Interviuri
Înapoi
AUDIO. Interviu cu acordeonistul Radu Rățoi

În cadrul Athenaeum Summer Festival are loc astăzi, 24 iunie 2025, un eveniment aparte pentru scena muzicală românească - un recital de acordeon. Tânărul muzician Radu Rățoi, care și-a construit deja un nume pe plan internațional, va prezenta pe scena Ateneului Român un program din care fac parte pagini semnate de Johann Sebastian Bach, François Couperin, Piotr Ilici Ceaikovski, Franz Schubert, Camille Saint-Saëns, în aranjamente proprii pentru acordeon, precum și o lucrare de Per Nørgård.
În cadrul recitalului din 24 iunie propuneți publicului un program din care fac parte aranjamente proprii ale unor opusuri celebre, dar care încorporează totodată și compoziții contemporane. Cum ați construit acest program?
Concertul de la Ateneu de pe 24 iunie a reprezentat pentru mine un scop, aș putea să spun, pentru că îmi doresc foarte mult să promovez acordeonul clasic în România. Datorită managerului Marin Cazacu, am șansa să prezint acordeonul clasic, și fiind primul meu recital la Ateneu, am zis să prezint creații cunoscute de repertoriul meu. Astfel am construit un program, aș putea spune, de la baroc până la contemporan, pentru a arăta capacitățile acordeonului publicului din România.
Un recital de acordeon este încă o raritate pentru publicul român. Dumneavoastră credeți, însă, că acest instrument poate schimba percepția oamenilor asupra muzicii clasice...
Pentru mine, acordeonul este un instrument cu posibilități practic nemărginite, eu așa îi spun - deoarece am cântat la peste zece instrumente și am ales acordeonul, pentru că le încorporează pe toate. Eu cânt la orchestră, câteodată! iar pe 24 iunie la Ateneu veți putea auzi asta, chiar în programul de la Ateneu avem: Ciaccona în re minor de Bach, care a fost scrisă pentru vioară, apoi transcripții pentru pian - iar la acordeon, când am făcut aranjamentul, am folosit ambele versiuni, deci nu este nici versiunea originală, nici versiunea de pian, este ceva mai mult, aș putea spune, decât ambele împreună și acordeonul sună practic ca o orgă combinată cu pian în acel aranjament; piese contemporane pentru acordeon, piese scrise pentru cvartet - de exemplu Schubert, Cvartetul nr. 14 în transcripție și altele. Este un program foarte divers, care arată acordeonul în splendoarea sa. Și eu chiar cred că acordeonul poate foarte mult să arate și să demonstreze. În România este văzut ca un instrument folcloric, ceea ce este foarte bine, însă acordeonul înseamnă mult mai mult în ziua de astăzi. În ultimii 20 de ani s-a dezvoltat foarte mult și vreau să arăt asta și în România, deoarece cred că suntem restanți la acest capitol.
Dumneavoastră sunteți un virtuoz al acordeonului, ați câștigat numeroase concursuri internaționale de prestigiu, ați colaborat de asemenea îndeaproape cu compozitori contemporani, realizați numeroase aranjamente pentru acordeon... Ce înseamnă acest parcurs de a promova un instrument, poate încă neînțeles pe deplin?
Acordeonul este destul de apreciat deja în Europa, în Asia, în America, ca instrument clasic. Oricum este foarte tânăr, însă deja este un instrument afirmat în multi țări. De exemplu, în Germania, să asculți un recital de acordeon clasic este o normalitate deja, nu mai vorbim despre același șoc care am putea spune că este în România. Promovarea unui instrument reprezintă așa, practic, o misiune în viață, deoarece eu chiar vreau să demonstrez că acordeonul poate și când mereu îmi spune cineva, uite, nu știu, asta e imposibil la acordeon, mă motivează cel mai mult să arăt că asta este posibil la acordeon de cântat.
Cred că în activitatea mea este o combinație între piese noi scrise pentru acordeon și aranjamente, deoarece ceea ce scrii nou este într-un limbaj cel mai des foarte contemporan, care nu este accesibil oricărui public. Și atunci mă simt nevoit, deși mie îmi și place foarte mult, să transcriu piese de orice compozitor care nu a scris pentru acordeon. Încerc să mă gândesc mereu cum ar fi scris Liszt sau Bach pentru acordeon. Încerc cumva să studiez chiar și viața, chiar și piese pentru alte instrumente - chiar dacă, de exemplu, transcriu o piesă de la pian, mă uit cum a scris pentru orchestră, cum a scris pentru pian solo, până a face acel aranjament pentru acordeon. Și compozitori contemporani - deoarece acordeonul are niște tehnici extinse pe care niciun instrument din lumea asta nu le-ar putea repeta, și atunci avem nevoie de compozitori contemporani care să le descopere. Și putem să promovăm acest instrument ca ceva distinct, special.
Cum arată câteva proiecte viitoare? Știu că veți fi invitat în cadrul Festivalului „George Enescu”, în septembrie...
Următoarea stagiune deja este planificată. Este de asemenea, desigur, Festivalul Enescu. Mă bucur că voi fi pentru prima dată acolo cu Cvintetul V Coloris și sper peste doi ani, poate, chiar cu un recital solo. Iar apoi am și Carnegie Hall în programul stagiunii viitoare, și Kennedy Center în Washington, Filarmonica din Berlin... deci sunt mai multe săli emblematice deja în calendar și, desigur, colaborări cu muzicieni foarte buni din toată Europa, Chamber Music și alte proiecte interesante.