Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul Enescu 2025 - interviu cu compozitorul Dan Dediu

Publicat: vineri, 22 August 2025 , ora 10.21

Duminică, 24 august 2025, la Sala Palatului va avea loc concertul de deschidere a Festivalului Internațional "George Enescu" 2025, susținut de Orchestra și Corul Filarmonicii "George Enescu", conduse de maestrul Cristian Măcelaru. Programul va fi deschis de Concertul pentru orchestră op. 182 de Dan Dediu, prezentat în primă audiție absolută. Compozitorul i-a oferit Anei Sireteanu un interviu despre această lucrare:


Domnule Dan Dediu, duminică, 24 august 2024, în cadrul concertului de deschidere a ediției cu numărul 27 a Festivalului Internațional "George Enescu", va fi prezentat în prima audiție absolută Concertul pentru orchestră op. 182 din creația dumneavoastră. În compunerea acestui opus ați plecat de la relația pe care o aveți cu figura lui George Enescu sau festivalul care îi poartă numele?

Implicit, când ai o comandă care deschide un festival de talia Festivalului Enescu te gândești la muzica enesciană și, cumva, și muzica mea din această lucrare este impregnată de câteva gesturi muzicale pe care le găsim și la Enescu, de pildă unisonul. Concertul meu începe cu o melodie în unison ca un fel de reverență pentru ceea ce a constituit începutul multor lucrări orchestrale de Enescu și nu numai, chiar și camerale, această apetență pentru melodie și pentru unison.

Deci, într-un fel, da ar fi răspunsul. Pe de altă parte, sigur că nu am rămas la acest stadiu, ci am elaborat ceva mai departe și sper să fi ieșit o muzică care să mă reprezinte.

Deși nu este o muzică pe care am dorit-o neapărat programatică sau pornind de la o idee extramuzicală, trebuie să spun că în ultimii ani m-am tot preocupat de genul concertant. Pe de o parte, am scris concerte pentru un instrument solist, dar mai ales m-am concentrat pe concerte cu mai mulți soliști, dublu concerte, triplu concerte, chiar un concert cu patru soliști și orchestră, dorind să sondez, de fapt, problematica aceasta a lucrărilor concertante cu mai mulți soliști. Mie mi s-a părut că este insuficient sondată în istoria muzicii și m-am lansat în această sferă.

Pe de altă parte, am fost ocupat în ultimii patru ani cu scrierea operei "D'ale Carnavalului", care, având ca subiect o piesă de Caragiale și un libret de Ștefan Neagrău, mi-a canalizat energiile într-un mod foarte palpabil și clar în crearea unei muzici care să se muleze pe lumea lui Caragiale.

Mi-am dorit să ies din aceste două paradigme cu acest concert pentru orchestră și să scriu muzică absolută, deci, să nu mă mai refer la nimic extramuzical, ci pur și simplu devenirea muzicală pe care am imaginat-o să fie pur muzicală.

"Nașul" acestui concert este chiar dirijorul Cristian Măcelaru, cu care am avut o discuție anul trecut despre această piesă care să deschidă concertul de deschidere a Festivalului Enescu și ne-a venit amândurora ideea să abordez genul de concert pentru orchestră.

Care ar fi diferența față de simfonie sau piesă simfonică? Concertul pentru orchestră este iarăși un gen aparte, pentru că pune accentul pe virtuozitate, pune în prim-plan compartimentele orchestrale și atunci ele nu sunt "gătite", sunt "crude" în cadrul acestui gen. De asemenea, mi-am propus să prezint etosul, expresia fiecărui instrument din orchestră și fiecărei familii orchestrale, punându-le în conjuncție cu celelalte. Și a ieșit, într-adevăr, o lucrare de virtuozitate care sper să placă atât publicului, cât și interprețiilor, mai ales.


Ce imagine aveți despre modul în care publicul vă receptează muzica și ce ați vrea să le transmiteți acelora care poate nu sunt atât de familiarizați cu creația dumneavoastră, înainte de a veni la concertul de duminică, 24 august?

Muzica mea nu a fost și nu este omogenă. Încerc de cele mai multe ori să îmi adaptez instrumentele componistice pe specificul subiectului pe care îl aleg și al genului respectiv. Și atunci, de pildă, pentru crearea muzicii pentru lumea lui Caragiale, am ales un cu totul alt tip de muzică decât cel pe care îl veți întâlni aici, în concertul pentru orchestră, care este o lucrare de virtuozitate dedicată orchestrei și care nu are un suport extramuzical, un libret, după cum am spus.

Dar, cu timpul, am observat că mi-am dorit să atrag un public din ce în ce mai divers, și-atunci mi-am concentrat opțiunile componistice și strategiile pe o muzică care să aibă impact direct, să fie accesibilă unei mari pături de public, să existe cârlige diverse pentru experiențe muzicale diferite și, în același timp, pentru mine este un lucru foarte important să câștig de partea mea interpreții, orchestra.

Dacă orchestra se simte bine în muzica mea, atunci ei vor face tot posibilul să aibă succes cu această muzică și sper să se întâmple astfel, mai ales că vor fi dirijați de un maestru de talia lui Cristian Macelaru.

Interviu realizat de Ana Sireteanu