Interviuri Înapoi

AUDIO. Chitaristul Ovidiu Pintilie, invitatul săptămânii la Perpetuum mobile în dialog cu Gabriel Marica

Publicat: joi, 14 Martie 2024 , ora 12.38

Invitatul meu din această seară este chitaristul Ovidiu Pintilie, cel care a inițiat un proiect destinat instrumentului său, un proiect ce se va desfășura în mai multe orașe din România, în a doua jumătate a lunii martie.

Bună seara, Ovidiu! Bine ai venit în studioul Radio România Muzical!

Bună seara! Mă bucur să ne întâlnim și să avem ocazia să vorbim despre acest proiect.

Ești pentru prima dată aici, în studioul acesta. Nu-i așa?

Așa este.

Te-am invitat să vorbim despre un proiect al cărui protagonist ești, lansat de o tânără asociație înființată anul trecut, Asociația Chitara Nova. Întâi de toate, vorbește-ne despre această asociație. Ce-și propune ea să facă?

Asociația Chitara Nova printre ai cărei fondatori sunt și eu își propune să aducă acest instrument, chitara, cât mai aproape de inimile publicului. Bineînțeles că este un instrument foarte cunoscut peste tot, dar când vorbim de chitară clasică parcă totuși lucrurile sunt un pic într-o zonă de gri. Când vorbim de chitară clasică parcă ne gândim la ceva flamenco, parcă ne gândim la Paco de Lucia... încă nu știm să distingem foarte clar acest lucru. Noi ne propunem să reușim să promovăm repertoriul de chitară clasică, să-l aducem aproape de public pentru că suntem siguri că ar accepta cu inimile deschise această inițiativă.

Există în România un public meloman doritor de chitară clasică? Din experiența ta de artist.

Noi suntem de părere că da și o să vă spun și de ce. Cu asta o să începem și o să vă spun de unde a plecat această idee a proiectului. Îmi amintesc că anul trecut în luna mai, chitaristul Aniello Desiderio a concertat pe scena Ateneului Român alături de Filarmonica "George Enescu" cu Concierto de Aranjuez de Rodrigo, cel mai cunoscut concert pentru chitară. Și-mi amintesc că au fost două seri pline la Ateneu, în care nu mai exista nici un loc liber. Am rămas absolut fascinat! Și-atunci, m-am gândit și mi-am dat seama că acest instrument poate să fie o legătură mai ales între publicul tânăr, publicul pe care noi dorim să-l aducem în sălile de spectacol, și instituțiile de artă din țară. De aici a plecat cumva și ideea proiectului, Conciertos para guitarra, care-și propune să promoveze trei lucrări pentru chitară și orchestră, dar adaptate pentru chitară și ansamblu instrumental de corzi. Iar ca locații, am gândit exact după modelul pe care l-am avut în vizual acum un an de zile, la concertul de la Ateneu, în care să reușim să aducem concerte pentru chitară și orchestră, chiar dacă pentru o formulă mai mică, pe scenele filarmonicilor din țară. Iar până în prezent, cel puțin dacă vorbim despre primul concert pe care-l vom avea sâmbătă, la Brașov, la Sala Patria, putem spune că deja ne apropiem de capacitatea maximă a sălii, ceea ce pe noi ne încântă extraordinar de mult.

Conciertos para guitarra este un proiect sprijinit de Administrația Fondului Cultural Național. Deci, iată, are un argument în plus în fața publicului. În afară de tine, cine sunt ceilalți protagoniști care se vor afla pe scenă și cum ați ajuns la această formulă de concert?

Aici este o poveste un pic mai veche. Timp de doi ani, eu am fost bursier al programului "Tinere talente" susținut de Fundația Regală Margareta a României. Acolo am avut foarte mulți mentori de la care am avut o groază de lucruri de învățat, printre care s-a aflat și Rafael Butaru...

Violonistul Rafael Butaru, concertmaestru al Orchestrei Filarmonicii "George Enescu", dar și al Orchestrei Operei Naționale București.

... și un foarte bun prieten al acestui program, "Tinere talente". Am avut ocazia să organizăm un concert în care acesta a ținut o serie de masterclass-uri în care am și cântat împreună o lucrare de Piazzolla. A fost ceva absolut minunat să colaborăm. Și, din acel moment, ne-am propus ca în viitorul cât mai apropiat să încercăm să facem ceva împreună. Lucrurile au stagnat, cred că au trecut aproximativ doi ani de-atunci, până când a venit această idee direct dintr-o sală de concert, gândindu-mă la acest proiect. Și primul nume care mi-a venit în minte a fost Rafael Butaru. Și când a aflat de această invitație, a fost foarte deschis, iar în jurul lui a reușit să adune o echipă absolut grozavă. Vorbim de violonista Iulia Vaida, la violă o avem pe Iulia Goiană, la violoncel pe Constantin Borodin - laureat al Concursului "George Enescu", cât și pe Florentina Ciornei la contrabas.

Deci, iată, o echipă de oameni talentați pornind un proiect interesant. Trebuie să ne spui în ce orașe vă veți opri în această a doua parte a lunii martie!

Primul concert va avea loc sâmbătă, 16 martie - toate vor începe la ora 19.00 - la Sala Patria din Brașov. Următoarea dată este 19 martie, la Târgu Mureș, la Sala mică a Filarmonicii din Târgu Mureș. După aceea, ne continuăm drumul la Timișoara, la Filarmonica "Banatul", pe data de 21 martie, la Sala Capitol. Vom lua o mică pauză de câteva zile, după care o să ajungem la Filarmonica "Oltenia" din Craiova pe data de 27 martie. Iar pe 30 martie vom încheia "intim", la Sala mică a Ateneului Român. Eu sunt de părere că acest cuvânt, "intim", i se potrivește foarte bine acestui instrument - chitara.

Mai ales că tu, chiar acum o lună, pe 13 februarie, ai avut un recital în acea sală mică a Ateneului Român. Cum a fost atunci? Cum ai fost primit de public? Ce repertoriu ai cântat atunci?

A fost o experiență grozavă și atunci. Am abordat, cumva în aceeași idee, de a prezenta publicului această evoluție a instrumentului, a chitarei, lucrări din perioade diferite, plecând de la baroc și ajungând până în perioada contemporană. Practic, am încercat să fac o mică comprimare a evoluției acestui instrument.

Și pentru că ai vorbit de repertoriu, care este repertoriul acestui "Conciertos para guitarra". Ce vei cânta în acest turneu?

Prima lucrare va fi Concertul în Re major pentru chitară și orchestră de Antonio Vivaldi. Îmi place mie să o consider o perlă, o bijuterie. Este un concert scurt, specific perioadei baroce, dar cu o intensitate extraordinară. După care, o să mergem în perioada clasică, unde îl vom prezenta pe Mauro Giuliani cu Concertul în La major - probabil că unul dintre cele mai cunoscute și mai provocatoare lucrări din perioada clasică pentru chitară.

Cât de des se cântă la noi acest concert, în România?

Voi fi foarte sincer. Cel puțin în ultimii zece ani, eu nu l-am văzut nicăieri pe afiș.

Iar în final, vom interpreta Concertul nr.2 pentru chitară și orchestră de coarde scris de compozitorul român Cătălin Ștefănescu Pătrașcu. Este, practic, a doua apariție a acestui concert; prima având loc acum poate 15 ani, pe scena Sălii Radio, în care s-a făcut premiera mondială. De data aceasta, îl readucem pe scenele românești pentru că noi considerăm că trebuie să ne promovăm compozitorii acum, cât îi avem lângă noi.

Ai spus ceva mai devreme că ai fost, timp de doi ani, bursier "Tinere talente", o bursă inițiată de Fundația Regală Margareta a României. Cum te-a ajutat în carieră această bursă? Știu că, la un moment dat, ai putut să-ți achiziționezi instrumente pentru înregistrare ca să poți participa la anumite concursuri.

Așa este. A fost o perioadă absolut excepțională pentru mine. Mi-amintesc și acum, eram în mijlocul pandemiei în momentul în care am aplicat (aplicațiile au fost online atunci) și m-am bucurat foarte tare să fac parte din cei 15, cred, instrumentiști aleși să facă parte din acest program. Și, desigur, pe lângă acest suport financiar prin care am reușit să-mi achiziționez diverse materiale - și microfoanele pe care le am acum le-am achiziționat din bursă și pot spune că cu ele am făcut o groază de chestii acasă, am trimis la concursuri, au fost de o utilitate absolut fenomenală - vorbim de un suport moral foarte important, mai ales în acea perioadă în care noi, artiștii, deja nu mai știam încotro o să mergem. Pentru noi, tinerii artiști din acea perioadă, era chiar și mai greu. Nu știam ce se va întâmpla. Iar acest program am simțit că mi-a oferit impulsul de a merge mai departe, de a nu renunța, de a fi acolo, de a progresa... chiar dacă este o perioadă de pauză, cum a fost atunci, să nu mă opresc. Tocmai în acea perioadă trebuie să reușesc să mă dezvolt și mai mult.

Și bănuiesc că te-au ajutat și întâlnirile cu artiștii de la masterclass-urile din cadrul acestei burse.

Bineînțeles. Toate mentoratele pe care le-am avut - într-o primă fază, au fost online, după care, au început să fie și fizice - au reușit să ni-i aducă pe Gabriel Bebeșelea, pe Tiberiu Soare, pe doamna Verona Maier, pe Rafael Butaru și mulți... Alexandra Dariescu... oameni extrem de valoroși, care ni s-au adresat nouă, tinerilor. A fost un sentiment absolut excepțional și ori de câte ori vine vorba despre această bursă nu pot să spun decât lucruri de bine.

Mă bucur pentru tine. Așadar, se va termina și luna martie... Ce are în plan Ovidiu Pintilie pentru următoarea perioadă?

După acel repertoriu de la Ateneu, de chitară solo, și repertoriul de acum, cu acest proiect... cred că de o mică pauză, foarte mică pauză, este nevoie, simt că e nevoie. Dar pe lângă asta, mai am în plan câteva proiecte. Mă gândesc la inițierea unor concerte în care, la fel, să aducem chitara într-un mod un pic diferit pe scenele românești.

Și poate te vei gândi să faci și un album, cine știe...

Sigur că da!

Ovidiu Pintilie, îți urez succes! Noi, cei de la Radio România Muzical, vom călători alături de tine în acest proiect, în calitate de parteneri media, așa că ascultătorii noștri vor ști unde și cântd te pot asculta pe tine și pe partenerii tăi de scenă.

Interviu realizat de Gabriel Marica