hamburg, în anul 2023. Pe lângă aceste proiecte orchestrale mari, mai avem bineînțeles proiecte cu formații orchestrale mai mici sau formații muzică de cameră. Lucrăm la un proiect în preajma sărbătorii Paștelui, cu un program mai degrabă modern. Pot să vă spun doar că avem în plan să introducem în repertoriul orchestrei compozitori precum Sir Harisson Birtwhistle, Terry Riley sau William Lowell, printre alții. Așadar este un an plin, ca de obicei și sperăm să avem cât mai mulți tineri muzicieni care să vină din România, pentru că ne dorim cu adevărat să atragem mai mulți muzicieni, atât din România, dar în general din partea estică a continentului european. Este foarte important, așadar, să participe la audiții și să se pregătească temeinic. Ca să dau un singur pont, pasajele orchestrale sunt cu adevărat foarte importante în decizia finală a profesorilor noștri.


Interviu realzat de Norela Liviana Costea