Cronici Înapoi

AUDIO. "Carmen" deschide stagiunea 2025-2026 la Opera Națională București

Publicat: luni, 29 Septembrie 2025 , ora 14.43

Miercuri, 1 octombrie 2025, Opera Națională București dă startul stagiunii 2025-2026 cu o nouă producție a spectacolului "Carmen" de Georges Bizet, în regia semnată de Ada Hausvater. Vineri, 26 septembrie, a avut loc o conferință de presă prilejuită de acest eveniment. 


Intitulată "Carmen - L'amour! La liberté!", conferința de presă a fost găzduită de foaierul Operei Naționale București și a adus-o la masa vorbitorilor pe Ada Hausvater, regizoarea noii producții Carmen de Georges Bizet, spectacol care va deschide miercuri, 1 octombrie, stagiunea 2025-2026 a instituției lirice bucureștene. În fața jurnaliștilor, artista a mărturisit că aceasta este prima sa punere în scenă a unei opere
și a conturat principalele direcții ale viziunii sale regizorale, subliniind că povestea protagonistei - simbol al libertății și al forței feminine - rămâne la fel de actuală și astăzi.

Ada Hausvater: "Carmen este - și spectacolul nostru va dovedi acest punct de vedere - o poveste care este necesară, deoarece astăzi parcă uităm să vorbim despre ce este esențial, umanitate. Și umanitatea este chiar în spatele aparatelor de filmat sau în spatele telefoanelor, se exprimă prin iubire. Carmen, în această viziune, va parcurge un drum al alegerii și al asumării - cuvinte care par astăzi uitate. Parcă astăzi mergem în virtutea "a fost să fie, n-a fost să fie", în vreme ce parcursul pentru care optează acest personaj fantastic este alegere, este asumare. Și în relație cu acest partener care este Don Jose, dovedește că este posibil, și este posibil sunt convinsă numai pe pământ, o alegere între doi oameni, care în pofida unei întregi superstiții în care trăiesc, în pofida unei lumi întunecate care pare lipsită de Dumnezeu, găsește lumina. „Carmen” este o invitație la a nu renunța și Carmen, alături de Don Jose - veți vedea cum am construit noi spectacolul - va reuși. Pentru ei, moartea nu înseamnă moarte. Moartea înseamnă alegere, înseamnă acel punct nodal prin care trecem toți, în care ei nu se sperie și merg mai departe. O lecție care mi se pare importantă."

În continuare, cuvântul i-a revenit baritonului Ștefan Ignat, directorul artistic al Operei Naționale București, care a menționat că, în proporție foarte mare, distribuțiile spectacolelor sunt asigurate de soliștii angajați ai instituției.

Ștefan Ignat: "Ne aflăm în pragul unei noi ediții de Carmen, cu toate elementele traiului din ziua de astăzi. O Carmen a tuturor timpurilor, așa cum a spus doamna Hausvater. Voi dori viață lungă acestor colegi ai mei minunați care s-au implicat în realizarea operei. După cum ați putut vedea pe site și prin ceea ce s-a prezentat, în 90% din roluri sunt angajați ai operei, ceea ce înseamnă că opera a ajuns la un nivel de maturitate maxim, putând folosi pentru o premieră numai soliști angajați, fără a avea staruri, pentru că ei înșiși sunt niște staruri la ei în țară."

Corina Grămoșteanu, creatoarea costumelor, a urmat în prezentarea echipei artistice, subliniind că a dorit să creeze o estetică modernă, personalizată pentru fiecare interpretă a rolului Carmen, astfel încât individualitatea fiecăreia să fie pusă în valoare.

Corina Grămoșteanu: "Ce mă interesează foarte tare e să creez caractere pe scenă, dar, totuși, în același timp, să înțeleg și biografia fiecăruia. Având trei Carmen atât de diferite, am creat pentru fiecare dintre ele costume care cred că sunt pe personalitatea lor. Dar nu vreau să dezvălui prea multe lucruri. Vă aștept cu mare drag să vedeți spectacolul nostru."

La rândul său, coregrafa Flavia Giurgiu a adus în discuție provocarea de a transpune în limbaj coregrafic viziunea regizoarei Ada Hausvater, integrând mișcarea scenică într-un context contemporan, dar fidel spiritului operei lui Bizet.

Flavia Giurgiu: "Pentru mine, provocarea mea e de a pune în contemporan viziunea Adei și a corpurilor, a balerinilor cu care am lucrat și a aduce opera Carmen în acest spațiu multidimensional al modernului, al unor entități care uneori nu se văd dar se simt. În viziunea noastră, în primul rând, moartea e un nou început și corpurile pe scenă, prin energia pe care o aduc către voi, semnează coregrafia Carmen."

Rând pe rând, soliștii distribuțiilor au luat cuvântul, exprimându-și recunoștința față de întreaga echipă artistică și bucuria de a face parte din această nouă

Mezzosoprana Maria Miron Sîrbu: "Sunt bucuroasă că am revenit acasă, chiar dacă este o colaborare. Întâmplarea face să am bucuria să lucrez cu un regizor care m-a obligat să-mi depășesc limitele, mi-a propus lucruri interesante."

Mezzosoprana Sorana Negrea: "Este o mare bucurie pentru mine să cânt din nou Carmen și să găsesc noi valențe ale acestui personaj, ale acestui om. Mie îmi aduce o mare satisfacție personală și profesională totodată."

Tenorul Doru Iftene: "Eu sunt din Constanța, de la Teatrul Național de Operă și Balet din Constanța, și sunt bucuros că am onoarea să particip la o asemenea viziune despre libertate. Un Carmen extraordinar, care ne-a împins limitele până la maxim. Mulțumesc foarte mult!"

Tenorul Liviu Indricău: "Mă bucur că am fost pe un drum care n-a fost ușor, dar a fost o bucurie să ajungem la un final care credem noi că o să vă placă."

Tenorul Lucian Corchiș: "Don Jose este un personaj pe care îl iubesc pentru că îmi oferă provocări; este un rol atât liric, cât și dramatic. Un act nu seamănă cu celălalt și sper să vă aducă bucurie."

Conferința s-a încheiat cu intervenția lui Daniel Jinga, managerul Operei din București, care a precizat că producția Carmen va fi singura premieră a stagiunii 2025-2026.

Daniel Jinga: "Anul acesta, este ultima premieră. Vom relua toate spectacolele din stagiunea trecută, de fapt, din jumătatea de an trecută. Preferăm să facem la începutul anului premierele pentru a ne bucura de ele tot anul. Așadar, vom continua cu spectacolele cu care v-am obișnuit. Spectacolul de balet Cenușăreasa, spectacolul Procesul lui Eichmann. Ne străduim să avem o stagiune cât mai echilibrată, să împăcăm toate gusturile, să programăm și spectacolele care se vând, dar veți vedea că noi programăm și spectacole care nu se vând, pentru că noi suntem o instituție de cultură în primul rând și trebuie să avem o stagiune echilibrată și să menținem în permanență o flacără a culturii aprinsă, indiferent de vremuri."

Reportaj realizat de Ioana Țintea