ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel, marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Cronici Înapoi

AUDIO. Concert eveniment al Orchestrei de Cameră Radio

Publicat: joi, 10 Iunie 2021 , ora 13.24

Miercuri, 9 iunie 2021, de la ora 19.00, a avut loc primul concert cu public din acest an al Orchestrei de Cameră Radio. Intitulat "Povestea primei simfonii", evenimentul a adus în atenția melomanilor creația compozitorului George Stephănescu, prin trei lucrări interpretate sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare.

A urmărit concertul și colega noastră Florica Jalbă:

Orchestra de Cameră Radio s-a reîntâlnit cu publicul în cadrul unui concert dedicat compozitorului George Stephănescu, cel căruia i se datorează în mare parte instituționalizarea Operei bucureștene, azi Opera Națională București - teatru liric ce împlinește în acest an 100 de ani de la înființare. Programul a cuprins trei titluri din creația lui George Stephănescu - Uvertura națională, Octetul în Sol major pentru coarde și suflători, precum și Simfonia în La major - prima lucrare de acest gen semnată de un compozitor român. Concertul a fost realizat grație parteneriatului cu Asociația Culturală D'a Camera, organizație care-și propune să sprijine creația românească prin tipărirea partiturilor vechi. Așa cum a fost și cazul Simfoniei de George Stephănescu, majoritatea partiturilor compuse de creatorii români până pe la mijlocul secolului trecut nu au fost tipărite; manuscrisele au fost copiate de mână și au circulat între ansamblurile muzicale din țară perpetuându-se mari erori de copiere, astfel încât, în prezent este extrem de dificil să mai poată fi cântate în asemenea condiții. Lipsa tipăriturilor nu doar că descurajează interpreții români, care evită partiturile de acest gen, dar exclude introducerea opusurilor românești în circuitul internațional. Așadar, nu e de mirare că un afiș care cuprinde lucrări românești cvasinecunoscute nu atrage un număr impresionant de melomani. Ori, din ceea ce am ascultat aseară, creațiile lui George Stephănescu merită să fie apreciate. În Uvertura națională, creată pe tiparul clasic, filonul folcloric românesc este exploatat într-un mod remarcabil, Octetul în Sol major pentru coarde și suflători reprezintă o partitură rafinată și originală, iar Simfonia în La major, compusă în anii de tinerețe ai compozitorului, îmbină armonios influențele europene de la finalul secolului al XIX-lea, cu o formă clară și o sonoritate extrem de agreabilă. Toate aceste pagini au fost interpretate cu acuratețe și expresivitate de Orchestra de Cameră Radio sub conducerea lui Tiberiu Soare, dirijorul care s-a implicat în acest proces de reconstituire a Simfoniei. E de menționat și că acțiunea, meritorie, a celor de la Asociația Culturală D'a Camera a întâmpinat multe greutăți - manuscrisul partiturii generale a primei Simfonii românești nu a fost de găsit, astfel încât aceasta a fost reconstituită după știmele care păstrau diferite notații, obligând la o analiză serioasă pentru a putea restitui forma originală.

La finalul concertului, i-am întâlnit în public pe membrii comitetului de organizare a evenimentelor dedicate Anului George Stephănescu, domnul Doru Gogulancea și doamna Cristina Lascu:

Doru Gogulancea: Emoționant, am putut să ascult pe viu Simfonia în La major, scrisă pe când România era Principat, nu era încă Regat. Este o seară minunată. Felicit foarte mult Orchestra de Cameră Radio, care a reușit după atâția ani să cânte aceste trei minunate bucăți. Octetul pentru suflători și orchestră este o chestie extraordinară, care se poate cânta foarte greu și Simfonia în La major, o minunăție de simfonie, pe care o ascultăm întotdeauna cu plăcere.

Cristina Lascu: Am asistat la un concert excepțional. Niște lucrări de referință din creația muzicală românească. Noi suntem în anul centenarului Operei Române. Compania privată fondată de George Stephănescu a devenit instituție a statului român, printr-un decret regal semnat la 1 aprilie 1921, pe care e semnat și Octavian Goga, cel care a fost primul ministru, exclusiv al culturii. Deci, iată că acest concert în această seară are o dublă semnificație în anul George Stephănescu, în anul centenarului Operei Române, ascultăm aceste lucrări care sperăm să reintre nu doar în circuitul muzical românesc, dar și în cel internațional, având în vedere că suntem și în anul în care sărbătorim 140 de ani de la nașterea lui George Enescu, cel care a fost un discipol al lui George Stephănescu. Există fotografii în arhiva familiei în care George Enescu cânta în orchestra pe care o dirijează George Stephănescu.

Impresii la cald a oferit și Tiberiu Soare, dirijorul concertului:

N-a fost o seară ușoară. N-a fost o săptămână ușoară, aș putea să spun. Partiturile lui George Stephănescu au necesitat foarte multă atenție la repetiții. Din păcate, erau pline de foarte multe inexactități și mă bucur foarte mult că o să putem restitui circuitului muzical această Simfonie în La major de George Stephănescu. Am putea spune că Asociația D'a Camera a reușit să aducă, în fața publicului, rezultatul unei cercetări. Noi sperăm ca această simfonie să fie cântată cât mai des, merită. Sper că am convins publicul că este o lucrare demnă de a fi prezentată pe scenele cu pretenții, într-o seară simfonică.

Reportaj realizat de Florica Jalbă