Cronici
Înapoi
"Aida" într-o nouă producție, aniversară, la Opera Națională Română din Cluj-Napoca

Cu prilejul sărbătoririi a 105 ani de la primul spectacol al instituției, Opera Națională Română din Cluj-Napoca a prezentat în zilele de 24-25 mai 2025, premiera noii producții a operei "Aida" de Giuseppe Verdi.
Primul teatru liric românesc a fost înființat la Cluj-Napoca în 1919, iar spectacol inaugural al acestuia a avut loc în 25 mai 1920. A fost prezentată opera "Aida" de Giuseppe Verdi, primul director al instituției, tenorul Constantin Pavel, apărând pe afiș atât ca regizor al producției, cât și în calitate de interpret al rolului Radames. Pentru anul centenar al instituției, a fost planificată o nouă producție a operei "Aida", dar aceasta a fost amânată din cauza pandemiei și reprogramată pentru anul 2025. Astfel, în zilele de 24 și 25 mai au avut loc primele două reprezentații - premiera și spectacolul aniversar. La invitația managerului instituției, am fost prezentă în ambele date.
Regia, lighting design-ul și conceptul video sunt semnate de Rareș Trifan, artist cu studii în domeniul teatrului muzical atât în țară, cât și în Statele Unite ale Americii. Aș menționa și că instituția clujeană se poate mândri cu doi regizori angajați (Rareș Trifan și Mihaela Sandu), artiști de certă valoare. Cei care cunosc spectacolele realizate de Rareș Trifan știu că este autorul unor super-producții (precum Forța destinului, Turandot, Macbeth sau Fata din West), ce au la bază o documentare aprofundată și care relevă o foarte bună cunoaștere a partiturii. Regia lui nu șochează și nu forțează limitele cântăreților, ci suprinde plăcut prin ideile sale și pune preț pe acordul dintre muzică și text, respectiv dintre interpretarea muzicală și mișcarea scenică, cu o relaționare firească între personaje. Trifan este mereu un creator modern, în pas cu noile cuceriri în domeniul scenotehnicii, spectacolele sale fiind deosebit de complexe și dificile din punct de vedere tehnic. Din caietul program aflăm câteva detalii legate de viziunea sa: "Aida este o iluzie construită într-o lume unde cerul și pământul se oglindesc necontenit. Pentru vechii egipteni, Nilul era dublat în cer de Calea Lactee; sufletul nu călătorea doar pe ape, ci și printre stele, purtat în barca solară a eternității. Piramidele, ancorate în nisip, replicau centura lui Orion - semn al legăturii de neclintit dintre viață și cosmos. Un exemplu al orientalismului european, libretul precizează doar că acțiunea operei are loc "în Egiptul antic, în vremea faraonilor". Deși aparent vag, acest detaliu indică limpede că drama trebuie înțeleasă ca mit, nu ca istorie sau antropologie. Decorul lui Adrian Damian și costumele Luizei Enescu urmează această direcție, propunând o estetică ce nu reconstituie, ci evocă. Așadar, decorurile poartă semnătura lui Adrian Damian, un scenograf de mare valoare, ce folosește cu succes tehnologiile multimedia. Echipa de creație a fost completată de Magdy Hawash (co-autor al conținutulu video), Luiza Enescu (creatorea costumelor) și Dan Haja (semnatar al coregrafiei). Încă din Preludiul operei prătrundem în universul magic al Egiptului antic, balerinii întinși pe podea (o mare platformă în pantă utilizată în mai multe scene, ce ajută la o mai bună vizualizare a acțiunii) executând mișcări ce sunt reflectate de o folie imensă de oglindă, astfel încât dau impresia unor fresce în continuă schimbare. Simbolurile Egiptului antic sunt prezente în permanență, fie că e vorba de pereți scriși cu hieroglife, de imagini, întruchipări sau statui supradimensionate ale zeităților, ori de cromatica și stilul inspiratelor costume. Am remarcat reprezentările zeului Anubis (omul cu cap de șacal, paznicul mormintelor) sau a crocodilului din aur. Acesta din urmă, în mărime naturală, teleghidat, intră în scenă mai întâi în actul II, ca animal de casă (purtat în lesă), în timpul duetului Amneris - Aida, când prințesa geloasă o amenință pe sclavă; reapare în scenă, în actul final, dându-i târcoale prințesei. Tot din caietul program aflăm de la regizor că "crocodilul sacru de aur devine emblema dualismului fundamental care străbate întreaga lume egipteană: protecție și distrugere, viață și moarte, putere și pierzanie. El însoțește destinul lui Amneris ca o forță divínă înșelător protectoare, dar care, în cele din urmă, o devorează. Așa cum iubirea ei pentru Radames o consumă, crocodilul devine simbolul unei energii care susține și mistuie în același timp - o prezență strălucitoare, neliniștitoare și fatală." Oglindirea are rezultate impresionante, efectul fiind utilizat în diferite scene, reflectând apa Nilului, deșertul, grădinile sau, trupurile celor doi îndrăgostiți ce par a pluti în spațiul cosmic (scena finală). Elementele de recuzită sunt multifuncționale - spre exemplu, făcliile devin și vâsle într-o scenă inedită cu soldații ce pleacă la război. Un scrib consemnează povestea, fiind prezent în scenă la începutul și la finalul operei. Ce lipsește? Tabloul Triumfalului este rezolvat parțial din punct de vedere regizoral, din cauza unor manevre tehnice ce nu au putut fi clarificate în timp util; pentru a se evita incidentele, nu s-a mai putut realiza mișcarea scenică dorită. Să nu uităm că primul teatru liric românesc ajunge să fie ultimul renovat, astfel că în prezent co-există aparatura modernă pentru lumini, sunet și video cu o infrastructură depășită, lipsită de orice mecanizare; să sperăm că la o proximă reprezentație se va completa acest tablou. Coregrafia lui Dan Haja este perfect încadrată în conceptul regizoral, pornind de la Preludiu, continuând cu dansul de la scena 2 din actul I în care o balerină-fluture însoțește vizual cântul Marei preotese, dar și cu marele moment coregrafic din cadrul Triumfalului (foarte bine executat de balerinii Operei). O ultimă mențiune despre partea vizuală - lighting design-ul fascinează prin superbul colorit, dar și perfecta armonizare cu acțiunea sau stările personajelor.
Două distribuții solistice au fost alcătuite pentru serile de 24 și 25 mai. În seara premierei, soprana Paula Iancic (solistă a Operei timișorene) a debutat remarcabil în rolul Aidei, fiind artista care a dominat scena pe întreg parcursul spectacolului. Minionă, cu o constituție aparent firavă, Paula Iancic posedă o voce deosebit de sonoră în toate registrele, omogenă, cu o foarte bună tehnică ce îi permite să construiască fraze lungi ce dau cursivitate discursului muzical. În vârstă de 31 de ani, tânăra artistă dovedește că are deja maturitatea vocală necesară abordării rolurilor de o asemenea anvergură. Aș puncta și că în finalul duetului cu Amonasro a fost de-a dreptul înduioșătoare. Parteneri de încredere i-au fost Daniel Magdal (Radames) - experimentatul tenor al Operei bucureștene și mezzosoprana Liza Kadelnik ce a interpretat cu sensibilitate rolul Amneris (nu în debut, dar pentru prima dată pe scena Operei clujene, instituție în care este angajată). Baritonul Florin Estefan și-a construit cu atenție rolul Amonasro, cu expresive nuanțări în funcție de discursul dramaturgic. O impresie bună au făcut și Corneliu Huțanu (Ramfis) și Petru Burcă (Regele), doi dintre bașii binecunoscuți ai instituției. Prezenți în ambele seri, tenorul Florin Pop (Mesagerul) și soprana Roxana Șelariu (Marea Preoteasă) au demonstrat că știu să acorde atenția cuvenită și rolurilor episodice.
În seara aniversară (25 mai) am urmărit o distribuție internațională, spectacolul fiind precedat de o alocuțiune a managerului instituției - Florin Estefan și a prefectului județului Cluj - Maria Forna; instituției i-a fost acordată o diplomă de onoare pentru cei 105 ani de existență. Cu o bogată paletă de culori vocale și un convingător joc scenic, soprana germano-americană Miriam Clark (Aida) a fost o redutabilă parteneră pentru mezzosoprana timișoreană Judit Kutasi (Amneris). Cu o carieră relevantă ce a purtat-o până la MET, Kutasi întruchipează extrem de veridic personajul, stăpânind excepțional rolul, iar acesta pe ea. Ne-a oferit o prestație de o mare măiestrie vocală și actoricească, jonglând natural cu diferite stări și emoții - aroganță, gelozie, dragoste, durere -, culminând cu o redare copleșitoare a scenei Judecății. Un obișnuit al rolurilor eroice, tenorul italian Samuele Simoncini a interpretat cu patos rolul Radames. Unul dintre cei mai titrați bași ai zilelor noastre, italianul Roberto Scandiuzzi a interpretat rolul Ramfis cu prestanță, încântând audiența cu timbrul vocii sale. Binecunoscut publicului clujean, basul Simonfi Sandor a interpretat Regele. Din păcate, un invitat mult așteptat de public, baritonul Sebastian Cătană, nu a putut evolua în spectacol din cauza unei accidentări ce-l va ține departe de scenă pentru o perioadă. În locul său, Florin Estefan a fost, din nou, Amonasro.
Corul (pregătit de Corneliu Felecan) a sunat cu aplomb, cu sonorități masive acolo unde era cazul, deși nu este un ansamblu numeros; panourile (trei laterale și unul deasupra) care alcătuiau decorul în unele scene au avut și rol de cutie acustică, ajutând la o mai bună proiecție a sunetului către sală.
Orchestra a fost un foarte bun partener muzical al întregii distribuții, răspunzând cu maleabilitate gesticii dirijorale; la scena Triumfalului s-a evidențiat pe scenă și grupul de 6 trompetiști (cele 6 trompete egiptene, așa cum cere partitura verdiană).
Conducerea muzicală i-a aparținut lui David Crescenzi, directorul artistic al instituției, un desăvârșit muzician.