Interviuri Înapoi

AUDIO. Declarație a regizoarei Ada Hausvater despre premiera spectacolului „Carmen”

Publicat: miercuri, 1 Octombrie 2025 , ora 10.57

Miercuri, 1 octombrie 2025, Opera Națională București dă startul stagiunii 2025-2026 cu o nouă producție a spectacolului "Carmen" de Georges Bizet, în regia semnată de Ada Hausvater. Despre viziunea sa regizorală și despre această montare aflăm mai multe chiar de la artistă, printr-o declarație oferită în cadrul conferinței de presă desfășurate vineri, 26 septembrie, în foaierul instituției.

"Aș vrea să vorbesc puțin despre Carmen. Carmen astăzi este - și spectacolul nostru va dovedi acest punct de vedere - o poveste care astăzi este necesară, deoarece parcă uităm să vorbim despre ce este esențial, umanitatea. Și umanitatea este chiar în spatele aparatelor de filmat sau în spatele telefoanelor, se exprimă prin iubire. Carmen, în această viziune, va parcurge un drum al alegerii și al asumării - cuvinte care par uitate astăzi, când mergem în virtutea întâmplării, în virtutea "a fost să fie, n-a fost să fie", în vreme ce parcursul pentru care optează acest personaj fantastic este alegere, este asumare. Și în relație cu acest partener care este Don Jose, dovedește că este posibil, și este posibil sunt convinsă numai pe pământ, o alegere între doi oameni, care în pofida unei întregi superstiții în care trăiesc, în pofida unei lumi întunecate care pare că e lipsită de Dumnezeu, găsește lumina.

Este un demers pe care îl fac cu foarte mare pasiune și preocupare, deoarece inclusiv eu, ca om, doresc foarte mult să construiesc acest drum în lumină și în pozitiv, pentru a-i determina să învețe să construiască, să înțeleagă că o relație între doi oameni înseamnă o construcție, o alegere. Nu înseamnă lașitate, nu înseamnă frică.

Veți vedea în spectacol o alegere pe care Don José o face de fiecare dată, foarte bine punctată, încât el se dezvoltă. Carmen este un personaj… sigur, așa este scris, dezvoltat într-o muzică absolut splendidă - cred că ar trebui să-i aduc un imens elogiu lui Bizet și toți ar trebui să-i aducem, pentru că această muzică divină ne obligă să mergem mai departe, să fim creativi, ne obligă să fim… la rândul nostru, să-i determinăm pe cei care vor vedea spectacolul, să-și cultive încrederea, imaginația, iubirea. Carmen este o invitație la a nu renunța și Carmen, alături de Don Jose - veți vedea cum am construit noi spectacolul - va reuși. Pentru ei, moartea nu înseamnă moarte. Moartea înseamnă alegere, înseamnă acel punct nodal prin care trecem toți în viață, în care ei nu se sperie și merg mai departe. O lecție care mi se pare importantă. Cel puțin o vedem, ne punem întrebări și mai departe o va aplica fiecare și va înțelege și va pleca acasă și sper cu toată inima, la finalul spectacolului, doi oameni să-și spună "te iubesc". Și să creadă, nu doar să spună.

Vreau să vorbesc despre decorul absolut minunat creat de Helmut Stürmer, un foarte mare scenograf de teatru, dar și de operă. Este un spațiu al tuturor timpurilor. Este un spațiu în care venim din toate timpurile. Pentru că, de fapt, iubirea are loc în toate timpurile.

Atâta vreme cât suntem oameni, nu contează dacă e anul 200, 1500 sau 2025, noi suntem oameni. Ceea ce ne va uni este această umanitate pe care o trăim doar pe Pământ. Probabil în alte spații, vom pleca ca și energii. Dar tactilitatea o avem doar pe Pământ. Ceea ce noi vom vedea este această reacție la tactilitate.

Și atunci, în spațiul lui Helmut Stürmer, veți vedea cum toate prind formă, cum plecăm în spații diferite, în lumi diferite, esențializați.

Costumele Corinei Grămoșteanu vor esențializa situațiile, momentele. Soliștii nu sunt doar soliști, ci sunt și minunați actori.

Declarație preluată de Ioana Țintea