Recomandări Înapoi

Anne-Sophie Mutter - The Club Album: Live from Yellow Lounge

Publicat: vineri, 18 Septembrie 2015 , ora 12.41

O artistă de talia violonistei Anne Sophie Mutter, o artistă de o modernitate evidentă, dincolo de statura sa construită într-o carieră de aproape patru decenii (în 1976, la vârsta de 13 ani, Herbert von Karajan o invita să cânte un Concert de Mozart la Festivalul de la Lucerna), nu putea ignora un fenomen de talia Yellow Lounge.

Am mai vorbit despre acest nou concept prin care muzica clasică este introdusă în cluburi și este prezentată tinerilor într-o altă formă - o atmosferă mai degajată, cu discuții între muzicieni și public, cu mici inserții mixate după modelul muzicii ușoare, eventual prezentate de un DJ atunci când nu intră în scenă artiști pentru un spectacol live. Tinerii sunt relaxați, cu un pahar în mână, uneori schimbă impresii și ascultă o muzică clasică prezentată fără ostentație, de cele mai multe ori în semi-obscuritate. Conceptul a fost preluat în marile capitale ale lumii, după modelul Berlinului, unde a apărut pentru prima dată. Așadar, uitată este atmosfera sobră a unei săli de concert tradiționale, cu ale sale cutume care rețin o tradiție cu rădăcini într-un alt secol. Deși... dacă ar fi să ne luăm după ceea ce se scrie despre spectacolul de operă din epoca barocului, am descoperi situații de neimaginat pentru publicul actual.

Cum arăta un spectacol de operă din timpul lui Vivaldi? ...zgomot continuu ...chicoteli, râsete, aplauze, fluierături, strigăte la intrarea și ieșirea cântăreților din scenă, artiști aclamați la mijlocul ariilor, în schimb un public care se amuza în orice chip în timpul recitativelor... cei din lojă își aruncau diverse obiecte, uneori chiar bilețele pe care erau notate sonete dedicate cântărețelor... cei de la parter, într-o perpetuă îmbulzeală pentru a le prinde din zbor... nimeni interesat de acțiunea propriu-zisă a operei... doar marii artiști, doar performanțele vocale captau atenția. Conta însă frumusețea vocilor și punerea în scenă, gradul ei de spectaculozitate.

Dar să revenim la subiectul nostru - Yellow Lounge. Nu trebuie să mai spunem faptul că, datorită succesului, conceptul a atras atenția caselor de discuri. Iar violonista Anne Sophie Mutter a adoptat această idee în ultimul său album apărut sub sigla Deutsche Grammophon - The Club Album: Live from Yellow Lounge. A fost lansat în 28 august și este recomandat ca primul album live al unui artist consacrat. O primă apariție în acest context datează din 2013, când Anne Sophie Mutter a realizat un record, atrăgând un număr uriaș de tineri. A repetat experința în luna mai la Clubul Neue Heimat din Berlin, concertul fiind preluat de casa de discuri Deutsche Grammophon. Ea a apărut alături de formația sa "Mutter Virtuosi", pe care am ascultat-o de curând pe scena Ateneului Român, l-a avut ca invitat pe tânărul clavecinist Mahan Esfahani și, de asemenea, pe vechiul său colaborator, pianistul Lambert Orkis.

Desigur selecția repertorială este foarte diversă, regăsim în cuprinsul albumului această idee caleidoscopică prin care sunt alăturate fragmente din Concertele lui Vivaldi cu piese de George Gershwin, Aaron Copland, Debussy, John Williams, Bach și alții. Ritmul este alert, sonoritatea impecabilă, voința puternică și rezultatul pe măsură. În cuvintele președintelui Deutsche Grammophon... "o parte a muzicii clasice este schimbată pentru totdeauna. Anne-Sophie Mutter dărâmă granițe și își asumă riscuri fără să-și compromită arta - ea deschide o ușă prin care, sperăm, vor intra și alți artiști."

Albumul poate deveni o preferință pentru unii dintre dumneavoastră. El este inclus în campania "Votează discul de muzică clasică al anului 2015" la Radio România Muzical.


Marina Nedelcu