Cronici Înapoi

A început festivalul 'Opera Nights'

Publicat: luni, 20 Iulie 2015 , ora 9.25

În urmă cu câțiva ani, ansamblul Operei din Constanța a fost invitat să susțină, la Hunedoara, spectacolele incluse în prima ediție a Festivalului "Opera Nights', prezentând atunci doar Traviata, marcând însă începutul unei colaborări constante, care acum se concretizează, la cea de a V-a ediție, prin 5 seri de operă și operetă, selectate din repertoriul curent a teatrului astfel încât să răspundă gustului și așteptărilor unui public dornic să se bucure de orice întâlnire cu muzica și cu evenimente "mai altfel". O noutate este, anul acesta, și includerea orașului Deva în circuitul manifestărilor, așa încât, între 15-20 iulie, producțiile în aer liber se desfășoară alternativ la Castelul Corvinilor și la Palatul Magna Curia, pentru că, după cum sublinia și Alexandru Gruian, directorul festivalului, s-a dorit să fie "exploatate" și spațiile din preajma cetății Deva, dar și diversificarea "ofertei" estivale în ambele orașe care, din păcate, nu beneficiază de o orchestră sau de un teatru liric permanent.

Poate pentru a păstra tradiția începuturilor, festivalul s-a deschis, în ambianța monumentală a Castelului Corvinilor, cu Traviata, în care rolurile centrale au fost interpretate de soliști oaspeți deosebit de apreciați - soprana Diana Țugui (de la Cluj), baritonul timișorean Dan Patacă, dar și tenorul sârb Dejan Maksimovic -, evoluând în compania artiștilor constănțeni sub bagheta experimentatului Gheorghe Stanciu. Trebuie remarcat efortul cu totul aparte al celor care, seară de seară, evoluează pe scenă sau în orchestră, trecând rapid de la o partitură la alta, depășind și căldura uneori sufocantă, adaptând-se "ritmului" impus de începerea spectacolelor la ora 21, derulate până după miezul nopții. Astfel, a doua zi, la Deva, au abordat opereta O noapte la Veneția de Strauss, pe care cei 500 de spectatori (maximum permis de spațiul respectiv) au aplaudat-o, probabil, pentru prima oară "pe viu", același dirijor colaborând cu distribuția de la premieră, despre care soprana Daniela Vlădescu, în dubla sa calitate de manager al Operei și director artistic al festivalului, a precizat că este alcătuită (aproape) integral din soliști de la Costanța, singurul invitat fiind baritonul Ștefan Popov (de la Opereta bucureșteană). Pe o scenă mai mică decât cea de la sediu, decorul a fost adaptat, rezumându-se la pânza de fundal ce sugerează laguna venețiană și la câteva elemente de recuzită, dar costumele viu colorate, simpatice sau elegante, au asigurat imaginea atractivă, împlinită prin vervă și plăcerea cu care interpreții au cântat și au dansat, conturând personaje pline de viață și de farmec, dorind să se apropie cât mai mult de spiritul farsei "de carnaval". Și i-am regăsit cu plăcere pe Annina (Laura Eftimie), Ciboletta (Smaranda Drăghici), Papaccoda (Ștefan Popov), Delaqua (Contantin Acsinte), dar și pe Caramello (Răzvan Săraru) sau pe Ducele de Urbino (Doru Iftene), alături de toți ceilalți eroi care au țesut acțiunea și au oferit astfel melomanilor câteva ore de relaxare și amuzament, dicțiunea clară și jocul expresiv făcând ca fiecare replică, fiecare "poantă" să aibă un impact imediat la publicul care, la final, a aplaudat îndelung și s-a simțit cu adevărat bine, comentariile celor din jurul meu fiind edificatoare în acest sens. Ceea ce înseamnă că… scopul a fost atins, pentru că, în fond, succesul este determinat tocmai de reacția celor din sală, adevărat barometru al reușitei. Iar faptul că aceștia s-au îmbrăcat elegant, ca pentru un moment special, demonstrează din plin și modul în care cei din Deva știu să onoreze un spectacol, fie el și în aer liber.


Anca Florea