ACUM:
19.00
Seara de operă
Marile spectacole ale prezentului, în direct sau înregistrate.
Urmează: 22.00 Grădina de... sunete (R) Marea muzică, dincolo de cuvinte: într-o grădină paradisiacă.
Apoi: 0.00 Nocturn jazz Portrete ale celor mai importanți oameni din jazz.

Interviuri Înapoi

AUDIO. Cristian Oroșanu - dirijorul Orchestrei Naționale Radio

Publicat: vineri, 8 Aprilie 2016 , ora 11.58

Cristian Oroșanu va dirija vineri, 8 aprilie 2016, Orchestra Națională Radio într-un program clasico-romantic austro-francez. Vor fi interpretate Concertul nr.20 KV 466 în re minor pentru pian și orchestră de Wolfgang Amadeus Mozart și, după pauză, capodopera lui Hector Berlioz - Simfonia fantastică op.14. Solistul serii va fi pianistul Horia Mihail, concertul facând parte din Turneul "Pianul călător". Dirijorul Cristian Oroșanu ne-a acordat un interviu despre această nouă prezență pe scena Sălii Radio.


Cum decurge colaborarea cu Horia Mihail?

Horia Mihail este un prieten, în primul rând, și un artist cu care am colaborat în nenumărate rânduri și ne înțelegem foarte bine și pe scenă, nu numai în particular. Este un artist foarte valoros.

Concertul de Mozart îl cântăm în loc de Chopin, pentru că Horia are o mică problemă la mână și, din păcate, trebuie să cântăm ceva ce nu-i solicită foarte mult poignet-ul, dar oricum Concertul în re minor de Mozart este o capodoperă pe care cred că am mai cântat-o cu el; nu mai țin minte foarte bine. Dar, în orice caz, eu mă înțeleg cu Horia foarte bine pe repertoriul clasic - tot ce înseamnă Mozart, Beethoven, Haydn.


Ați ales pentru partea a doua Simfonia Fantastică. De ce acest opus?

Simfonia Fantastică de Berlioz este una din piesele pe care le apreciez foarte mult, pe care le simt aproape și Orchestra Națională Radio este o formație pe care o iubesc foarte mult și cu care îmi doream de mult să fac această simfonie. Cred că am mai propus-o de două ori, dar nu se putea din alte puncte de vedere, de conjunctură sau se cântase nu demult. Iată, acum, am reușit să facem această simfonie cu colegii mei de la Orchestra Națională Radio și mă bucur foarte mult. Am înțeles că sala este plină, simfonia iese foarte bine și sunt sigur că o să avem un moment grozav diseară.


Ce urmează după prezența pe scena Sălii Radio?

Săptămâna viitoare am un spectacol de operă la Iași, cu "Bărbierul din Sevilla", și în aceeași săptămână am și un concert simfonic cu Filarmonica din Iași. Iar în săptămâna de după, în 20 aprilie, închid stagiunea la Brașov, la Kamerata Kronstadt, această formație camerală pe care am creat-o în ianuarie 2014 și care merge din ce în ce mai bine. Mă bucur foarte mult să pot să îndrum acești muzicieni, pot să spun tineri - nu toți din ei sunt neapărat tineri ca vârstă, dar ca atmosferă de lucru, da. Este o formație cu care mă mândresc și cu care, iată, închei cea de-a treia stagiune. Facem un concert dedicat Sfintelor Paști; vom interpreta "Cele șapte cuvinte ale Mântuitorului pe cruce" de Haydn, iar în partea a doua - "Stabat Mater" de Pergolesi. Le-am invitat pe soprana Ana Donose de la Iași și pe mezzosoprana Carmen Topciu de la Opera din Brașov. Este un eveniment la care țin foarte mult. Va fi un element oarecum teatral pe care nu vreau să-l devoalez ascultătorilor brașoveni. În orice caz, ceea ce pot să spun este că versetele din biblie referitoare la cele șapte cuvinte ale mântuitorului le voi citi chiar eu din biblie, înainte de fiecare parte scrisă de Haydn. Invit spectatorii brașoveni și nu numai - pentru că am observat că avem spectatori care vin special la Brașov și din alte zone ale țării și asta mă bucură foarte mult -, îi invit la ultimul nostru concert, concert de închidere de stagiune, Concertul de Paști, în 20 aprilie, ora 19:00, la Sala Patria.

Interviu realizat de Lucian Haralambie