ACUM:
17.00
Perpetuum mobile
Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Urmează: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 18.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Dirijorul Daniel Jinga - Invitatul săptămânii în Perpetuum mobile

Publicat: joi, 20 Mai 2021 , ora 12.07

La inițiativa Ministerului Culturii, Opera Națională București prezintă sâmbătă, 22 mai, începând cu ora 19:00, Gala Extraordinară "Libera Musica", eveniment cultural ce se înscrie în cadrul unui program pilot privind reluarea spectacolelor în condiții cât mai relaxate, adresat doar persoanelor vaccinate cu ambele doze împotriva COVID-19. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare, iar amfitrionul evenimentului va fi actorul Mircea Rusu, Director Artistic al Teatrului Național "I.L. Caragiale" din București. Este unul dintre evenimentele despre care dirijorul Daniel Jinga - managerul interimar al Operei Naționale București și Invitatul Săptămânii în Perpetuum mobile - a discutat în ediția de miercuri, 19 mai 2021, cu Lucian Haralambie:

Îi spun bun găsit dirijorului Daniel Jinga, managerul interimar al Operei Naționale București!

Buna ziua, mulțumesc pentru invitație!


Calendarul instituției pe care o manageriați include din ce în ce mai multe evenimente în perioada următoare - sunt 5 în următoarele 4 zile. Pentru început, vă rog să ne vorbiți despre spectacolele de mâine și vineri, 21 mai, Cavalleria rusticana și Paiațe, ambele în regia lui Ion Caramitru. Cum se vor desfășura acestea?

După cum știți, există o cutumă în lumea operei. Aceste două spectacole, în general, se desfășoară în aceeași seară - la început Cavalleria și apoi Paiațe - pentru că sunt niște lucrări de întindere relativ scurtă. În schimb, din cauza restricțiilor încă impuse de pandemie, noi vom programa Cavalleria rusticana joi seara și Paiațe vineri seara. În felul acesta putem să facem un spectacol scurt, fără pauză, să ne încadrăm în normele sanitare, dar, în același timp, să nu ciuntim o operă, care este, de fapt, o capodoperă. Asta e o discuție pe care aș vrea să o am, la un moment dat, și cu cei care stabilesc aceste măsuri și poate reușim împreună să ajungem la niște soluții care să nu distrugă forma unei opere. Pentru că așa cum spuneam și în alte rânduri, din punct de vedere muzical, aceste capodopere sunt în primul rând niște capodopere de formă, chiar dacă fondul este foarte important și cu toții știm că este important fondul și nu forma, în cazul unei lucrări de artă, forma este cea care face capodopera. Și asta am studiat-o și la Conservator atunci când am făcut forme muzicale. În asta constă, de fapt, genialitatea unui compozitor, al unui făuritor de capodoperă.


Concret, vorbim de o capacitate de ocupare a sălii în proporție de 50%, dacă am înțeles corect. Toate măsurile sunt bine stabilite. Publicul va participa cu mască la aceste două spectacole.

Da. Mă bucur că ați spus acest lucru. Noi suntem implicați în cele două proiecte-pilot împreună cu Ministerul Culturii, proiecte-pilot destinate persoanelor care s-au vaccinat sau care au trecut prin boală, persoane care pot veni la operă pe bază de certifiat de vaccinare - li se va face un control cu ajutorul buletinului. Și noi, tot comunicând aceste condiții pentru aceste două spectacole-pilot pe care le-am organizat, am avut o problemă în a comunica celorlalte categorii de public că în paralel, în afară de aceste două spectacole-pilot, Opera Națională și-a desfășurat activitatea artistică și și-a organizat spectacolele și accesul publicului așa cum se întâmpla și înainte; adică pe bază de mască, distanțare, capacitate 50% acum, pentru că ne permite rata de incidență, și, bineînțeles, fără nici un alt tip de cernere, de restricție legat de vaccinare, de dovadă de anticorpi ș.a.m.d. Spun asta deoarece așteptăm la Operă toate categoriile de public și nu discriminăm în nici un fel publicul nostru.


Sâmbătă, 22 mai, va fi reluată Gala extraordinară "Libera Musica", eveniment din cadrul programului-pilot inițiat de Ministerul Culturii. Cum s-a desfășurat prima gală, cea din 14 mai, și ce va urmări publicul sâmbătă?

Sâmbătă va fi aceeași gală, același repertoriu, aceiași soliști. Practic, nu va fi nici o schimbare din punct de vedere muzical. Cei care au văzut gala sâmbătă nu au alt motiv să vină decât dacă-și doresc să mai asculte o dată aceleași lucruri. Noi am decis să reluăm acea gală pentru că vrem să o adresăm și altor categorii de public, care vor veni în condiții de aer liber. Cu alte cuvinte, sâmbătă, în afară de persoanele vaccinate, pot asista la gala noastră și persoanele care-și fac un test PCR cu cel mult 72 de ore înainte, un test antigen cu cel mult două zile înainte de spectacol sau fac dovada trecerii prin boală și prezenței anticorpilor. Cu alte cuvinte, vom atinge o plajă mai mare de public, asupra căruia vom face apoi tot acest proces de monitorizare post-eveniment. În urma acestui experiment, corodorat cu rezultatele pe care le vom analiza și din primul episod-pilot, vom putea prezenta autorităților sanitare dovezile că, sperăm noi, opera nu este un factor de transmitere al acestui virus atât de stresant și de periculos și viața noastră artistică în istituțiile de spectacole poate să meargă înainte în condiții cât mai aproape de normalitate.


Așa să fie! Data de 1 aprilie a marcat deschiderea Anului Centenar al Operei bucureștene. Cum arată programul pentru vara acestui an și ce pregătiți pentru public până la finalul lui 2021?

Dorim să pregătim... și o să încep cu sfârșitul, deoarece este dorința cea mai mare, dorim ca pe 8 decembrie 2021 să prezentăm publicului o nouă premieră de Lohengrin, deoarece pe 8 decembrie 1921, sub bagheta compozitorului, dirijorului, muzicianului George Enescu, avea loc prima premieră a nou instituționalizatei Opere Române și această premieră era premiera de Lohengrin. Așadar, dorim să creăm un arc peste timp. Ne-am dori să fie o producție care să aibă și un caracter de muzeu, am dori să fie cât mai aproape de ceea ce s-a întâmplat atunci cu totul, de la atmosferă, decoruri... poate o să ne gândim și la un dress code. Dar, toate lucrurile astea țin în primul rând de o rectificare bugetară pe care o așteptăm și, de ce nu?, de o evoluție favorabilă a pandemiei și a situației sanitare în România și în lume. În afară de asta, bineînțeles că ne dorim să avem și alte spectacole și evenimente conexe dedicate sărbătoririi acestui an, iar dacă lucrurile nu vor fi posibile din motivele evidențiate mai sus, atunci încercăm măcar să rămânem permanent în conștiința publicului, informându-l despre istoria Operei Naționale. Am și zis la un moment dat că dacă noi nu putem scrie istorie, din diferite motive, măcar trebuie să înțelegem să ne cunoaștem și să cinstim istoria.


Vă muțumesc pentru prezența în ediția de astăzi și mult succes!