Reportaje

Arhiva : 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |

Reportaj realizat de Georgiana Petrache în luna octombrie 2015 într-un magazin Mega Image

Publicat: joi, 22 Octombrie 2015 , ora 11.01
 

Din 1 octombrie și până în 31 octombrie, "Ascultă 5 minute de muzică clasică" în spații neconvenționale - hipermarketuri, mall-uri, librării, muzee - grație unui proiect Radio România Muzical, unicul post românesc dedicat exclusiv muzicii clasice și de jazz. Din 5 octombrie până la finalul anului școlar, "Ascultă 5 minute de muzică clasică" din nou, și în școlile din România.

E aproape ora 19.00 și în drum spre casă, ne oprim pentru cumpărăturile de seară. Nimic nou de la o zi la alta. În mod obișnuit, știm exact pe care raft, al cărui raion sunt produsele de pus în coș. Dar la supermarketul din colț, prima zi a lunii octombrie vine cu o surpriză. Continuăm cumpărăturile, o sticlă de vin, urmează Vivaldi, detergent de vase, tot Vivaldi. A, și ciocolată. Vivaldi continuă.


- Parcă era un Vivaldi din câte sună, nu-mi dau seama, nu sunt un expert în muzică clasică.


Dar cum vi se pare această idee de a asculta aici, în hipermarket, plin de rafturi?

Ideea este excepțională. Suntem prea apropiați de serviciu, prea apropiați de graba zilnică și de a avea câteva minute de o muzică, chiar muzică clasică, pe care nu avem ocazia să o ascultăm în mod obișnuit, mi se pare o idee excepțională.


Ați ales o sticlă de vin. Ați fost atent și la muzica din magazin?

- Nu, n-am fost atent.
- N-am mai auzit până acum. Nu știu. E frumos. Aș fi bucuros să aud mai mult, dar...


Sunt 5 minute.

- A, numai 5 minute?


Ați fost atent în timp ce vă faceți cumpărăturile și ce muzică se aude aici?

Da, da, Don Giovanni, Mozart.


Cum vi se pare?

E o idee excelentă. Eu sunt un meloman și evident că lucrurile astea nu pot decât să facă decât plăcere. Să atenueze stresul cumpărăturilor, ca să zic așa.


E muzică clasică?

- Da. Am remarcat diferența. Am remarcat că este muzică clasică. Cred că este o schimbare binevenită din când în când, mai ales la ore de vârf, cum este aceasta.

- Am remarcat în momentul în care am intrat că era muzică clasică, un concert pentru vioară cred și atât, după care s-a schimbat și muzică pop din nou. De obicei nu remarcăm lucrurile astea, e zgomot de fundal, dar surprinzătoare și foarte agreabilă.

Cumpărăturile sunt gata și s-au terminat și cele 5 minute de muzică clasică. În supermarket se aude din nou muzica de fundal. Nimeni nu mai este atent la nimic altceva în afara coșului de cumpărături, dar surpriza din magazinul de la colț se repetă.

Ajunge în mall-uri, librării, muzee și la școală. Un spațiu, din câte se pare și el neconvențional pentru muzica clasică.